Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kunst - en stående evig svindel

NYTT TEMA
Metodisten
MetodistenInnlegg: 58
26.11.13 23:47

En Hollands kunstner reiste til Frankrike for å male. Han var fattig og støttet seg på brorens pengestøtte for å forsørge seg. Han malte og malte, mye det samme motivet hele tiden. Av og til prøvde han å bytte til seg en suppetallerken mot ett maleri, men ingen var interessert, forståelig nok, hvor kjedelig er det ikke med solsikker hele tiden ?

Fyren ble inlagt på asyl, han var ikke god i psyken. Han skjøt seg i hodet 1890 etter å ha kuttet av seg øret.

En niese i hjemlandet får oppgaven og rydde opp. Flere tusen bilder, stor sett av solsikker skal på vogn med hester og fraktes hjem. Flere sier hun må brenne onkelens verdiløse bilder, men hun vil ikke det. Vincent van Goghs niese drar hele elendigheten hjem, for hun har ett talent onkelen ikke hadde.

Over år jobber hun med å lage en hype om bildene, utstillinger, avisannonser og de promosjoner hun bare kan. Av og til selger hun ett av de verdiløse bildene for noen slanter.  Badet, soverommet, alle rommene i leiligheten hennes er tapesert med solsikkebildene. Litt etter litt stiger verdien på bildene takket være god markedsføring og en hype av noe som i utgangspunktet egentlig er ingenting, som gamel dame har hun tjent brukbart.

For litt siden ble Muncks skrik solgt for flere hunder millioner. Bildet Munck selv neppe ville fått mange kronene for. Hypen siden Muncks tid med trykk, promotering, halloweenmasker, t-skjorter og hva som tenkes kan, har skapt verdien, ikke maleriet selv.
Og slik er den fordekte pengeindustri kamuflert bak ordet kunst. KUNST_ synonymet for de som ikke kan ett hpndtverk godt nok til å selge det som bare det, men må legge til ett tåkeleggingsbegrep som egentlig ikke betyr noe særlig.
Trist for det som kunne håndtverket. Rembrandt, Vermeer...og mange flere.

Det er irriterende og se folk markedføre seg som spesielle eller som en slags bohemer i flagrende gevanter, når allt det driver med er industri. Penger er målet og ikke noe annet. Enten en maler klovner hele dagen, eller maler tissen sin i erigert tilstand...det er kun industri. Ikke "kunst". 
Det samme gjelder for alle andre som tar i mot stats støtte for å drive med ting som ikke nyttige for noen, annet enn kansje for dem selv, for de trenger ikke jobbe med en spade året rundt, men kan skylde på "kunst". Hvorfor får ikke en sveiser som lager ting som er nyttige stats støtte ?
I Bergen er en som grisett til vegger med middelmådige sjablong spraymalinger blitt kjendis under ett kallenavn, fordi han har lykkes med alle sine medhjelpere å lage en hype om maleriene sine. Det som egentlig burde vaskes vekk på hans regning, rammer nå den stut dumme kommunen inn...Hypen lykkes, bedriften tjener. "Kunst" er det aldri. Det er forretning. 

orbixx
orbixxInnlegg: 3657
14.12.13 00:44
Metodisten: En niese i hjemlandet får oppgaven og rydde opp. Flere tusen bilder, stor sett av solsikker skal på vogn med hester og fraktes hjem. Flere sier hun må brenne onkelens verdiløse bilder, men hun vil ikke det. Vincent van Goghs niese drar hele elendigheten hjem, for hun har ett talent onkelen ikke hadde.

Hvis du mener at Vincent van Gogh var en dårlig maler og ikke hadde talent, må jeg si at du har et underlig syn på mannen mange mener er en av de største og kreative på 1800-tallet.

Faktisk var van Gogh en beundrer av Rembrandt, og det er ikke riktig at han stort sett var opptatt av solsikker. Han var en allsidig maler, men dessverre slet han med psykiske problemer- som reduserte ham som et kreativt menneske i sosiale sammenhenger.

Ærlig talt; jeg forstår ikke hvordan du definerer begrepet kunst.

Etter sin tragiske død har han blitt en legende, på grunn av kvalitet, og har inspirert og påvirket utallige kunstnere og vanlige folk.

timy3
timy3Innlegg: 5717
06.01.14 17:06
orbixx: Ærlig talt; jeg forstår ikke hvordan du definerer begrepet kunst. Etter sin tragiske død har han blitt en legende, på grunn av kvalitet, og har inspirert og påvirket utallige kunstnere og vanlige folk.

Spørsmålet er her, er et bilde kunst av sin egenverdi, eller blir det kunst av markedsføring og salg.

orbixx
orbixxInnlegg: 3657
06.01.14 22:39
timy3: Spørsmålet er her, er et bilde kunst av sin egenverdi, eller blir det kunst av markedsføring og salg.

Et vanskelig spørsmål å svare på for meg.

Siden jeg nevnte van Gogh, så tror jeg at hvis man i dag maler eller forsøker å kopiere hans stil, vil maleriene ha null verdi.

Ingen bilder har vel egentlig en egenverdi og det er ofte kjøpere som gir bildene et "kvalitetsbevis" pga høye priser.

I tillegg tror jeg at originalitet kan være like viktig som kvalitet, for folk flest.

Hvis det var bare malt ett bilde av det banale "Elg i solnedgang"- ville det ikke forundre meg at kunne bli solgt for millioner.

timy3
timy3Innlegg: 5717
07.01.14 10:44
orbixx: Hvis det var bare malt ett bilde av det banale "Elg i solnedgang"- ville det ikke forundre meg at kunne bli solgt for millioner.

Før fotografiets tid var kunsten å lage bilder, kunsten å beskrive hvordan menneske og andre objekter så ut.

Etter at vi har fått tekniske løsninger, som beskriver hvordan et objekt er av utsende har kunsten mere blitt å beskrive det man ikke kan se, det minner om antikkens maleres forsøk på å beskrive gud.

Verdien av et bilde er som verdien av en aksje, etterspørselen avgjør prisen.

For meg som amatørmaler ligger verdien i å skape et bilde.

Liq
LiqInnlegg: 4382
07.01.14 10:47
Metodisten: Flere tusen bilder, stor sett av solsikker

Dette er sprøyt og forbannet dikt.

Liq
LiqInnlegg: 4382
07.01.14 10:49
Metodisten: Det er irriterende og se folk markedføre seg som spesielle eller som en slags bohemer i flagrende gevanter, når allt det driver med er industri. Penger er målet og ikke noe annet. Enten en maler klovner hele dagen, eller maler tissen sin i erigert tilstand...det er kun industri. Ikke "kunst".

Kan være delvis enig når det gjelder f.eks. Warhol.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg