Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Julestemning - Hva skal til?

NYTT TEMA
Zlanetti
ZlanettiInnlegg: 1862
03.11.09 16:20

Nå sitter jeg her med kakaoen i hånden, for å fordøye sjukdommen jeg har pådratt meg. Ingenting å gjør på, så titter tilfeldigvis på kalenderen;

03/11/09

Det er jo jul snart, for pokker!

I min kjedsomhet, kjedsomheten er dog slurket litt av kakaoen, tenkte jeg å lage en tråd der folk skriver hva som skal til for at man kommer i julestemning.

Begynner med meg selv;

For å få meg i stemning må...

- Det være snø.

- Juletre stå pyntet i stuen. Må være edelgran, alt annet er håpløst for meg.

- Lukten fra juletreet være der.

- Julesangene runge ut på en gammel cd-spiller( En liten "fetisj")

- Julefilmer gå på tv døgnet rundt.

- Det være en ganske senket stemning. Ro og senket lys.

- Juleribbe, pinnekjøtt m.m spises.

- Julekalender av alle mulige slag åpnes. Tv-serier, godtekalender osv

- Julegaver gis ut, og motta's

- Det gnistre fra vedovnen.

- Nisser satt opp rundt i huset.

- Pynten dekke en god del av huset.

- Jeg ha møtt hele familien. Nesten hele, i alle fulle fall.

Så hva innebærer dagene i julen;

Lille julaften;  Snøen skal ha dalt i minst to dager, og lagt seg tjukt på jordens overflate. Juletreet skal inn i stuen, pyntet og fint. Lukten fra treet skal ligge tjukt i stuen. Spise mandel i grøten, med premie. Grevinnen og Hovmesteren skal herje på tv-skjermen.

Julaften; Stå opp relativt tidlig. Besøke familien, vi brukes å samle oss hos dei litt eldre i familien. Her drikkes kakao med krem, med mat som tilbehør(Slik ser jeg det). Her foregår det også bytting av gaver.

Senere på dagen, når vi har kommet oss hjem, er det finkledene som står for tur. Det gjør vi før vi går i kirken.

Neste på programmet er maten. Dessert er fruktsalat med sjokolade, blandet inn i gèle. Utrolig godt!

Så, det som stresser de fleste, er det pakkene som skal åpnes. Dette bruker vi ekstremt lang tid på. Koselig!

Romjula; Her forandrer det seg år etter år. Kanskje den beste tiden i løpet av hele året?

Nyttårsaften; Jauda. Den klart gøyeste dagen i året! Den eneste tradisjonen er at vi samles med vennefamilier.

Så, hva går din jul ut på?

(Innlegget ble redigert 22.04.10 15:30)

Semih
SemihInnlegg: 3264
12.11.09 07:22

Var digg da man kom i julestemning i desember. Men det er flere tiår siden. etter at man bikket 16 er Jula bare en vanlig ferie med god mat. Julesanger, juleprogrammer på tv osv hjelper fint lite, julestemningen er gone.

LAVPROFIL
LAVPROFILInnlegg: 5880
10.10.10 15:48

Svar

(Innlegget ble redigert 10.10.10 15:51)

cocos-
cocos-Innlegg: 3074
07.10.15 03:44
Zlanetti: Det er jo jul snart, for pokker!

Det er det!

Og dette innlegget er jeg mye enig i. Bra skrevet!

vif_support
vif_supportInnlegg: 6953
09.12.16 14:59

He he, vel noen av oss må høre det gamle Radio1 programmet  "Tom Mathisens julekalender". Ligger ute på tuben. I dag dar det bla. "Fatlearm vibrator for mannen som helst ikke vil ha alt" med en avsluttning med Alle får noe til jul

Det blir jo ikke mer jul da ;)

(Innlegget ble redigert 09.12.16 15:00)

notlob
notlobInnlegg: 34481
21.12.16 19:34

Aporopos radioprogrammer: Kan minne om at Finn Bjelke og Yan Friis har nest siste åpningsdag av juleverkstedet sitt fra kl. 22.00 på P1 i kveld. Et nesten must for meg hvert eneste år. Tonnevis med julemusikk.

notlob
22.12.16 15:55

Fælt så vanskelig det skulle være å skrive apropos på en anstendig måte. Oddsen er vel ikke høy på at de avslutter med John Lennons fantastiske juleklassiker i kveld.

notlob
22.12.16 23:18

Ja, jeg burde opplagt huske og visst bedre – Herreavdelingen åpner jo alltid time 2 med en Beatles-låt, og således John Lennon når de har verksted. Slik har det vel for så vidt vært alle år. Fantastisk låt, og min absolutte favoritt blant kjente artisters julelåter.

Strålende program i disse førjulsdager!

kansas00
kansas00Innlegg: 22162
22.12.16 23:28

Julestemninga forsvinner den dagen maten blir viktigere enn pakkene.

vif_support
23.12.16 21:14

Noen klassikere må man jo høre på for å få opp humøret...

Fra filmen Store gutter gråter ikke - Skyter meg på julaften
https://www.youtube.com/watch?v=6dOyhUdz8Cg

KapteinKaos
KapteinKaosInnlegg: 4813
23.12.16 23:32

At familien samles, bedre med det sosiale enn det materielle som pynting, pakker og stresset med all maten. Tror det hadde vært bedre for mange å senke skuldrene litt.. Det er ikke nødvendig å legge lista så høyt for å være glad.

Andropov
AndropovInnlegg: 33416
21.06.17 00:10
Zlanetti: unge ut

Enig — så kommer de ikke i veien for drikkingen fra presis kl. 09.00, en fast tradisjon i vår familie.

vif_support
23.12.17 21:12

Reklamene til John Lewis gir alltid julestemning

John Lewis Christmas Advert 2012 - The Journey

John Lewis Christmas Advert 2013 - The Bear & The Hare

John Lewis Christmas Advert 2014 - MontyThePenguin

John Lewis Christmas Advert 2015 - ManOnTheMoon

John Lewis Christmas Advert 2016 - BusterTheBoxer

John Lewis Christmas Advert 2017 - MozTheMonster

(Innlegget ble redigert 23.12.17 21:14)

vif_support
15.10.18 12:35

At alle julegavene er kjøpt inn. Første julegaven er i boks :)

Feirer med Sissel med kor - Den Store Stjerna

bjarsvei
bjarsveiInnlegg: 3747
15.10.18 12:55

Ei deilig fitte gjør koken

vif_support
15.10.18 13:28
bjarsvei: Ei deilig fitte gjør koken
bjarsvei
bjarsveiInnlegg: 3747
15.10.18 13:43

Den gaven må jeg nok kjøpe..den også, for å si det sånn

vif_support
25.10.18 20:53
vif_support: Reklamene til John Lewis gir alltid julestemning

Førjulstur til London... Og jeg må vel være bærehjelp i Oxford street denne gangen også...

John Lewis - The Journey

John Lewis - The Bear & The Hare

John Lewis - MontyThePenguin

John Lewis - ManOnTheMoon

Frank.N.Steen
Frank.N.SteenInnlegg: 2777
11.11.18 13:55

Må innrømme at jeg virkelig savner Nidar Marsipan reklamen fra 2001 (tror jeg den kom) med Chris Rea og Driving Home for Christmas i disse tider, selv om alt med jul godt kunne vært utsatt et par uker til, da jeg gjør mitt beste for å unngå å bli bitt av julebasillen/stresset. 

Er en annen reklame som benytter seg av denne Chris Rea klassikeren, men er ikke i nærheten av å inneha den samme nostalgiske og koselige stemningen. 

Når det ellers gjelder julestemning så hadde det jo vært fint med litt hvit snø ute i år også, og minus grader. Pleier som regel å finne frem i uka/ukene før den store dagen, forskjellige bøker/filmer som jeg er glad i og selvfølgelig da julerelatert. På filmfronten har jeg en større porsjon titler stående i hylla året rundt, men pleier vanligvis å ta frem de helt spesielle favorittene og legge dem klare, og deretter forsøke så godt man kan å spre dem utover i juleferien, og se et par av dem hver dag. 

Youtube er jo selvsagt et fantastisk hjelpemiddel i å gjenopplive gamle juleminner enten via musikk, reklame, film eller annet og pleier å sitte å mimre litt her og der. Blir vel til at jeg skal forsøke å se gjennom en eller to julekalendre i år, denne gang tenker jeg at The Julekalender (1994) skal få kjørt seg, da jeg ikke har sett hele serien siden man handlet den inn på DVD i 2003 som også var året hvor serien gjorde et av utallige comeback på TV.

Mat og drikke blir det litt sånn som så, har fortsatt et mindre lager av julemarsipan stående i boden og ettersom det stort er kaldt og mørk der året rundt, så vil jeg tro at det fortsatt er fullt spiselig og unødvendig å handle inn enda mer som bare blir liggende å ta opp plass i nok et år i vente.

Julebrus og annen drikke har jeg ikke giddi å begynt å tenke på enda, men får vel kjøre noen brustester utover de neste ukene, da i fjor var det mye fælt skvip man fikk servert og slik kan man ikke ha det nei. 

Frank.N.Steen
15.11.18 18:43

Vel, julebrustesten har blitt heller lite av siste tiden men har da forsøkt meg på de vanlige utgavene. 

Etter å ha testa Kiwi og Rema 1000 sine egne rødbrus (lettvarianten) utgaver, må jeg nok bare konkludere med at det er den uringule julebrusen som til nå (Hamar julebrus) ser ut til å ta en soleklar ledelse da denne både luktet og smakte som skikkelig julebrus, mens Kiwi sin billigutgave var noe av det mest gyslige skvipet jeg har drukket på lenge og kan ikke fatte at kvaliteten ikke kunne vært noe høyere, da det minnet mer om utvanna tannpasta enn julebrus. 

Rema 1000 sin Grans X julebrus gjorde det noe bedre, men igjen blir det litt for tamt og "anonymt". Håper utvalget vil bedre seg fremover i tid, da det til nå er ikke mye å velge blant av julebrus i nærbutikkene. 

vif_support
15.11.18 21:23

Årets John Lewis reklame er ute...

John Lewis & Partners Christmas Ad 2018 - #EltonJohnLewis

vif_support
24.12.18 09:11

Er vel flere som skal se Tre nøtter til Askepott for å få julestemningen... Her er Hitler versjonen :)

Gustav Nilsen - Knut Risan Parodi Tre Nøtter Til Askepott

sveibjar
sveibjarInnlegg: 3184
24.12.18 09:28

Har allerede møtt et dusin galne kjerringer i skauen , sammen med Drammens tidende...de er jo syke så slik er nå det..en forsmådd liten journalist drit ...

Men så det som er mye verre, foreldre som drar barna sine med seg ut i skauen idag i åtte halv nitiden ..de skal altså ikke være hjemme og ha innekos med barna sine, ikke engang på julaften..ut, ut og leke, ikke være hjemme...helst skulle de vært i barnehagen eller på SFO ...skam, de skulle aldri hatt barn..

perchri
perchriInnlegg: 10075
25.10.19 20:07
Semih: Var digg da man kom i julestemning i desember. Men det er flere tiår siden. etter at man bikket 16 er Jula bare en vanlig ferie med god mat. Julesanger, juleprogrammer på tv osv hjelper fint lite, julestemningen er gone.

Som trådstarter beskriver , veldig bra, ja det var slik en gang? Når jula begynner i slutten av oktober er det over og ut. Men som du skriver, uansett blir det jul, men ikke slik den var fram til 80 tallet. Det er den veldige kommersialiseringen om jula rundt oss. De siste 40 åra får hvermansen ferdig stekt ribbe, skinkestek,pinnekjøtee osv i sentrene ferdig varmet. Maten er i allefall jeg smålei når julen ankommer, roen??? Tja...ellers som du beskriver en jul.......å faen det regner ute...

vif_support
25.10.19 21:05

Viggo og Reidar - Vinmonopolets Sang (o jul med din flaske)

Viggo Og Reidar - Jul I Stua

Viggo & Reidar - Ja Visst, Jula Er Trist

Evertonion
EvertonionInnlegg: 566
vif_support
Frank.N.Steen
07.11.19 15:35

Herlig å finne igjen den fantastiske Nisseboka til Rolf Lidberg som jeg har lenge ønsket å kjøpe inn, da denne dessverre forsvant med stor sannsynlighet under en eller flere flytteturer og har vært på utkikk etter boka i årevis. 

I dag dukket endelig original utgaven fra 1985 (Litor) opp og denne gang så i en nær ubesudlet versjon. Har sett et par tidligere Lidberg bøker i forskjellige bruktsjapper men ofte i elendig forfatning og overprisa til tusen. Heldigvis var den man kom over i dag ekstremt billig og som sagt i nær perfekt tilstand.

En stor favoritt som guttunge og bare å se igjen de flotte og varme tegningene til Lidberg sender meg rett inn i ei nostalgisk og god stemning. Pleide alltid å lese i den boka før den store dagen, og skal forsøke å samle sammen div barndoms favorittbøker rundt julen og få dem stokka opp i hylla sammen med et knippe julefilm/musikk som selvsagt skal sees og høres på utover de neste ukene. 

(Innlegget ble redigert 07.11.19 15:36)

skytsengelen
skytsengelenInnlegg: 2401
07.11.19 15:37

juletreet er ihverfall ikke problem med.. så må jeg ha en fin rød sløyfe på ekorna...da blir de så snille med hverandre og prektige :)

vif_support
07.11.19 19:12

Trøste og Bære - Julebordet er over

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg