Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Keiseren - saræPorter

NYTT TEMA
Nikki Sixx

Nikki Sixx
20.07.06 20:06
Boken er skrevet av Conn IIggulden og er den første av i alt 4 bøker om Julius Cæsar.
Boken inneholder mye fakta og endel oppdiktet ( har lest 2/3 av boken), boken er meget bra syntes jeg, ikke så mange bøker i denne sjangeren, har stor tro på de neste bøkene da Julius blir voksen og begnner å erobre Gallia.

Men så til spm mitt, noen som vet nå den neste boken i serien kommer på norsk?
Kan selvfølgelig kjøpe den på engelsk men norsk er da greit det og.
Aidan

Aidan
23.07.06 12:49
Tror ikke engang det er planlagt noen utgivelse, så det kan ta en stund. Kanskje mot høsten.
franzsigel

franzsigel
24.07.06 11:11
For ordens skyld. Disse bøkene inneholder fryktelig mye oppspinn og veldig lite fakta. Man må for all del ikke tro at bøkene har noe som helst med Julius Caesars liv å gjøre i det hele tatt...

Litt trist at såpass mange bra historiske romaner aldri blir oversatt til norsk, mens denne her tydeligvis har blitt plukket opp av et norsk forlag...

Forfatteren heter forresten Conn Iggulden for de som er interesserte. Han skriver visstnok på en ny serie om Djengiz Khan akkurat nå, men er redd det blir samme surret...
metropolitano

metropolitano
20.09.07 12:36
Det er oversatt 3 bøker til norsk nå. Den 3 kom vel ut for ikke lenge siden.

Er selvfølgelig mye fiksjon i disse bøkene, men de har så absolutt noe med Julius Cesar's liv å gjøre. Det meste er basert på hans liv på en eller annen måte så mye er også fakta, selv om forfatteren tar seg en del kunstneriske friheter.
franzsigel

franzsigel
20.09.07 14:32
Har bare lest den første boka, og bortsett fra navnene til en del historiske personer er den mer eller mindre basert på temmelig fri fantasi...

Er såpass mye bra historiske romaner der ute, at jeg holder meg til forfattere som ikke har et like "kreativt" forhold til historien...

Litt mer info (med kommentarer fra forfatteren selv) på dette forumet:

http://www.romanarmy.com/rat/viewtopic.php?t=2346&sid=32fb54c793d4e488d71fc17359a5d065

eller her:

http://carlanayland.blogspot.com/2007/02/emperor-series-by-conn-iggulden-book.html

metropolitano

metropolitano
26.09.07 10:50
franzsigel skrev:
Har bare lest den første boka, og bortsett fra navnene til en del historiske personer er den mer eller mindre basert på temmelig fri fantasi...

Er såpass mye bra historiske romaner der ute, at jeg holder meg til forfattere som ikke har et like "kreativt" forhold til historien...

Litt mer info (med kommentarer fra forfatteren selv) på dette forumet:

http://www.romanarmy.com/rat/viewtopic.php?t=2346&sid=32fb54c793d4e488d71fc17359a5d065

eller her:

http://carlanayland.blogspot.com/2007/02/emperor-series-by-conn-iggulden-book.html
..............................
Med tanke på at en nærmest ikke vet noe om Julius Cesar sin "barndom" så er det selvfølgelig korrekt, så forfatteren har antatt veldig mye omkring han, men mye av det som skjer i boka er historisk korrekt så det er god underholdning uansett.
Forfatteren har også nevnt en god del anngående Sulla og Marius som er direkte feil, men har en lest mye historie fra før vet en dette...en må ta det som det er...en underholdende roman.

Imperium av Richard Harris er vel mer interresant, men disse bøkene er likefullt grei lesning.
franzsigel

franzsigel
26.09.07 11:34
metropolitano skrev:
Forfatteren har også nevnt en god del anngående Sulla og Marius som er direkte feil, men har en lest mye historie fra før vet en dette...en må ta det som det er...en underholdende roman.

-----------------------

For å sitere Wikipedia-artikkelen om bok 1: "In general we can say that this book is so historically inaccurate as to be a most disgraceful example of disregard for history and truth."

Det er selvsagt ikke noe problem dersom alle leserene har solid historisk ballast i sekken og tar boken som en underholdende roman.

Problemet er at de færreste har lest særlig mye historie om romerriket, og dermed risikerer man at man tar boka for god fisk. Iggulden forklarer vel sine historiske "avvik" på slutten av bøkene, men det er vel neppe det avsnittet i boka som blir mest husket...

Og det er jo egentlig ingen problemer å skrive underholdende romaner som holder seg litt mer til historiebøkene. Historien er dramatisk nok, og en dyktig forfatter trenger ikke spice den opp like mye som Iggulden har gjort.

Etter det jeg forstår lar f.eks Iggulden Sulla bli myrdet i bok nr 2 (som jeg ikke har lest).

Men en av de tingene som gjør Sulla til en interessant person, er jo nettopp det at han var en blodig diktator som frivillig ga fra seg makten og døde stille og rolig som "pensjonist"...

Hadde vært interessant å vite om Iggulden i sin "historical note" begrunnet hvorfor han så seg nødt til å myrde Sulla...
franzsigel

franzsigel
26.09.07 11:37
Så jeg tror iallefall jeg lar resten av Igguldens bøker ligge uleste, og vil heller prøve meg på denne serien som virker langt mer interessant:

http://en.wikipedia.org/wiki/Masters_of_Rome
metropolitano

metropolitano
27.09.07 10:29
Mye av det som er skrevet rundt Julius Cesar sin figur kan en si er fiksjon eller antagelser, men mye av historien rundt er korrekt.

Det han skriver om Sulla og Marius stemmer ikke. Intrigen dem i mellom er sann nok, men ikke den inrigen som kommer frem i boka. Marius ble for eksempel aldri drept av Sulla, men døde en naturlig død.

Vet ikke om det er i bok 2, at JC ble kapret av pirater og dro tilbake og drepte dem, det er sant nok, krigene som de omtaler han deltok i er antagelser basert på logikk (bok2?)..at det er veldig sansynlig at han var med, men det vet en ikke sikkert, hans heroiske rolle i disse krigene er også antagelser (eller fiksjon)

Men som du sier så er det selvfølgelig ikke korrekt at det var eksakt slik.

Men for min del så er det grei nok underholdning så lenge en vet hva som er hva. Skjønner at en del som er interresert i historie blir litt irritert, men ok, jeg tar det for det det er :-) Grei underholdning.

Takk for tipset anngående serien du nevnte.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg