Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Ibsen?

NYTT TEMA
Harryboy
HarryboyInnlegg: 735
24.05.06 18:25
Hva er det som er genialt med han?

Hvilke ideer og fornuftige betraktninger har han gitt oss, som ingen andre er i nærheten av?
Steidel
SteidelInnlegg: 639
24.05.06 18:41
Du stiller et spørsmål det er vanskelig å svare på, siden han ikke lenger er enestående.
Men innen det moderne teater var han iallefall en nyskaper, og satt en del samfunnsproblemer under debatt gjennom teateret, som både bidro sterk til individuell frihet, og kvinnerettigheter.
Hans innflytelse på litteratur og frihetsbevegelser har ikke bare satt sitt spor i Norge, men også ellers i verden.

Å uten videre kalle ham geni, eller si at ingen er i nærheten av ham, skal jeg ikke gjøre.
Harryboy
24.05.06 18:56
jaoki

takk.

Er sikkert riktig dette.

Men jeg synes de skuespillene hans er f... kjedelig å lese, og å se på.
Steidel
24.05.06 19:01
Jeg holder faktisk på med et av skuespillene hans i en hjemmeeksamen nå, og
kan si meg enig i at iallefall Hedda Gabler er kjedelig. Det var iallefall kjedelig
første gang jeg leste det, men kjedsomheten varierer fra dag til dag og hva man
er ute etter i skuespillet. Jeg håper å finne noe mer positivt ved det etterhvert, men
jeg foretrekker litteratur man liker fra første øyeblikk.
Harryboy
24.05.06 19:06
ja. Jeg synes liksom det blir for mye pjatt, prat og nonsense.
Synes forslaget fra Ibsen-biograføren: Ivo-et eller annet, at man skulle hente ut viktige kjerner fra skuespillene og pakke de inn i en ny forkledning slik at det blir litt mer intressant.

Er mulig at jeg ikke kan fordra skuespillere som Lise Fjeldstad etc etc, men å se slike skuespill synes jeg er dørgende kjedelig. Lese de også.
Adalwolf
AdalwolfInnlegg: 685
24.05.06 19:54
Et viktig tema i Ibsens forfatterskap er fordommer og hykleri i samfunnet. Dette blir neppe uaktuelt med det første. Dessuten har han skaffet oss veldig mange gode fyndord.
Harryboy
25.05.06 21:48
hva vil dere anbefale meg å lese av Ibsen da?:)

Adalwolf
AdalwolfInnlegg: 685
25.05.06 22:18
Harryboy skrev:
hva vil dere anbefale meg å lese av Ibsen da?:)

Alt han skrev, unntatt hans nasjonalromantiske verk, bl.a. "Fru Inger til Østeraad" (1855), "Hærmændene på Helgeland" (1858) og "Kongsemnerne" (1863), da disse ikke hører med til hans beste - de er nærmest å betrakte som stykker fra hans læretid som dramatiker. Hvis du absolutt vil lese ett av dem, bør du velge "Kongsemnerne", som er regnet som hans "mesterstykke" i læretiden og er blant hovedverkene i norsk historisk drama. Ellers vil jeg anbefale alle hans samtidsskuespill, skrevet i siste del av forfatterskapet. Det er særlig gjennom disse skuespillene han fornyet dramatikken. Ibsen selv regnet "Kejser og Galilæer" (1873) som sitt hovedverk.
Steidel
26.05.06 04:36
Jeg vil ikke anbefale noe, med mindre du er interessert i tematikken i
verkene, eller liker skuespill.
Script
ScriptInnlegg: 3930
15.07.13 16:56

Slagstad skriver  om Elster og Den Fremmede Passasjer. Vet ikke hva E. sier og det er tungt å si noe vesentlig i en fei fra hukommelsen Men:

I begynnelsen av femte akt er Peer gammel, og Ibsen vil signalsere at nasjonalromantikken er over ved DFP. Det opprettes en rekke hentydninmger til en reisebeskrivelse av Welhaven fra hans besøk i Parisca 1835, hvor W. ser med stor engstelse på hvordan troen på det ideale er erstattet av storbyens kynisme. Dessuten er snakket om kothurner og på skruer den litt tidligere tids koder for tragedier, DFP er komedieskriver, det er J.L. Heibergs vaudeviller han har i tankene. Jfr Paulsens erindringer. Welhaven og Heiberg knyttes jo naturlig sammen. Den pur unge Ibsen fikk en meget god undervisning av den berømte Heiberg  i 1852 på sin første utenlandsreise, og Heiberg var ingen venn av det nasjonalromantiske. Hans nasjonale skuespill om Christian IV skyldes hans forelskelse i sin fremtidige, unge hustru, som var skuespiller i Oslo noen år. Bølgene er høye som hus sier Peer, det er storbyen, det franske som avbildes som nasjonalromantikkens avvikling. Kokken kan hentyde til Grautstriden i 1864 og utover, som nok har moret Ibsen. Her var da visst også han med brabantisk husflid (H.G) innblandet. Og var det ikke en sammenheng mellom Asbjørnsen og Peer Gynt? - Det nytter ikke med bare nærlesning.

Ibsen var ikke så glad i bønder. Men hans moralisme røper det provinsielle: Jeg skjønner ikke at Elster sitter i Paris og moraliserer

Heiberg introduserer den franske selskapelighet i Dmark, som Wedel Jarlsberg i Norge ca 1835, Heiberg tidligere. J.L. Heiberg hadde oppholdt seg i Paris i flere år.

(Innlegget ble redigert 15.07.13 17:09)

Script
15.07.13 17:14

Jeg mener å vite at Elster har sagt at det kan ikke skrives om P.G.fordi vi ikke vet hva som skjer mellom aktene. Men det skjer da vel ikke noe særskilt, noe av betydning, noe som har mening. Om noen skulle skrive en biografi om Elster, måtte de da vite alt om ham, eller? Hva med nettene, måtte vedkommende også vite alt om Elsters natteliv, eller tilføyer det ingen ytterligere mening.

Mellom aktene.

Script
27.09.13 15:44

Bjerck Hagens forsøk på å piske liv i Bjørnson er dødfødt. Begrunnelsen gis i Ulrik Eriksens kritikk av Skouen. Ubehagelig er det nyttige, oppdragende ved dem begge, en slags norsk whig-tradisjon? Men les Eriksen i Morgenbladet.

jeangabin
jeangabinInnlegg: 24193
27.09.13 15:47
Harryboy: Hva er det som er genialt med han? Hvilke ideer og fornuftige betraktninger har han gitt oss, som ingen andre er i nærheten av?

Har du sett Fru Inger til Østråt og Vildanden med Henki Kolstad, begge i Ibsen på film boksen. De er ikke så verst.

Fru inger til Østråt er et historisk drama, mens Vildanden handler om en mann som lar seg bedra på alle mulige måter.

Aebriol
AebriolInnlegg: 14684
29.09.13 01:15
Harryboy: Hvilke ideer og fornuftige betraktninger har han gitt oss, som ingen andre er i nærheten av?

Ingenting.

Ikke Shakespeare heller.

Komunista
KomunistaInnlegg: 10586
02.10.13 17:36
Harryboy: Hva er det som er genialt med han? Hvilke ideer og fornuftige betraktninger har han gitt oss, som ingen andre er i nærheten av?

Hans temaer er universelle og tidløse.

På samme måte som Shakespear, forøvrig.

Script
27.03.19 20:02

Hvem den fremmede passasjer i Peer Gynt er, er jo så som så som literaturvitenskapelig problem. Det virker som Ibsen i begynnelsen av siste akt har hopet opp en rekke antiromantiske trekk inkarnert i den fremmede passasjeren. Jeg har pekt på Heiberg, men en bok falt tilfeldig ut av min hylle, det var Heibergs: En sjæl efter døden"(1840), og det må jeg si, det er veldig mye likt her med Ibsens Peer Gynt. Ibsen var jo som reven, som skjulte sine spor med halen, men man har sporet opp et sitat i PG fra ESED, anden akt:"skummet Fløden af Begivenhedens kar", gjenfinnes i 4de handling hos Ibsen: "Jeg vil skumme Historeiens Fløde. Mye viktigere er den store likhet mellom Heibergs verk, som ble oversatt til flere språk, og Peer Gynt, satiren, vittighetene, det mytologiske: Det henvisess til verkene. Heiberg kan være noe kjølig og formell, Ibsens verk er betraktelig rikere osv. En annen viktig kilde til Peer Gynt er en av Wergelands beste farcer,(Ibsen bruker Wergeland mot Wergeland, så å si) men denne tilknytningen er vel tidligere kjent. For øvrig er - om jeg ikke husker feil - en av Wergelands farcer (ca 1830) er veldig tidlig ute med eksplisitt kvinnesak.

(Innlegget ble redigert 27.03.19 20:11)

Klikk for å gå tilbake til toppen