Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kafkas "Slottet". Hvordan ville slutten vært?

NYTT TEMA
MaybeLeo

MaybeLeo
27.08.07 22:49
¤SPOILER¤ Slutt å les om du ikke vil vite noe om den.

Avsluttet "Slottet" idag, og irriterer meg litt over at Kafka ikke gjorde som i "prosessen" og skrev første og siste kapittel først, så vi i det minste hadde fått vite hvordan det hele ender.

Visste at den var ufullstendig før jeg begynte heldigvis, ellers hadde jeg nok blitt rimelig frustrert over de siste linjene.

Men: Hvordan tror dere historien videre hadde blitt for K.? Det siste som skjedde er altså at Frieda har gått fra ham, ifølge Pepi var hele hennes romanse med K. en plan for å gjenvinne interessen blant folk.

K. har sagt ja til å flytte inn til Pepi og tjenestepikene for høsten. Det siste som skjer er at han slår følge med kusken fordi han har noe han vil si. Vi får aldri vite hva det var.

Det er vel rimelig å anta at noen lykkelig slutt ville det ikke blitt på historien. Har selv noen tanker rundt dette, basert f.eks. på handlingsforløpet i prosessen, men vil høre fra andre først..
Edvaldo_Neto

Edvaldo_Neto
30.08.07 13:14
Personlig synes jeg Slottet passer som et "ufullstendig" verk.
Steidel

Steidel
20.09.07 03:17
Slottet i "Slottet" kan på mange måter minne om Loven i "Vor dem Gesetz" (Foran loven) i Prosessen. K.'s ønske om å komme dit, er typisk for et menneske som aksepterer byråkratiet, og adlyder ordrer. K. tror han vil oppnå noe ved å få innpass til Slottet, men vil aldri få det, da det er utilgjengelig på grunn av det byråkratiske hierarkiet. Vi finner også ut at K. har blitt tilkalt til Slottet på grunn av en feil i papirarbeid, og dermed heller aldri har vært ønsket ved Slottet i første omgang.
Max Brod har hevdet at Kafka's tenkte fortsettelse var at K. skulle bli boende i landbyen til sin død, og aldri få tilgang til Slottet. Om boken er ferdig skrevet eller ikke, er den iallefall ferdig lest fra min side som en allegori i likhet med Sysifosmyten og "Foran Loven".
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg