Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Bøker som omhandler emnet: Ensomhet..

NYTT TEMA
Omrings
OmringsInnlegg: 1799
25.07.06 15:11
Hei, jeg skal gå igang med særemnet i norsk på skolen til høsten, men trenger noen gode råd fra folk som vet litt mer om bøker enn meg selv.

Oppgaven blir å finne tre bøker, av tre forskjellige norske forfattere, som omhandler det samme emne.

Emnet jeg har valgt er ensomhet (læreren mente at bøker som omhandlet såkalte outsidere, også gikk innenfor dette emnet).

Så spørsmålet mitt til dere blir da om dere vet om, eller kan anbefale meg, noen gode bøker om ensomhet.

En av de tre bøkene jeg har valgt er den kjente boken av Ingvar Ambjørnsen: "Utsikt til paradiset"

Håper det er noen der ute som kan hjelpe meg, da jeg er rimelig blank på romaner gennerelt! På forhånd takk ;)

Roses are red,
away wins are few.
I love the boys,
in claret & blue!
*a garlic a day, keeps everyone away*
monsanto3
monsanto3Innlegg: 2376
25.07.06 15:17
Etter min mening er det en bok som skiller seg ut, som jeg har lest de siste årene, nemlig Mattis Øybøs glimrende debutroman "Alle ting skinner". Prøv den, den er ikke spesielt vanskelig eller tung.

Og etterpå kan du jo sveipe innom Vinduets nettutgave og lese kriktikken av den. Legg merke til hvordan kritikeren forsøker å "dekonstruere" boken!

"Dette er reisen til Kina, gutt, det er klart du skal til Kina, bare synd at det vil ta adskillige måneder å komme dit"
lokvenc
lokvencInnlegg: 1894
25.07.06 15:18
"ingen" av svein nyhus er omtrent så ensomt som det kan få blitt

synd at det er en liten bildebok
Trolldom
TrolldomInnlegg: 3560
25.07.06 17:43
Hamsuns "Sult" er den sterkeste boka om ensomhet jeg har lest.
Persimone
PersimoneInnlegg: 5253
25.07.06 17:47
Jeg leste nylig "Fatso" av Lars Ramslie om igjen. (Gode bøker leser jeg flere ganger; den er med andre ord god.)

Dette er en bok som skriker om ensomhet, men den rommer samtidig en varme og optimisme som gjør den så ... menneskelig, kanskje.

Anbefales.
lemmy
lemmyInnlegg: 430
25.07.06 17:54
Glimrende temavalg! Det finnes mange og gode bøker med (blant annet) denne tematikken. Etter innfall og sviktende hukommelse kan jeg anbefale f.eks. Per Pettersons "Ut og stjæle hester" og Lars Ramslies "Fatso". Og innen såkalt skitten-realisme (dirty realism, sjekk wikipedia) finnes det vel omtrent bare outsidere og enstøinger, f.eks i Jonny Halbergs "Flommen" og "Trass".

Lykke til!

Heil Hollywood,

Lemmy
Omrings
25.07.06 18:15
Takker for mange gode råd, folkens! Har skrevet ned samtlige titler dere har oppgitt, så da er det bare å begynne søke litt etter diverse anmeldelser o.el. på nettet.

Boka "Fatso" hadde læreren min skrevet opp i parentes på arket mitt, da hun var litt usikker på om den gikk under temaet ensomhet. Men når den nå blir nevnt av flere personer her inne, så regner jeg den nesten som bankers foreløpig.

Igjen takk, dere har vært til stor hjelp!

Roses are red,
away wins are few.
I love the boys,
in claret & blue!
lemmy
26.07.06 14:18
En til: Johan Harstads "Buzz Aldrin ..." er riktignok på 600 ++ sider, men boken er så koselig og velskrevet at sidene flyr unna.

Heil Hollywood,

Lemmy
lemmy
26.07.06 14:20
Enda en ting: Får å få et fint tidsspenn på oppgaven din, kan du jo prøve deg på Hamsuns "Sult" (som en nevnte over her) pluss to nyere bøker. Da tipper jeg læreren din blir glad ...

Heil Hollywood,

Lemmy
Aidan
AidanInnlegg: 3771
26.07.06 17:16
'Ut og Stjæle Hester' tenkte jeg også på.

Må bøkene være skrevet av norsk forfatter? Husker da jeg hadde særemne, fikk jeg lov til å lese en svensk og en engelsk bok i tillegg til den norske.
Omrings
27.07.06 01:51
Man kunne velge å lese utelandske bøker, men da måtte det gjelde alle tre bøkene. Jeg valgte "norske forfattere om emnet ensomhet".

Lista foreløpig:

1. Utsikt til paradiset
2. Fatso
3. Sult/ Ut og Stjæle Hester/ Alle ting skinner

Tror dette kan bli bra :)

Roses are red,
away wins are few.
I love the boys,
in claret & blue!
Alexani
AlexaniInnlegg: 10249
30.07.06 00:25
En i klassen min kjørte noe lignende, men med en utenlandsk bok som sammenligningsgrunnlag. Det funka som bare det. Mulig du bør ta opp dette med læreren din. Er det annerledes å være ensom i andre land?

Alexani - it's no fun till someone dies
Elinemine
ElinemineInnlegg: 7
15.09.11 20:35

Hei! jeg skal ha samme tema i vg3. Kan du vennligst fortelle meg om hvordan du gikk fram i oppgaven? Hadde du en problemstilling? 

Tangled_Up
Tangled_UpInnlegg: 2263
15.09.11 20:54
Elinemine: Hei! jeg skal ha samme tema i vg3. Kan du vennligst fortelle meg om hvordan du gikk fram i oppgaven? Hadde du en problemstilling?

Tråden er fem år gammel, så er ikke sikkert du får svar..

Elinemine
15.09.11 22:11

Hehe så det nå ;) 

Aebriol
AebriolInnlegg: 14684
16.09.11 08:33
Elinemine: Hei! jeg skal ha samme tema i vg3. Kan du vennligst fortelle meg om hvordan du gikk fram i oppgaven? Hadde du en problemstilling?

Sørg for å sitere, så kanskje han følger med ... han er fortsatt aktiv her inne, mest på fotball men uansett ...

K_8_3
K_8_3Innlegg: 6056
21.09.11 02:17
Omrings: Så spørsmålet mitt til dere blir da om dere vet om, eller kan anbefale

Epp av Axel Jensen er en morsom scifi om en sær og ensom mann, en som er veldig opptatt av mønsteret på tapeten sin bl.a. Maleren Pushwagner har illustrert Jensens Oblidorske univers i sine smørerier.

chelsea8
chelsea8Innlegg: 31060
21.09.11 13:51

Lars Saabye Christensen er selvsagt også en sikker vinner når det gjelder outsidere, selv om han er ihjelbrukt i forbindelse med særemne. "Maskeblomstfamilien" er en litt mørkere bok om outsideren Adrian.

Jeg hadde en god oppvekst. Mor la seg tidlig. Far døde da jeg var tolv.

Devoto
DevotoInnlegg: 1190
22.09.11 18:02

Ingen som nevner Agnar Mykle her? Ensomhetens fremste forteller på norsk, - muligens i konkurranse med Hamsuns "Sult".

Av nyere er både "Fatso", "ut og stjæle hester" og "utsikt til paradis" fine forslag. Jeg vil kanskje også tatt med Carl Frode Tillers deburoman "Skråninga" og - selv om den er svensk, så oppfatter jeg den universal - "La den rette komme inn" av Johan Lindquist.

Det beste som er srekvet om ensomhet på norsk er imidlertid novellen "Skjenselens korinter" av Agnar Mykle. Helt forferdelig sårt, og helt utrolig bra. Men også store deler av hans øvrige forfatterskap, inkl romanene, har en understrømning av ensomhet.

solig
soligInnlegg: 14
27.09.11 03:10

Devoto: I hvilken novellesamling av Mykle finner man Skjenselens Korinter? (vil lese den:)

(Innlegget ble redigert 27.09.11 03:10)

Devoto
DevotoInnlegg: 1190
27.09.11 11:35
solig: Devoto: I hvilken novellesamling av Mykle finner man Skjenselens Korinter? (vil lese den:)

Bl a i "Agnar Mykle: Noveller 1", i en pocketserie med hans samlede verker som kom ut på Gyldendal på nittitallet.  Boka inneholder novellesamlingene "Taustigen" (som Skjenselens korinter opprinnelig var en del av), og "Jeg er like glad".

Er ganske sikkert fortsatt å få kjøpt - garantert en god investering.

Skaff deg også "Noveller 2", der du bl a får de to novellene fra fantastiske "Largo", som i grunnen kretser om det samme temaet.

Palimpsest
PalimpsestInnlegg: 5636
04.10.11 20:08

'Jeg Kunne Gått Hjem i Blinde'?, selv om den kanskje handler vel så mye om sort og tap.

eyeinthesky
eyeintheskyInnlegg: 647
04.10.11 20:10

"Snø vil falle over snø som har falt" - Levi Henriksen

Skallegrimsson
SkallegrimssonInnlegg: 6924
06.10.11 16:05
Omrings: Hei, jeg skal gå igang med særemnet i norsk på skolen til høsten, men trenger noen gode råd fra folk som vet litt mer om bøker enn meg selv. Oppgaven blir å finne tre bøker, av tre forskjellige norske forfattere, som omhandler det samme emne.Emnet jeg har valgt er ensomhet (læreren mente at bøker som omhandlet såkalte outsidere, også gikk innenfor dette emnet). Så spørsmålet mitt til dere blir da om dere vet om, eller kan anbefale meg, noen gode bøker om ensomhet.En av de tre bøkene jeg har valgt er den kjente boken av Ingvar Ambjørnsen: "Utsikt til paradiset"Håper det er noen der ute som kan hjelpe meg, da jeg er rimelig blank på romaner gennerelt! På forhånd takk ;)Roses are red,away wins are few.I love the boys,in claret & blue!*a garlic a day, keeps everyone away*

Da kan jeg anbefale Steppeulven av Herman Hesse.

solig
soligInnlegg: 14
06.10.11 20:56

Tusen takk :)

Elinemine
01.01.12 19:42

Hei! Jeg lurte på hvilken problemstilling du hadde?

Elinemine
01.01.12 19:42

Haha prøvde å sitere han, vet ikke hvordan man gjør det

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 53597
01.01.12 19:46
Elinemine: Haha prøvde å sitere han, vet ikke hvordan man gjør det

Du bare markerer den delen av teksten du vil sitere, så skjønner du resten!

(Innlegget ble redigert 01.01.12 19:46)

Elinemine
01.01.12 20:04
Omrings: Hei, jeg skal gå igang med særemnet i norsk på skolen til høsten, men trenger noen gode råd fra folk som vet litt mer om bøker enn meg selv. Oppgaven blir å finne tre bøker, av tre forskjellige norske forfattere, som omhandler det samme emne. Emnet jeg har valgt er ensomhet (læreren mente at bøker som omhandlet såkalte outsidere, også gikk innenfor dette emnet). Så spørsmålet mitt til dere blir da om dere vet om, eller kan anbefale meg, noen gode bøker om ensomhet. En av de tre bøkene jeg har valgt er den kjente boken av Ingvar Ambjørnsen: "Utsikt til paradiset" Håper det er noen der ute som kan hjelpe meg, da jeg er rimelig blank på romaner gennerelt! På forhånd takk ;) Roses are red,
away wins are few.
I love the boys,
in claret & blue!

Hei! Jeg lurte på hvilken problemstilling du hadde? :-)

Pretty
PrettyInnlegg: 5
27.01.19 20:25

Hei vet noen i hvilke kulturhistorisk sammenheng man kan legge Skjenselens korinter i, med refleksjon og eksempler ut fra novellen??

Klikk for å gå tilbake til toppen