Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Mitt nyeste kunstverk - "Dødens Sigar"

NYTT TEMA
blankearkogtegnestifter
blankearkogtegnestifterInnlegg: 1516
17.01.10 03:00

Etter braksusessen jeg fikk med mitt første kunstverk, "Slangens Eple", var tiden inne for noe nytt. I dag er det nøyaktig tre måneder siden jeg publiserte "Slangens Eple", og jeg fant med det ut at det var en passende anledning for å publisere mitt nyeste verk, "Dødens Sigar".

"Slangens Eple" ble ofte kritisert for å ha vært et "klipp og lim"-verk, noe som også var meningen, men jeg har allikevel tatt kritikken til meg og gått nye veier med mitt nyeste verk. "Dødens Sigar" er et samtidsmaleri laget kun ved bruk av mine egne hender og en malepensel. Denne gangen vil jeg ikke røpe meningen bak bildet, og dermed blir tolkningen av maleriet opp til hver enkelt av dere.

Som vanlig er tilbakemeldinger, kritikk og tolkninger mer enn velkommen.

Vær så god.
Vær så god.
Vær så god.

(Innlegget ble redigert 17.01.10 03:01)

Natan
NatanInnlegg: 1848
17.01.10 12:53

Tja...om det forrige bildet ditt uttrykte (eller pretenderte å uttrykke) en slags samfunnskommentar-/kritikk, så kan jeg ikke se at "Dødens sigar" har slike ambisjoner og/eller kvaliteter. Til det blir motivet av en iskald morder som drar sitt offer etter håret, litt for partikulært - og kanskje også noe spekulativt. Denne personen er åpenbart en psykopat som ikke kan brukes som et bilde eller en metafor for samfunnet som helhet. Men det faktum at du gjør morderen ansiktsløs, tyder på at han skal representere noe større enn "seg selv"...?

Rent håndverksmessig er vel det litt tegneserieaktige uttrykket litt sterilt og likegyldig.

blankearkogtegnestifter
18.01.10 00:13
Natan: Tja...om det forrige bildet ditt uttrykte (eller pretenderte å uttrykke) en slags samfunnskommentar-/kritikk, så kan jeg ikke se at "Dødens sigar" har slike ambisjoner og/eller kvaliteter. Til det blir motivet av en iskald morder som drar sitt offer etter håret, litt for partikulært - og kanskje også noe spekulativt. Denne personen er åpenbart en psykopat som ikke kan brukes som et bilde eller en metafor for samfunnet som helhet. Men det faktum at du gjør morderen ansiktsløs, tyder på at han skal representere noe større enn "seg selv"...? Rent håndverksmessig er vel det litt tegneserieaktige uttrykket litt sterilt og likegyldig.

Interessant synsvinkel!

At mannen med frakken var ansiktsløs var mer for å tydeliggjøre mystikken bak vedkommendes identitet, fremfor å representere noe større enn seg selv. Selve hovedpoenget mitt med dette maleriet var å sette lys på døden. Som du ser drar mannen i frakken den døde kvinnen ut fra mørket og inn mot lyset, og med dette ville jeg stille spørsmålet om denne kvinnen kanskje fortjente å dø? Nå som hun er død, går det mot lysere tider! Men hva betyr det? Hvem var hun? Hvorfor fortjente hun å dø? Hvorfor røyker mannen en sigar? Og hva symboliserer egentlig treet?

But my name was Elisa Day..

Peterernoob
PeterernoobInnlegg: 183
18.01.10 00:16

Dette er et hån mot kunst.

Troll.

blankearkogtegnestifter
18.01.10 00:32
Peterernoob: Dette er et hån mot kunst. Troll.

Siger De at dette er kunst? En kand undres hvem trolde er! Gaa i seng med dig, trold.

Trogg
TroggInnlegg: 12586
25.01.10 18:57
blankearkogtegnestifter: Etter braksusessen jeg fikk med mitt første kunstverk, "Slangens Eple", var tiden inne for noe nytt. I dag er det nøyaktig tre måneder siden jeg publiserte "Slangens Eple", og jeg fant med det ut at det var en passende anledning for å publisere mitt nyeste verk, "Dødens Sigar".

Umiddelbart fårjeg kraftige assosiasjoner til Hergés TInTIn. Han har til og med et hefte som heter Faraos Sigarer. Den tegneserieaktige stilen peker i samme retning. At morderen (?)sleper sitt offer(?) en utstillingsdukke mot en sollignende kule i venstre bilde gir også Ibsens "Når vi Døde Vågner". Den syklige bruk av sterke kontrastfarger og store flater peker i retning av Munchs tidlige periode.i

Bildet er i så måte en parafrase av kjente litterærer verker fra de siste 150 år. og sånn sett interessant. 

blankearkogtegnestifter
25.01.10 19:27
Trogg: Umiddelbart fårjeg kraftige assosiasjoner til Hergés TInTIn. Han har til og med et hefte som heter Faraos Sigarer. Den tegneserieaktige stilen peker i samme retning. At morderen (?)sleper sitt offer(?) en utstillingsdukke mot en sollignende kule i venstre bilde gir også Ibsens "Når vi Døde Vågner". Den syklige bruk av sterke kontrastfarger og store flater peker i retning av Munchs tidlige periode.i   Bildet er i så måte en parafrase av kjente litterærer verker fra de siste 150 år. og sånn sett interessant. 

Høyst interessante poenger du kommer med der.

Kaisil
KaisilInnlegg: 1026
25.01.10 22:36

Dette bildet var ikke like ille som det forrige, men fortsatt helt grusomt.

Akkurat slik norsk "kunst" skal være! Dårlig og ugjennomført

Grottebever
GrottebeverInnlegg: 388
11.12.13 04:51

Skjera, dfg?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg