Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvilken kunstform foretrekker du?

NYTT TEMA
MaybeLeo

MaybeLeo
13.11.08 00:22

Selv liker jeg best foto. Er på et fullstendig nybegynnernivå når det gjelder dette, men håper på å få litt tips her inne på veien mot toppen :) Kan kanskje legge ut litt bilder og sånt etterhvert. Hadde vært stas om vi hadde vært en gjeng som la ut og gav kommentarer på det de andre gjør.

Andre kunstinteresserte der ute, og hva foretrekker dere?

(Innlegget ble redigert 13.11.08 00:22)

risbinroch

risbinroch
13.11.08 01:41

Jeg liker både foto og malerier og liker mange forskjellige kunstnere, innenfor forskjellige retninger, selv om jeg ikke har råd til å kjøpe noe av dem.

Letet etter bilder av Eivind Blaker, men var vanskelig å finne noe.

Amasone

Amasone
15.11.08 05:56

Liker foto og maling. Liker 3D-kunst også. Det er forøvrig gøy å skape noe i Photoshop, Bryce, diverse artige programmer.

steponit

steponit
16.11.08 17:20

Jeg er svak for nesten fotorealistiske malerier, men med en udefinert kunstnerisk frihet i tolkningen av virkeligheten. Slik at man nesten tror det kan være et fotografi, men helheten er mye vakrere.

fiskene

fiskene
17.11.08 13:12

jeg foretrekker malerkunst, men er ganske interessert i fotokunst og tegning også. når jeg snakker om malerkunst, mener jeg oljemalerier. jeg har lite til overs for vannmaling og akryl, gouache etc. et rent helvete å holde på med og man får ikke det samme uttrykket som med olje. etter min mening, selvsagt.

Snikskytter90

Snikskytter90
17.11.08 21:50

Surrealisme, tegninger, fotografier utenom det vanlige..
Jeg elsker spesielt alt av Salvador Dalí.

Kartografen

Kartografen
23.11.08 14:23

Hm... alt sammen.

Nei, jeg er nok mest glad i musikk, og nesten like glad i billedkunst, foto og arkitektur. Skulptur interesserer meg ikke like mye, men det finnes jo perler i historier der også. En tur i Villa Borghese-museet, for å se Bernini-skulpturer, er for eksempel en ekstatisk opplevelse; ganske så opphissende, rent seksuelt, egentlig. Og slike følelser kjennetegner jo mye av denne beste kunsten, for min del i hvert fall.

muzzIe

muzzIe
23.11.08 14:24

Musikk, med så overlegen margin at å i det hele tatt nevne noe annet bare hadde blitt rart.

BillBleik

BillBleik
09.12.08 10:37

Når det gjelder å nyte kunst så er det nok musikk jeg bruker mest tid og energi på, men er veldig glad i malerier og poesi (i den siste tiden spesiellt William Blake innen begge områder).

Etter å ha vært blakk en stund å ikke ha råd til materialer fikk jeg veldig sansen for å lage bilder i Photoshop, ikke fotoredigering men til å lage bilder med penselverktøyene.

http://raymond.akutaweb.com/#4.15 hadde forresten satt pris på litt kritikk angående bildene jeg har lagt ut her, de begynner å bli litt gamle men skal legge ut noen nyere når jeg har anledning.

(Innlegget ble redigert 09.12.08 10:41)

Trylle_Chriss

Trylle_Chriss
09.12.08 13:50
BillBleik: http://raymond.akutaweb.com/#4.15 hadde forresten satt pris på litt kritikk angående bildene

Synes de var tøffe jeg. Jeg liker at du har en stil. Man kjenner igjen streken din fra bilde til bilde. Det er veldig bra. Noen av de ser litt uferdige ut. Selv om jeg på en måte liker at de er blurret, irriterer det meg også, fordi jeg får lyst til å se mer. Hvor lenge har du jobbet med de? Jeg tror noen av de med fordel kunne vært løst grundigere.

Når det gjelder hvilken kunstform jeg foretrekker? Hvis noen holder en pistol mot hodet mitt og sier jeg kun kan velge en kunstform å leve med resten av livet, ville det blitt musikk.

Men det blir som å be en mor velge et av barna sine.  

BillBleik

BillBleik
09.12.08 14:18
Trylle_Chriss: Synes de var tøffe jeg. Jeg liker at du har en stil. Man kjenner igjen streken din fra bilde til bilde. Det er veldig bra. Noen av de ser litt uferdige ut. Selv om jeg på en måte liker at de er blurret, irriterer det meg også, fordi jeg får lyst til å se mer. Hvor lenge har du jobbet med de? Jeg tror noen av de med fordel kunne vært løst grundigere. Når det gjelder hvilken kunstform jeg foretrekker? Hvis noen holder en pistol mot hodet mitt og sier jeg kun kan velge en kunstform å leve med resten av livet, ville det blitt musikk. Men det blir som å be en mor velge et av barna sine.  

Takk for konstruktiv kritikk. Grunnen til at jeg valgte å ha en litt "blurry" finish på mange av bildene var rett å slett at jeg lagde alle bildene med datamusa uten musematte og uten pc-bord. Så PC-skjermen sto på ei eske å jeg brukte låret som musematte, da ble det litt vanskelig å gå for mye inn i detalj. Så blurry effekten var ikke et estetisk valg men bare lettere. Dette er i tilleg bildene fra da jeg for første gang prøvde meg fram i å bruke photoshop som "lerret".

Jeg vil si jeg brukte rundt en halvtime til en natt på vært bilde mens jeg nå kan bruke flere uker på vært bilde, men da går jeg som oftest litt frem og tilbake mellom bilder. Og føler også nå jeg mestrer programmet og rett å slett musa bedre. Skal si ifra når jeg har lagt ut noen nyere bilder.

Beklager forresten at jeg gikk off topic.

fisto

fisto
09.12.08 21:18
Trylle_Chriss: Når det gjelder hvilken kunstform jeg foretrekker? Hvis noen holder en pistol mot hodet mitt og sier jeg kun kan velge en kunstform å leve med resten av livet, ville det blitt musikk. Men det blir som å be en mor velge et av barna sine.  

Jeg ville ha valgt billedkunst om det var en pistol mot hodet.

Men da hadde jeg samtidig valgt bort noen av barna:(

Marit87

Marit87
08.01.09 21:45

foto

figurativ kunst

collage - til en viss grad .

tegning

keramikk

trykk - dyptrykk, høytrykk osv.

streetart

kombinasjon av forskjellige materialer, f.eks tre og metall

Script

Script
14.10.20 23:46

Det "romantiske" bildet Borgersersen omtaler, minner om A. Carracci, Flukten til Egypt. Murbygningen i bakgrunnen symbolisererden den  massivt sterke kirken.

(Innlegget ble redigert 14.10.20 23:48)

Script

Script
18.10.20 13:14

Carracci ga opphav til det "akademiske" bildet, skjønt denne "kopien" mangler repoussieur, foran til venstre. Det er jo det "akademiske" som gjør at maleren på denne tiden bare gjør overfladiske skisser selv, som Borgersen nevner.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg