Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Spørsmål til eksperten

NYTT TEMA
cocos-
cocos-Innlegg: 3074
27.07.13 17:14

Her i denne snoren kan man stille spørsmål til den store eksperten Trondergutt. Han er for dere som ikke vet, ekspert innen Nissene på låven, julen generelt, og forhåpentligvis nå nissene over skog og hei. Kan også nevne Big Brother sesong 1, men det har ingenting med julen å gjøre.

Så still spørsmål og forhåpentligvis svarer Trondergutt når han kan.

Siden jeg mekket snoren kan jeg starte:

1) Hvilken forberedelser gjør du foran julen, og har du noen tips til andre? Blir det noen nye forberedelser i år?

2) Er det sånn at du nå også er nissene over skog og hei ekspert?

trondergutt
tronderguttInnlegg: 31788
30.07.13 13:41
cocos-: 1) Hvilken forberedelser gjør du foran julen, og har du noen tips til andre? Blir det noen nye forberedelser i år?
2) Er det sånn at du nå også er nissene over skog og hei ekspert?

Hi hi...du gir deg nå aldri :)

Vil få presisere at min "ekspertstatus" på den opprinnelige Nissene på låven serien fra 2001 var det vel baserer seg på at den har rullet og gått i lunsjen på jobb nærmest hvert år fram til den nye serien kom. Ser man en serie nok ganger sitter det meste liksom :)

Nå har det seg også slik at initiativtakeren til denne juletradisjonen faktisk ikke var meg, men en annen kollega som nå har sluttet. Og med henne forsvant tradisjonen med video i lunsjen før jul og har av den grunn sett "Nissene over skog og hei" like mange ganger som de fleste her inne antagelig, kun en gang. Tiden har liksom ikke strukket til, men få se om det blir et gjensyn før jul i år :)

Ser fram mot julen i år og planen er nå å feire den hjemme som jeg har gjort  siste årene. Det er ikke noe stas synes jeg å glede seg og pynte til jul, for så å må reise bort når julen kommer. Så julekvelden og dagene derpå blir nok kun meg, kona og 2 åringen.

Pinnekjøtt har blitt en klassiker i mitt hjem og satser på det i år også. Bruker å kjøpe det inn i slutten av november som regel og går en del opp i prisklasse når det gjelder julemiddagen. Man teller liksom ikke ned et helt år og så er man ikke fornøyd med maten på den store kvelden for å spare noen kroner :)

Juletre skal jeg være enda litt tidligere ute med i år. I fjor tror jeg at jeg kjøpte den 19 desember eller noe sånt og var allerede da ganske utplukket for edelgraner av moderat størrelse. Endte opp med en litt for stor fjelledelgran som desverre begynte å drysse før jeg forventet. Så ettermiddagen tirsdag 17 desember har jeg i år satt av til julegranhandel. Det betyr pynting onsdag den 18 når vi julenedtellingstråden konstaterer kun 6 dager igjen :)

Angående juletre leste jeg litt for sent i fjor at første vanning skal være med varmt vann og har tenkt å prøve det i år :)  

cocos-
05.08.13 17:43

Takk for svar, og attpåtil tipset om det varme vannet i juletreet.

Nei, jeg gir meg ikke, men syntes samtidig dette er en viktig tråd sånn at du kan svare på spørsmål om julen som folk lurer på. Der er du et viktig redskap, og godt er det.

Høres ut som du har planen klar, og er helt enig med deg angående pynting og det å dra. Hvorfor pynte et hus man ikke får glede av? Er jo det som er hele poenget, å være der man har pyntet. 

trondergutt
06.08.13 20:38
cocos-: Nei, jeg gir meg ikke, men syntes samtidig dette er en viktig tråd sånn at du kan svare på spørsmål om julen som folk lurer på. Der er du et viktig redskap, og godt er det.

Hvis folk vil spørre meg om diverse angående jul så er de fritt fram til å gjøre det. Men jeg er overhodet ikke noe juleorakel om noen skulle tro det :) 

cocos-
11.09.13 13:26
trondergutt: Men jeg er overhodet ikke noe juleorakel om noen skulle tro det :)

Joda, jeg syntes det. Du har peiling på det meste og setter deg inn i julen som ingen andre jeg vet. Du er vår juleglede, og det er vel positivt, det?

Har du julekalender? Og kan du oppdatere oss på hva slags julekalendere som kommer på tv'en denne julen?

trondergutt
12.09.13 20:02
cocos-: Har du julekalender? Og kan du oppdatere oss på hva slags julekalendere som kommer på tv'en denne julen?

God kveld i stova :)

Er desverre en del år siden jeg har hatt adventskalender nå. Kanskje man har blitt for kravstor slik at kalenderen uansett ikke skaper like mye glede som den gjorde før. Før jul nå selges nå kalendere av gammeltypen som jeg kaller det for en 10-15 kroner stykket. Antar dagens barn kaster innpå en 2-3 slike kalendere i løpet av en helg om foreldrene kjøper. Da jeg var liten fikk jeg en slik og ydmykt tok jeg en bit godt lagret tysk sjokolade hver dag og gledet meg masse til julaftenbiten som var bittelitt større :) 

Angående julekalender kommer visst Jul I Svingen på NRK iallfall og man vil vel antagelig vente forgjeves på at Jens Petrus skal komme ut på trappa og kikke på vær og vind i år også. 

taknina
takninaInnlegg: 37129
12.09.13 20:05

Ikke THE JULEKALENDER  ??

trondergutt
12.09.13 20:58
taknina: Ikke THE JULEKALENDER  ??

Den ble vel sendt på TV2 i fjor så er vel lite trolig at den dukker opp i år. 

taknina
takninaInnlegg: 37129
12.09.13 21:20
trondergutt: Den ble vel sendt på TV2 i fjor så er vel lite trolig at den dukker opp i år.

DET VAR DA SOM SVARTE !!!!!

trondergutt
12.09.13 21:21
taknina: DET VAR DA SOM SVARTE !!!!!

He he... :) 

cocos-
12.09.13 21:28

Jeg har dvd'en om du skulle være interessert ;)

cocos-
12.09.13 21:30

Vi får håp at det bli likar i morra.

trondergutt
12.09.13 22:15
cocos-: Vi får håp at det bli likar i morra.

"Vi mangler bare noen 100 millioner, men det skal ikkje stå på pengar for det tar vi inn på basar og loddsalg" Fra radioen om forberedelsene til Ski Vm 97 i Trondheim  :)

Og alltid når sitatet "Det skal ikkje stå på pengar" kom så reiste hunden Kvikk seg opp fra korga si. Benny overnattet vel forøvrig sammen med Kvikk på sofaen stort sett. 

Som en tilleggsopplysning mener jeg å ha lest at hunden Kvikk var død allerede da serien ble laget. Var jo kun den ene scenen hvor han våknet til fra korga som ble visst gang på gang ;) 

(Innlegget ble redigert 12.09.13 22:23)

cocos-
12.09.13 22:19

Jøss. du er ekspert innen The Julekalender også, du ;) Fantastisk :)

cocos-
18.09.13 00:30

Nå er det under 100 dager til jul, og er det noe du har en fast rituale som du gjør når det er under 100 dager til jul?

Og fortell gjerne oss hvordan timeplanen ser ut fra 1 -> 24 desember.

trondergutt
19.09.13 13:32
cocos-: Nå er det under 100 dager til jul, og er det noe du har en fast rituale som du gjør når det er under 100 dager til jul?
Og fortell gjerne oss hvordan timeplanen ser ut fra 1 -> 24 desember.

100 dager er så klart en merkedato...men noen stor offisiell markering blir det desverre liten tid til :)

Timeplanen min er i desember som resten av året for den del rimelig hektisk. Men prøver å få de viktige tingene i boks tidligst mulig i desember. Det vil si at julematen stort sett er innkjøpt, julegavene er klare og innpakket og en gjennomgang av huset for eventuelle ting som kan ødelegge julekvelden. Man må ha backup på en del viktige ting før jul. Det er lite morsomt om sikringen på kjøkkenet ryker midt under tilberedingen av julemiddagen f.eks. (ja, jeg har sånn gammelt sikringsskap) :)

Innkjøp av juletre har jeg planlagt til rundt 18-19 desember. I fjor var det litt utplukket og endte opp med et tre jeg ikke var helt fornøyd med.

Ellers håper jeg at huset mitt er rimelig klart og fikset til juleklokkene ringer julen inn. Blir mye byggeaktiviteter fremover. For det første er kjelleren litt ruin for tiden etter en kloakklekkasje i forrige måned. Har stått og tørket snart en måned nå og håper snekkerne snart kommer.

Så skal jeg ordne meg nytt kjøkken og for det tredje skal borettslaget skifte takene på alle enhetene før jul.

Men satser på at alt går bra og at når julefreden senker så er det både nye kjellerstue, kjøkken og tak :)

cocos-
19.09.13 15:33

Takk for svar, da vet vi enda litt mer om eksperten og julen ;)

Hvordan var julen da du var mindre? Har du noe av det samme den dag i dag?

trondergutt
25.09.13 13:13
cocos-: Hvordan var julen da du var mindre? Har du noe av det samme den dag i dag?

Hei hei :)

Er ofte litt vanskelig å sammenligne julen man har som barn og den man i dag feirer som voksen.

Må vel si at julen i min barndom var preget av nøkternhet både når det gjelder gaver og julemat sånn sett. Kommer vel fra det man idag iallfall vil definere som et fattig hjem, men det var nok lettere å være barn i et mindre bemidlet hjem på 80 tallet enn det er i dag.

Men jul ble det uansett. For meg startet nå julen med når adventsstjerna skulle opp i vinduet og det var nå et styr hvert år. Alle de grusomme pyntegjenstandene til min mor måtte ned fra gardinhylla og deretter skrus delvis av for å få på plass stjernen. Og så måtte all elendigheten på plass igjen. Men gleden var stor når stjernen lyste ut i vinternatten til slutt :)

Adventskalenderen var av den typen man i dag får på butikken for en 10 kroning. Noget tørr tysk sjokolade med en litt større bit på julaften. Men glad var man for det også :)  

Husker vi alltid bakte en del. Sandkaker, pepperkaker, serinakaker, kromkaker, ja og sikkert noen til så ble nå minst 7 sorter. Bakte veldig mye og som regel ble minst halvparten av dette kastet igjen når julen var over :)

Lille julaften var det pynting av juletre og generell pynting ellers. Mye jobb og spesielt juletreet med en fot som ikke var så enkel å få treet ned i til tider. Men så var det den lykken da når alt er klart og man kan bare sette seg ned å nyte resten av "kvelden før kvelden" som det heter så fint.

Julaften mener jeg at vi alltid hadde ribbe..og så var det kveite 1. juledag som jeg iallfall ikke var så glad i. Ellers var jeg av de som fikk flest myke pakker til jul. Gamle Olga som vi hadde som nabo  stillte nå alltid opp med sokker eller truser til meg i pakken hver jul. En nyttig ting..men ikke det som alltid skapte mest engasjement hos meg :)

3 juledag var det juleselskap hos en nabo. Fikk alltid servert Asina brus med tilhørende serviett vi måtte bruke når vi helte i glasset.

Julen i dag er vel ikke så lik barndommens jul sånn sett. Jeg spiser masse julemat før jul, juletreet blir pyntet 18-19 desember og ribba er byttet ut med pinnekjøtt. Ellers er nå Asinabrusen historie i Trøndelag iallfall og det samme er hun som serverte den. Gamle Olga er også vandret for lenge siden så nå må jeg kjøpe mine sokker og underbukser selv :) Ellers var det ingen julenedtellingståd den gangen jeg var barn

King_Kenny92_2
King_Kenny92_2Innlegg: 3194
15.10.13 17:28
trondergutt: Man teller liksom ikke ned et helt år og så er man ikke fornøyd med maten på den store kvelden for å spare noen kroner :)

Her er vi helt enige kjære trondergutt :D.

cocos-
13.11.13 08:56
trondergutt: Ellers var det ingen julenedtellingståd den gangen jeg var barn

He he, nei, det hadde vært godt gjort. Da måtte du vel laget den selv i en egen bok, men da var det vel mer enn nok med en adventskalender som du åpnet hver dag fra 1. desember :)

Syntes julehysteriet er drøyt nå. Det er greit nok at butikker vil selge og melke kuen, men det får da være måte på. De hadde solgt like mye uansett, for hadde ikke folk kjøpt pepperkaker hadde de kjøpt noe annet de kunne knaske på. Samme med julebrus, de hadde kjøpt cola, fanta eller noe annet. 

Syntes det er vel drøyt å starte i september, og nå er jammen meg julelysene kommet opp i sentrum av Bergen også. Splitter nye julelys for anledningen, men dette også alt for tidlig.

Jeg mener butikkene ikke kunne solgt før 1. i advent, som blir vanskelig siden de fleste butikker har stengt søndagen. Dagen derpå er mandagen og en god anledning til å starte selge julemat, julesnacks og andre julerelaterte ting. 

Samme med julepynten i byene, de burde ventet til 1. i advent og folk i byene kunne sett på når lysene ble tent og sett på når de satt det opp. Hatt forskjellige boder med juledrikke, julemat og julesnacks som ikke hadde blitt solgt i butikken før neste dag.

Det hadde vært så mye bedre enn det er nå, det føler jeg blir mer ekte. Nå har mange drukket seg lei på julebrus lenge før desember, og kanskje pepperkaker og andre ting også. Det blir feil, så jeg håper fremtiden kan bringe tilbake sånn iallefall jeg hadde det som liten, der det meste ble startet 1. i advent.

Ha en strålende dag alle sammen.

ynnory
ynnoryInnlegg: 48318
13.11.13 09:01
cocos-: 1) Hvilken forberedelser gjør du foran julen, og har du noen tips til andre? Blir det noen nye forberedelser i år?

Det tradisjonsrike pepperkakehuset skal alltid på plass. I år blir det krumkaker med nygammelt jern fra loppis til kr 20. Min mor hadde et slikt og lagde verdens beste. Krumkaker og multekrem er da ikke å forakte.

cocos-
13.11.13 09:01
trondergutt: Hei hei :)

Er lenge siden jeg har stilt deg noe nå, og når vi nærmer oss jul og litt inspirasjon fra svaret mitt og ditt lurer jeg på en ting:

Om du hadde fått velge helt selv, hvor lenge ville du ventet med pynting av sentrumsgater, solgt julesnop, julemat, julebrus, osv? Og dette måtte gjelde i hele landet.

Og er det noe du ville gjort i førjulstiden i landet som ikke er nå? I gatene, på tv, og sånn ellers?

lisa-f
lisa-fInnlegg: 371
13.11.13 09:23

Jeg venter på julepyntede butikker allerede i august, så for min del kan julen gjerne starte så tidlig som mulig. Det kan kanskje ha noe med å gjøre at det ikke blir jul hjemme hos meg før natt til julaften :-)

Jeg elsker alt som har med julen å gjøre.

Kjenner meg veldig igjen i trondergutts barndoms jul. Min familie har aldri hatt mye penger, og sjokoladekalenderen med den tørre tyske sjokoladen ga mye glede for pengene.

I dag strør vi rundt oss med penger i julestria sammenlignet med før. Og jeg har ingen større betenkeligheter med det heller. Vinteren kan være lang og stri for mange, derfor er julen så kjærkommen "i svarteste natten" i desember. Den gir meg og min familie stor glede, derfor prøver jeg mitt beste for å få den så fin, koselig og tradisjonsrik som mulig.

trondergutt
13.11.13 14:01
cocos-: Om du hadde fått velge helt selv, hvor lenge ville du ventet med pynting av sentrumsgater, solgt julesnop, julemat, julebrus, osv? Og dette måtte gjelde i hele landet.

Som julevenn kunne jeg jo foreslått at slikt burde selges hele året..men innser at det kunne blitt litt overkill også :)

Julematen kunne kanksje komme i slutten av september og inngangen til november finner jeg passende for å begynne å pynte landets gater og torg med lys. Det er jo ikke kun for julen vi pynter med lys..er jo fordi vi går inn i årets mørkeste tid.

Skulle gjerne ønske at flere av lisenskronene ble brukt på jul. Jeg kunne godt sett at NRK innførte en nisjekanal som het NRK-Jul. Fra november av iallfall kunne de sendt juleprogrammer og spillt julemusikk. Og med en slik rendyrket julekanal burde det også være enkelt å fått plass til Jens Petrus og vennene hans i førjulstiden :)

trondergutt
14.11.13 09:56

Legger meg også i denne tråden flat og beklager at jeg ikke savnet trådstarter i denne tråd da han var fraværende over en viss tidsperiode.

Håper nå jeg er tilgitt for denne blemmen :)

ynnory
ynnoryInnlegg: 48318
14.11.13 10:10
lisa-f: Jeg elsker alt som har med julen å gjøre.

Julen er bare en vidunderlig tid. Vi er mange i denne julebåten.

cocos-
14.11.13 11:06
trondergutt: Håper nå jeg er tilgitt for denne blemmen :)

Oi, jeg hadde glemt at du hadde svart på det jeg spurte om. Er jeg som skal beklage nå. Var ikke sånn at du skulle legge deg flat i denne snoren også, var bare for å svare på spørsmålene som jeg allerede har fått svar på. Men takk for din oppriktighet, du er en god mann!

Beklager.

(Innlegget ble redigert 14.11.13 11:11)

cocos-
14.11.13 11:10
trondergutt: Skulle gjerne ønske at flere av lisenskronene ble brukt på jul. Jeg kunne godt sett at NRK innførte en nisjekanal som het NRK-Jul. Fra november av iallfall kunne de sendt juleprogrammer og spillt julemusikk. Og med en slik rendyrket julekanal burde det også være enkelt å fått plass til Jens Petrus og vennene hans i førjulstiden :)

Der er jeg enig, og det hadde ikke kostet SÅ mye at det hadde gjort noe. Viktig å dele julen og alle juleprogrammer. De kunne fyrt på med alle julekalendere inkludert Petrus fra 1. desember, fra klokken 17 til 19 f.eks. De har vel en del på lager nå.

Samtidig kunne de vist julefilmer, hatt julestudio der de intervjuer folk om hvor de skal feire jul, hvem med, hva de ønsker seg til jul.

Attpåtil kunne de hatt juleverksted der man kunne lære å lage julepynt og andre ting, samt julekjøkken der de kunne laget nye bakeverk og julemat hver dag. Sikkert mye å lære. Og ikke minst hvordan pynte, og triks og tips om hvordan du kan lettest gjøre det før jul sånn at man ikke stresser så mye. 

Med julekanal fra klokken 12 til 01 så kunne de fylt på med masse greier. De kunne også hatt en times tid med julesanger hver dag, er mange som synger nydelige julesanger, så her er alternativene mange.

cocos-
28.11.13 06:09
trondergutt: Som julevenn kunne

Er du blitt ekspert i nissene over skog og hei nå? ;)

trondergutt
28.11.13 08:01
cocos-: Er du blitt ekspert i nissene over skog og hei nå?

Ikke i den grad jeg har ønsket desverre. Jeg ligger nok kunnskapsmessig på linje med menigmann når det gjelder denne serien :)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg