Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Religions-ferier og julegaver

NYTT TEMA
lillevenn
lillevennInnlegg: 9
18.09.16 21:18

Dette er til de over 15.000 menneskene som meldte seg ut av kirken nå;

Jeg tenker som så at dersom en av mine nærmeste hadde meldt seg ut av kirken, så bør vedkommende ikke bli fornærmet av at h*n ikke får julegave fra meg i år. For det er jo en del av feiringen av nettopp en kristen høgtid.

Og hva tenker dere med pynting av hus og hjem rundt jul? Her jeg bor er det et hus som har hatt oppe juletrelys i hagen i alkens farger fra jula i fjor. Og det er også en familie med tilknytning til hinduismen tror jeg, som pynter huset sitt med julestjernen og lys, og juletred. 

Bør det være sånn at høgtidene er forbeholdt ens religion? Hva med de da som ikke tror? Høst-, vinter- og sommerferie er da tilrettelagt alle, men hva med påsken? Jula ? Eid? 

DavidHerd
DavidHerdInnlegg: 3327
18.09.16 21:23

Jul har vore feira i Noreg sidan lenge før kristendommen kom her til lands.

Zweifelhaft
ZweifelhaftInnlegg: 370
18.09.16 23:50
lillevenn: Jeg tenker som så at dersom en av mine nærmeste hadde meldt seg ut av kirken, så bør vedkommende ikke bli fornærmet av at h*n ikke får julegave fra meg i år. For det er jo en del av feiringen av nettopp en kristen høgtid.

Du kan da slutte å gi julegaver uavhengig av om de er kristne eller ikke. Jul er noe dritt. Det har jeg sluttet med for tredve år siden.Før det feiret jeg julen med akevitt, rødvin og juleøl i mengder. Men nå er jeg avholdsmann.

Mitt inntrykk er ellers at de som er ivrigst til å feire jul, er de ikke troende. Selv meldte jeg meg ut av statskirken for mange år siden, det må ha vært i -77.

Nå er jeg medlem av Buddhistforbundet, fordi de fortjener pengene mer enn Den norske Kirke.

Så jeg og bikkjene feirer ikke Jul, nei. De har heller ingen religiøse anfektelser. Det eneste de tror på, er at lageret med hundemat varer evig. Og den troen må jeg jo prøve å opprettholde for dem:) 

(Innlegget ble redigert 18.09.16 23:52)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg