Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hva spiser dere på Julaften?

NYTT TEMA
Hulkibulk
HulkibulkInnlegg: 2332
22.12.16 01:17

Hei alle sammen! 

Hva er "hovedretten" deres på Julaften?

Ribbe, Pinnekjøtt, Lutefisk, Grandiosa evt noe annet?

Da regner jeg ikke med "tilleggsmat" som Medisterkaker, Sossiser, Koteletter osv, med mindre det er "hovedretten".

God Jul til alle og enhver! :)

TheUntouchable
TheUntouchableInnlegg: 12587
22.12.16 01:21

Pinnekjøtt. Ribbe er søndagsmiddag.

BigGeorge
BigGeorgeInnlegg: 28766
22.12.16 01:24

Kjøttkaker m/ ertestuing, mandelpoteter og brun saus i år

Bløtkake m/marsipan til kaffen

Alt nytt av året.

Hulkibulk
HulkibulkInnlegg: 2332
22.12.16 20:21

Jeg har alltid vokst opp med Ribbe på julaften, men nå som jeg skal feire med svigers som spiser pinnekjøtt, blir det begge deler(Ikke pga. meg, men en svoger som ikke liker pinnekjøtt). 

Skal faktisk innrømme at jeg synes bra pinnekjøtt, smaker bedre enn ribbe, dog litt mer "griseri". Mulig det er jeg som ikke kan å spise pinnekjøtt :o)

trondergutt
tronderguttInnlegg: 31788
23.12.16 11:20

I år som en del tidligere år blir det pinnekjøtt. Jeg håper min kone tar ansvar for kålrabistappen, da jeg aldri helt har hatt draget på å få den til å bli en suksess.

Juledagen blir det ribbe og julepølse.

Lite overraskelser i julemenyen altså :)

HYYYL
HYYYLInnlegg: 50314
23.12.16 11:54

Pinnekjøtt med tilbehør - riskrem  til deessert.

toydoll
toydollInnlegg: 2755
23.12.16 12:01

Har hvert i Utlandet de siste 8 (9 året nå) årene i Jula, Nepal, Kina, Japan, Australia, Kina, Togo, Sør Afrika og Thailand. 
I år feries jula i Georgia. har altid gått for lokal "julemat" i de landene jeg har hvert, så i år blir det en lokal Georgia rett. usikker hva enda:)

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 53409
23.12.16 12:03

Hjortefilet til hovedrett, hummersuppe til forrett. 

TH76
TH76Innlegg: 404
24.12.16 11:46

Hos oss blir det både ribbe og pinnekjøtt. Riskrem til dessert :)

malacay3
malacay3Innlegg: 19999
24.12.16 11:49

Ribbe, medisterkaker/pølser, rødkål og surkål. Akkurat på julaften vil jeg ha det jeg alltid har hatt.

Malacay

vif_support
vif_supportInnlegg: 6953
24.12.16 11:56

Ribbe, medisterkaker og pølser med surkål. Riskrem til dessert (med mandel i Sef. så man har sjansen til å vinne en marsipangris ;)

nordfrost
nordfrostInnlegg: 5117
24.12.16 12:02

Nei,det blir vel å glefse i seg dyrelik i år som i fjor. Jeg tror jeg spiser litt pinnekjøtt i år,så blir det fisk etterhvert som vanlig.

I julen glefser vi alle i oss dyrelik av gris og sau,og mange dør både under,og rett etter måltidet,men det er slik tradisjonen er,så da så.

Kent
KentInnlegg: 124831
24.12.16 12:06
nordfrost: mange dør både under,og rett etter måltidet,men det er slik tradisjonen er,så da så.

Huff, julemiddagen hos dere må jo være helt forferdelig.

Er det maten eller andre omstendigheter som er årsaken?

nordfrost
24.12.16 12:15
Kent: Huff, julemiddagen hos dere må jo være helt forferdelig. Er det maten eller andre omstendigheter som er årsaken?

Det er ganske vanlig at folk dør av overspising i julen-tette blodårer forårsaket av fet mat blandet med karbohydrater.

http://www.vg.no/forbruker/helse/kvalt-av-julemat/a/8693427/

Spiser man dyrelik til daglig, skyllet ned med fete sauser og sukkerholdige drikker,så er det en snarveil til slag,hjerteproblemer,og en tidlig død !

Alkoholinntaket er også formidabel i julen,så levra får kjørt seg slikkelig opp mot sin yteevne.

Det er kun i julen jeg spiser litt dyrelik av sau,,resten av året holder jeg meg til fisk,grønnsaker,olivenolje,havregryn.

(Innlegget ble redigert 24.12.16 12:20)

RickiBK
RickiBKInnlegg: 72334
24.12.16 12:22
nordfrost: Det er ganske vanlig at folk dør av overspising i julen-tette blod årer forårsaket av fet mat blandet med karbohydrater.

Vanlig? 

La oss få tall som viser at dette skjer med så mye som en promile av dødsfall gjennom et år. 

Kan det være vanlig for gressetere å dø av kreft også?

Det aller mest dødelige er visst å la være å spise i det hele tatt. 

Og man kan kvittere dette med denne. 

Plantekost er for de som er bygget for slikt. kaniner, kyr sauer og annet som er virkelig godt å spise. 

RickiBK
24.12.16 12:26
Hulkibulk: Hei alle sammen!  Hva er "hovedretten" deres på Julaften?

Her i huset starter det hele med en rikholdig frokost der sylte, ribberull og andre godsaker ligger og bader i mengder av majones, og andre fete gode salater og sauser. 

Lunsjen er dynegrøt

Middagen inneholder den fetest mulige ribba som er å oppdrive, medisterkaker, pølser og sosisser. 

Vi skyller dette ned med prima juleøl og akevitt. 

Desserten er en dekadensereise i sukker og krem. 

Marsipan, sjokolade og småkaker akopagnerer kaffen ved pakkeåpningen. 

nordfrost
24.12.16 12:34

God jul !

Overfylte handlevogner,koteletter,fett som renner,kø i kassa,kolestrol,tette blodårer-hjerter som pumper en fortvilet kamp,leverflekker og hjerneslag.

Livet er kort og hektisk-men bankene jubler over alle som trekker kortet.

Niffen
NiffenInnlegg: 9418
24.12.16 12:35

Her er det pinnekjøtt på julaften og lutefisk første juledag. Til pinnekjøttet er kålrabistappe et must, sammen med rødkål og kokte, melne poteter som mandel eller pimpernell. Ribbekrafta fungerer som saus.

Til lutefisken må det også være gode poteter, samt ertestuing selvfølgelig. Så bruker jeg stekt spekk istedet for bacon. Fikk er tips om at grov sennep fungerte utmerket til lutefisken, så skal prøve det i år.

nordfrost
24.12.16 12:39
RickiBK: Kan det være vanlig for gressetere å dø av kreft også?

Jeg er ikke gresseter,men jeg har begynt å forstå hva som fyller opp sykehusene med pasienter.

Det er ingen tvil om at dyrelik blandet med karbo tetter blodårer, og fører til hjerneslag,hjerfeil og en tidlig død,.

De aller fleste amerikanere dør med en halv kilo med halvfordøyd hamburger i tarmene,skyllet ned med en brus med 17 sukkerbiter i !

malacay3
24.12.16 12:39
nordfrost: God jul !
Overfylte handlevogner,koteletter,fett som renner,kø i kassa,kolestrol,tette blodårer-hjerter som pumper en fortvilet kamp,leverflekker og hjerneslag. Livet er kort og hektisk-men bankene jubler over alle som trekker kortet.

Nyt veganjulen din du også.

Malacay

FrannyLee
FrannyLeeInnlegg: 16172
24.12.16 12:42
TH76: Hos oss blir det både ribbe og pinnekjøtt. Riskrem til dessert :)

Samme som hos oss. Multekrem til dessert dog.

ohlalaSpurs
ohlalaSpursInnlegg: 10509
24.12.16 12:42

Plantekost er for alle, selvsaKt

*laugh*

nordfrost
24.12.16 12:45
malacay3: Nyt veganjulen din du også.

Jeg er ikke veganer,men jeg prøver bare å unngå at jeg får tette blodårer,og dermed dø for tidlig.

Amerikanere dør som fluer av en blanding av dyrefett og sukker,.

http://www.vg.no/forbruker/helse/fete-amerikanere-et-helseproblem/a/497200/

(Innlegget ble redigert 24.12.16 12:45)

malacay3
24.12.16 12:49

Det kommer mel ver av hva de spiser resten av året, ikke julemiddagen ?

Malacay

RickiBK
24.12.16 13:16
nordfrost: Det er ingen tvil om at dyrelik blandet med karbo tetter blodårer, og fører til hjerneslag,hjerfeil og en tidlig død,.
ohlalaSpurs
24.12.16 13:20
malacay3: Det kommer mel ver av hva de spiser resten av året, ikke julemiddagen ?

Det er selvsagt lov å kose seg litt ekstra i jula, og som du sier er det helheten som teller. Så lenge du ikke drikker ribbefettet på høykant, og sprenger kaloriskalaen din, så skal det gå veldig greit å kose seg denne jula også.

Ulempen er vel om en fortsetter med fet og usunn mat resten av året. Det er da problemene fort kan oppstå. Så kommer det selvsagt an på om man er overvektig fra før og en hel del andre ting. En kosedag en gang i blant skal være greit.

sanila
sanilaInnlegg: 34058
24.12.16 13:24
nordfrost: Det er ganske vanlig at folk dør av overspising i julen-tette blodårer forårsaket av fet mat blandet med karbohydrater.
http://www.vg.no/forbruker/helse/kvalt-av-julemat/a/8693427/
Spiser man dyrelik til daglig, skyllet ned med fete sauser og sukkerholdige drikker,så er det en snarveil til slag,hjerteproblemer,og en tidlig død !
Alkoholinntaket er også formidabel i julen,så levra får kjørt seg slikkelig opp mot sin yteevne.
Det er kun i julen jeg spiser litt dyrelik av sau,,resten av året holder jeg meg til fisk,grønnsaker,olivenolje,havregryn.

Det er i alfall.  helt sikkert, at du er en skikkelig surpromp, og at, man  tidligere  har kjeftet noe voldsomt på både den direkte og indirekte måte,  på den feile vegetar.

Det er så greit, når  brikkene  begynner at havne på rett plass. 

(Innlegget ble redigert 24.12.16 13:26)

ohlalaSpurs
24.12.16 13:25
RickiBK: Det er ingen tvil om at dyrelik blandet med karbo tetter blodårer, og fører til hjerneslag,hjerfeil og en tidlig død,.

Det er vel noe drastisk å dra noen sikre konklusjoner når det gjelder dette, da det stadig kommer artikler om det ene og det andre. Fortsett er det veldig mye som fortsatt må studeres på når det gjelder kosthold. Alt med måte kan vel være en grei leveregel.

RickiBK
24.12.16 13:26
nordfrost: Jeg er ikke gresseter,men jeg har begynt å forstå hva som fyller opp sykehusene med pasienter.

Grønnsaker, olivenolje og havregryn. 

Spennende diett. 

Hva er det som fyller sykehusene med pasienter da? 

Disse som det er vanlig dør av julemat i halsen? 

RickiBK
24.12.16 13:26
ohlalaSpurs: Alt med måte kan vel være en grei leveregel.

Fortjent tommel.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg