Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvordan finne kunstnere for arbeid på kommisjon?

NYTT TEMA
-Cerberus-
-Cerberus-Innlegg: 81
12.02.17 02:51

Provisjon/kommisjon riktig ord her? Trenger å leie 4 kunstnere for design. Anyway...

1) Hvor/hvordan FINNER jeg dem (Bergen)?

2) Hva er billigst om man selv er student og har lite penger? Kanskje kontakte kunst-studenter?

3) Om kunsten de lager for meg er for noe kommersielt, hvordan sikrer jeg meg slik at kunsten tilhører meg etterpå? Må jeg ha en advokat eller er papirer/kontrakt for lovlig eierskap av kunsten hentelig på nett?

Jeg har over lengre tid designet og planlagt et brettspill som jeg tenkte å lansere på kickstarter men jeg mangler artwork for kortene som er med samt selve spillerbrettet (som jeg trenger noen til å male). Problemet er at jeg ikke har så mye penger selv, og jeg kan ikke legge det ut på kickstarter for å finansiere for å så betale for design, fordi at for øyeblikket har jeg kun spart opp 20 000kr av de rundt 40-50 000 som jeg har forstått er hva et patent koster.

Det er rundt 200 kort + spillerbrett med budsjett på maks 10 000kr. Hva gjør jeg? Alternativt, kan jeg kontakte et norsk firma som selger brettspill for finansiering om jeg pitcher idèen min?  

Har ikke lyst å utnytte folk eller gjøre noe ulovlig. Så søker råd her om hvordan jeg finner kunstnere, hvordan jeg gjør det med copyrighting, hva som er rettferdig lønn osv.

Jhinx
JhinxInnlegg: 7559
16.06.17 15:14
-Cerberus-: kunst

Svarer sent, men du får i hvert fall et svar :)

Bestillingsverk fra kunstnere kalles ofte commission, eller kommisjon som du skriver.

1) Det kommer jo helt an på hva slags kunst du er ute etter og på hvilket medium det skal på, men lokale kunstutstillinger, facebook og kunstskoler er gode plasser å starte.

2) Commission er som regel ganske dyrt. Da lager kunstneren noe unikt bare til deg. Men det kommer helt an på hvor anerkjent kunstneren er. Som du selv er inne på er det absolutt billigste å få med en eller flere kunst studenter. Min mening er at de skal gjøre slikt gratis, da det fremmer deres egen CV mens de studerer.

3) Kommer an på hvor verket er laget. Altså på hvilket medium. Er det på papir/canvas/treverk/metall eller lignende, så kan du få skrevet ut en C.O.A (Certificate of authenticity). Er det på en vegg eller lignende, så er det veggeier som eier verket. Er det som du beskriver her, et brettspill, lurer jeg på om det ikke lenger defineres som kunst. Og da er du igjen som du selv sier over på patent.

Før du satser for mye, ville jeg laget en forenklet versjon og testet det på en fokusgruppe/testgruppe. Neste steg kan være å høre med brettspill produsenter om å få et møte(vanskelig). Feiler en der, er det vanlig å starte egen produksjon. Da er det finansieringen som blir utfordringen. Jeg er kunstekspert ikke økonom, så her stopper min rådgivning :)

Lykke til.

mo6
mo6Innlegg: 7592
06.11.17 13:04
-Cerberus-: 3) Om kunsten de lager for meg er for noe kommersielt, hvordan sikrer jeg meg slik at kunsten tilhører meg etterpå? Må jeg ha en advokat eller er papirer/kontrakt for lovlig eierskap av kunsten hentelig på nett?

Dersom du skal bruke kunsten til noe kommersielt vil det jo være riktig at kunstner også får økonomisk uttelling, ikke sant? Jeg anbefaler at du går i et parnerskap med en god designer/ kunstner, slik at vedkommende har noe igjen for jobben. Retten til verket vil alltid tilhøre kunstneren rent juridisk (lov om opphavsrett), dersom ikke vedkommende selger deg alle rettigheter.

mo6
06.11.17 13:28
Jhinx: Min mening er at de skal gjøre slikt gratis, da det fremmer deres egen CV mens de studerer.

Helt uenig. De bør være billige, men ingen skal forventes å jobbe gratis. Har du hørt om BI-studenter som jobber gratis på REMA 1000 for å styrke CV-en? Tror ikke det. Ingen skal forventes å jobbe gratis.

I dette tilfellet tror jeg det er lurt å inngå en avtale om partnerskap (prosent av eventuell profitt).

Jhinx
06.11.17 13:36
mo6: Helt uenig. De bør være billige, men ingen skal forventes å jobbe gratis. Har du hørt om BI-studenter som jobber gratis på REMA 1000 for å styrke CV-en? Tror ikke det. Ingen skal forventes å jobbe gratis.
I dette tilfellet tror jeg det er lurt å inngå en avtale om partnerskap (prosent av eventuell profitt).

Vel, jeg bare delte min personlige erfaring. Har rundt 10 års erfaring med kultur og kunst festivaler.

Jobbet med erfarne og studenter.

Du kan ikke sammenligne kreative yrker og rene akademiske yrker.

I kunstner verden er det mye tilfeldighetene som spiller inn. Jeg har dessverre sett for mange unge lovende kunstnere prise seg ut av en lovende karriere.

Det absolutt viktigste for kunst STUDENTER. Merk studenter. Er å bygge nettverk, få litt småoppdrag, få lov å bli med mer erfarne kunstnere eller få invitasjon til festivaler eller lignende.

Det er ikke er must, det vil bare gi deg en stor fordel fremfor de andre som ikke gjør det samme. Kanskje det er annerledes i Oslo. Men her hvor jeg bor har det vært litt slik i 10-15 år i hvert fall.

Om du vil sammenligne med andre studenter så studerte jeg til bachelor i informasjonsteknologi. Jeg fikset omtrent 2-3 PCer i måneden for folk og kjente. Men tok aldri en krone i betaling for det. Det ble kjent at jeg var en god IT person som likte å hjelpe alle og var alltid løsningsorientert. Det skaffet meg jobb på den tiden.

mo6
08.11.17 18:06
Jhinx: Vel, jeg bare delte min personlige erfaring. Har rundt 10 års erfaring med kultur og kunst festivaler. Jobbet med erfarne og studenter. Du kan ikke sammenligne kreative yrker og rene akademiske yrker. I kunstner verden er det mye tilfeldighetene som spiller inn. Jeg har dessverre sett for mange unge lovende kunstnere prise seg ut av en lovende karriere. Det absolutt viktigste for kunst STUDENTER. Merk studenter. Er å bygge nettverk, få litt småoppdrag, få lov å bli med mer erfarne kunstnere eller få invitasjon til festivaler eller lignende. Det er ikke er must, det vil bare gi deg en stor fordel fremfor de andre som ikke gjør det samme. Kanskje det er annerledes i Oslo. Men her hvor jeg bor har det vært litt slik i 10-15 år i hvert fall. Om du vil sammenligne med andre studenter så studerte jeg til bachelor i informasjonsteknologi. Jeg fikset omtrent 2-3 PCer i måneden for folk og kjente. Men tok aldri en krone i betaling for det. Det ble kjent at jeg var en god IT person som likte å hjelpe alle og var alltid løsningsorientert. Det skaffet meg jobb på den tiden.

Jeg har 30 års erfaring som kunstsamler og har økonomi til dette som selvstendig næringsdrivende i et nisjemarked. Vet ganske mye om verdens kunstscene. Regel nummer én er at dersom du ikke selv setter pris på det du gjør, så gjør ingen andre det heller. Ikke jobb gratis, untatt for din oldemor.

Selvfølgelig kan du sammenligne kreative yrker og akademiske yrker. Til syvende og sist handler det om hvorvidt den kunnskap og kompetanse som du besiiter er etterspurt - er den det så skal du ta betalt.

Du har aldri hørt om en BI-student som jobber gratis med noe som helst.

Jhinx
09.11.17 09:11
mo6: Til syvende og sist handler det om hvorvidt den kunnskap og kompetanse som du besiiter er etterspurt - er den det så skal du ta betalt.
Du har aldri hørt om en BI-student som jobber gratis med noe som helst.

Og for å få en etterspørsel så må du nesten ha noe folk har og setter pris på. Min erfaring er at det er så og si ingen som kjøper kunst for full pris av en ny ukjent kunstner. De som gjør det er enten venner eller familie.

Jeg har sett kanskje opp mot 50 kunstnere som har hatt lovende verk, men priset seg ut av ethvert salg.

De som har hatt stor sukse har kanskje vært lærling hos en mer etablert, fått lov å bli med den personen, bidratt med sine ting(gratis) når en har sangs. To ting oppnår de med det. De får ut verkene sine til samlere, som igjen reklamerer videre for kunstneren. Og du får koblet deg sammen med et kjent navn.

Det er en grunn til at mange kunstnere er avhengig av stats støtte. Det er ufattelig vanskelig å etablere seg som kunstner i Norge. Så mitt tips har vært å bli kjent først, så blir folk villige til å betale mye.

Denne metoden har som regel alltid, om du spiller kortene riktig og har gode produkter, resultert i såpass stor suksess at de som regel blir utsolgt.

Men nå må du forstå meg riktig da. Jeg sier ikke alt skal gis bort i årevis. Men være litt taktisk i starten, og så gradvis øke.

Nei jeg har aldri hørt om BI studenter som jobber gratis, men igjen, yrkene kan ikke sammenlignes. Har du hørt om eiendomsmeglere eller økonomer som får stats støtte?

mo6
09.11.17 13:47
Jhinx: Og for å få en etterspørsel så må du nesten ha noe folk har og setter pris på. Min erfaring er at det er så og si ingen som kjøper kunst for full pris av en ny ukjent kunstner. De som gjør det er enten venner eller familie. Jeg har sett kanskje opp mot 50 kunstnere som har hatt lovende verk, men priset seg ut av ethvert salg. De som har hatt stor sukse har kanskje vært lærling hos en mer etablert, fått lov å bli med den personen, bidratt med sine ting(gratis) når en har sangs. To ting oppnår de med det. De får ut verkene sine til samlere, som igjen reklamerer videre for kunstneren. Og du får koblet deg sammen med et kjent navn. Det er en grunn til at mange kunstnere er avhengig av stats støtte. Det er ufattelig vanskelig å etablere seg som kunstner i Norge. Så mitt tips har vært å bli kjent først, så blir folk villige til å betale mye. Denne metoden har som regel alltid, om du spiller kortene riktig og har gode produkter, resultert i såpass stor suksess at de som regel blir utsolgt. Men nå må du forstå meg riktig da. Jeg sier ikke alt skal gis bort i årevis. Men være litt taktisk i starten, og så gradvis øke. Nei jeg har aldri hørt om BI studenter som jobber gratis, men igjen, yrkene kan ikke sammenlignes. Har du hørt om eiendomsmeglere eller økonomer som får stats støtte?

Det er ikke mange kunstnere heller som får statsstøtte - dersom en definerer dette som penger for ingenting. Mange stipender som utdeles fra staten er etter avtale om kompensasjon for bruk, altså at kunstnere får en pott penger som kompensasjon for at verket kan ses gratis av hele verden.

Vi har jo ellers mange yrkesgrupper som får statsstøtte: bønder, leger, politi og lærere for eksempel. Samfunet har vedtatt at dette er viktig og skal betales for av det offentige, på samme måte med kunst, dette er et så viktig felt at fellesskapet betaler for å opprettholde en viss bredde.

Du kan jo snu på flisa: denne spillutvikleren er vel heller ikke ledende i sitt marked? (I så fall ville vedkommende kunne betale for jobben). Da bør vedkommende tilby en lovende kunstner en god avtale som begge er tjent med; altså økonomisk uttelling dersom spillet tar av, et partnerskap.

Mitt utgangspunkt er at det er galt om en kunststudent skal bistå en spillutvikler helt gratis for at vedkommende skal kunne lansere et spill som han kan tjene mye penger på. Parnerskap er tingen, gjerne med delingsbrøkk på avkastning.

mo6
09.11.17 13:53
Jhinx: Men nå må du forstå meg riktig da. Jeg sier ikke alt skal gis bort i årevis. Men være litt taktisk i starten, og så gradvis øke.

Hei igjen.

Ja, skal prøve å forstå deg riktig. Men forventer det samme. Ingen skal jobbe gratis. Et partnerskap vil i denne saken være tjenlig både for spillutvikler og kunstner, vinn - vinn.

Jhinx
10.11.17 09:55
mo6: Ja, skal prøve å forstå deg riktig. Men forventer det samme. Ingen skal jobbe gratis.

Jeg er enig i at ingen i utgangspunktet skal jobbe gratis.

Men mange ganger er det faktisk mange som velger å tilby seg det for å oppnå fremtidige fordeler. Det skal selvfølgelig være HELT frivillig. Men jeg mener vi ikke kan nekte de som vil gjøre det.

For å ta noen helt konkrete eksempler på kunstnere;

Bli med gratis på et prosjekt for å få navnet sitt og verket sitt gjenkjent med andre. Samtidig bygge nye broer og bekjentskap.

Bli med gratis på en koalisjon for å utvide publikum gratis til partners krets/kundebase.

Som jeg har nevnt tidligere, bare få ut noen av sine verk, gratis eller veldig billig, slik at der flyter verk av deg ute i markedet blant samlere.

Doner verk til utstilling eller galleri som er villig til å ta en sjans.

Alt dette har en kunstner under utdanning eller nyutdannet ikke mye å tape på mener jeg. Kunstnere jobber som regel ikke 8-16, men med ferdigstilling av produkter. En slik ferdigstilling kan ta 5 min pr produkt eller 1 år og alt i mellom.

Mitt poeng er at kunst er et kreativt yrke, og krever litt mer kreativ tenkning enn vanlig yrker. Det er vel derfor de kalles kreative yrker.

Der er ingen som her mer respekt enn meg til kunstnere, og jeg ønsker de som fortjener det all suksess. Men der finnes mange veier dit. Jeg har bare lagt en alternativ sti for noen. Og det har gitt, for å si det mildt, braksuksess(noen ganger).

mo6
11.11.17 17:18
Jhinx: Jeg er enig i at ingen i utgangspunktet skal jobbe gratis. Men mange ganger er det faktisk mange som velger å tilby seg det for å oppnå fremtidige fordeler. Det skal selvfølgelig være HELT frivillig. Men jeg mener vi ikke kan nekte de som vil gjøre det. For å ta noen helt konkrete eksempler på kunstnere; Bli med gratis på et prosjekt for å få navnet sitt og verket sitt gjenkjent med andre. Samtidig bygge nye broer og bekjentskap. Bli med gratis på en koalisjon for å utvide publikum gratis til partners krets/kundebase. Som jeg har nevnt tidligere, bare få ut noen av sine verk, gratis eller veldig billig, slik at der flyter verk av deg ute i markedet blant samlere. Doner verk til utstilling eller galleri som er villig til å ta en sjans. Alt dette har en kunstner under utdanning eller nyutdannet ikke mye å tape på mener jeg. Kunstnere jobber som regel ikke 8-16, men med ferdigstilling av produkter. En slik ferdigstilling kan ta 5 min pr produkt eller 1 år og alt i mellom. Mitt poeng er at kunst er et kreativt yrke, og krever litt mer kreativ tenkning enn vanlig yrker. Det er vel derfor de kalles kreative yrker. Der er ingen som her mer respekt enn meg til kunstnere, og jeg ønsker de som fortjener det all suksess. Men der finnes mange veier dit. Jeg har bare lagt en alternativ sti for noen. Og det har gitt, for å si det mildt, braksuksess(noen ganger).

OK.

Men denne spillutvikleren er heller ikke veldig kjent. Det vil være mer fruktbart å tilby partnerskap, da kan han få de som er sultne og gode til å bli interessert. Kun å forvente gratis arbeid vil bare tiltrekke seg de talentløse.

Jhinx
13.11.17 10:17
mo6: Kun å forvente gratis arbeid vil bare tiltrekke seg de talentløse.

Jeg tror vi har veldig forskjellig erfaring på dette området :)

Har til og med hørt om oljearbeidere med årslønn langt over gjennomsnittet, til og med har tilbudt seg å jobbe gratis i en periode for å få innpass.

Så du finner "kreative" løsninger over alt. Og det er LANGT fra bare de talentløse som er kreative.

mo6
22.11.17 19:31
Jhinx: Så du finner "kreative" løsninger over alt. Og det er LANGT fra bare de talentløse som er kreative.

Jeg tror det vil være lettere for denne spillutvikleren å få et stort talent dersom han inngår en avtale om at dersom produktet tar av, så skal det gi økonomisk uttelling for kunstneren. Det er stort sett talentløse som tilbyr seg å jobbe gratis, dyktige mennesker kjenner sin pris.

(Innlegget ble redigert 22.11.17 19:33)

Jhinx
22.11.17 21:25

Om du leser her er et eksempel på hva beg prøver å beskrive

https://studenttorget.no/index.php?show=5654&expand=4631,5654&artikkelid=11683

eller et firma som utlyste en ubetalt stilling og fikk 70 søkere.

https://www.dn.no/grunder/2017/03/20/2050/Arbeidsliv/i-ko-for-a-jobbe-gratis

(Innlegget ble redigert 22.11.17 21:27)

mo6
23.11.17 15:54
Jhinx: Om du leser her er et eksempel på hva beg prøver å beskrive https://studenttorget.no/index.php?show=5654&expand=4631,5654&artikkelid=11683 eller et firma som utlyste en ubetalt stilling og fikk 70 søkere. https://www.dn.no/grunder/2017/03/20/2050/Arbeidsliv/i-ko-for-a-jobbe-gratis

Jeg vet at dette skjer, men tviler på om du når de beste på denne måten. Du når de billigste.

Jhinx
23.11.17 16:15
mo6: Jeg vet at dette skjer, men tviler på om du når de beste på denne måten. Du når de billigste.

Jeg ville tenkt annerledes. En som er så sulten at han er villig til å jobbe gratis for å vise seg/få innpass/bygge nettverk.

Hvem er "den beste"? Den med best karakterer? Den som krever høyest lønn? Den som gir mest innsats? Den som er mest sulten?

Grunnen til at jeg er litt bestemt her, er at jeg har sett fra industriverden at nyutdannede kommer ut og sutrer over lønn og innhold i arbeid alledere første år. De jobbet på statoil. I teorien "de beste". Jeg ville aldri ansatt slike folk.

I den kreative verden hvor jeg og jobber en del, har jeg sett "litt for grådige" nyetablerte prise seg ut av en mulig karriere. Andre har hatt mål om å bygge nettverk, få oppdrag, bygge opp navnet sitt. To av dem endte opp som verdens kjendiser.

Så det kan være mange grunner til at noen priser seg selv "billig".

Det er ikke for å jobbe gratis resten av livet, men for å gi seg selv en fremtidig fordel ved å ofre litt nå.

Så, hvordan måler man hvem som er "best"

mo6
26.11.17 20:18
Jhinx: Jeg ville tenkt annerledes. En som er så sulten at han er villig til å jobbe gratis for å vise seg/få innpass/bygge nettverk. Hvem er "den beste"? Den med best karakterer? Den som krever høyest lønn? Den som gir mest innsats? Den som er mest sulten? Grunnen til at jeg er litt bestemt her, er at jeg har sett fra industriverden at nyutdannede kommer ut og sutrer over lønn og innhold i arbeid alledere første år. De jobbet på statoil. I teorien "de beste". Jeg ville aldri ansatt slike folk. I den kreative verden hvor jeg og jobber en del, har jeg sett "litt for grådige" nyetablerte prise seg ut av en mulig karriere. Andre har hatt mål om å bygge nettverk, få oppdrag, bygge opp navnet sitt. To av dem endte opp som verdens kjendiser. Så det kan være mange grunner til at noen priser seg selv "billig". Det er ikke for å jobbe gratis resten av livet, men for å gi seg selv en fremtidig fordel ved å ofre litt nå. Så, hvordan måler man hvem som er "best"

Enhver ambisiøs og dyktig person som er i startfasen av en kariere børt tenke taktisk, klart det. Men jobbe gratis? Aldri, kun for oldemor.

Som sagt, i dette tilfellet er det smarteste denne spillutvikleren kan gjøre å inngå en avtale om avkastning dersom gevinst - og eventuelt en liten sum som oppstartshonorar.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg