Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Festivus

NYTT TEMA
King_Kenny92
King_Kenny92Innlegg: 3390
16.11.17 02:47

Startet jo opp som en fiktiv høytid i Seinfeld. Men faktisk feires den verden rundt som et alternativ til jul. Noen på VGD som har feiret Festivus eller kunne tenke seg det?. 

Jeg synes Festivus høres ut som en artig høytid som jeg selv kunne feiret (ikke som et alternativ til jul men utenom). 

Sevens7ar
Sevens7arInnlegg: 794
17.12.17 13:42
King_Kenny92: Startet jo opp som en fiktiv høytid i Seinfeld. Men faktisk feires den verden rundt som et alternativ til jul. Noen på VGD som har feiret Festivus eller kunne tenke seg det?.  Jeg synes Festivus høres ut som en artig høytid som jeg selv kunne feiret (ikke som et alternativ til jul men utenom).

Jeg ser ikke helt poenget, iallfall ikke her i Norge hvor vi feirer jul og ikke Kristmesse.

Jul (eng: yule) er ikke en religiøs høytid, men en eldgammel feiring av vinter(solverv). For de aller fleste handler denne høytiden om en feiring av familie og tradisjoner og ikke om den religiøse Kristmesse den 25. desember.

En del kristne vil hevde at julen er en kristen høytid, men det er rett og slett feil. Julen har lengre tradisjoner enn det, og det aller meste vi forbinder med jul har ikke-religiøs opprinnelse.

Dette synes jeg forsåvidt vi burde være langt flinkere til å poengtere: I Norge feirer vi jul, ikke Kristmesse. Jeg ønsker meg at alle som bor i Norge kan ta del i den norske julefeiringen uavhengig av hvilken religion man tror eller ikke tror på. Jeg mener det ville vært verdifullt for oss som nasjon dersom barn av innvandrere fikk feire jul på samme måte som barn av norske foreldre. Å skape en felles identitet, felles tradisjoner, felles aktiviteter, er nasjonsbyggende.

Det er synd hvis man som muslim, buddhist, hindu eller hva det måtte være velger ikke å ferie en norsk jul fordi man tror det er en kristen feiring. En høytid der familien og tradisjoner står i sentrum, en tradisjonell julemiddag, gaver til dem som er nære og kjære og de familietradisjonene man selv skaper - julen er universell, ikke-religiøs og har rom for alle.

At man i land der man feirer Kristmesse - "Christmas" den 25. desember - kan jeg forsåvidt forstå at mange ønsker å markere et skille, men hvorfor ikke bare bruke det tradisjonelle begrepet yule i stedet for festivus?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg