Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Elantris - Brandon Sandersons debut

NYTT TEMA
ygr
ygrInnlegg: 418
03.07.08 18:21
Jeg er ikke en stor lesehest, men engang iblant tar jeg meg tid til å gå innom den nærmeste Avalon butikk i trondheim, der er det alltid kunnskapsrike mennesker bak desken som alltid har klart å anbefalt god lesning.

Leste nettopp Elantris. Flott fantasy bok. Anbefales for alle! ingen dverger, alver eller kjente fantasyskapninger. Men magiske undertoner, mye religiøsitet og masse flotte personskildringer ( som det ofte finnes mye av i fantasy sjangeren;) )

Drar vel innom Avalalon ganske så fort får å få med meg evnt videre fortsettelse av serien.
Aebriol
AebriolInnlegg: 14684
03.07.08 18:53
Finnes ingen fortsettelse, men anbefaler meget sterkt Mistborn - The Final Empire av samme forfatter.

Gjorde som deg, og leste Elantris først. Men det er faktisk den dårligste boken hans, selv om den er god.
ygr
04.07.08 15:51
Kjøpte idag mistborn, the final empire.

Er det bok 1 av 2 i serien? da jeg også kjøpte The Well of Ascension. A mistborn novell.

Vil være sikker på at jeg starter med riktig bok ! ;)
Aebriol
04.07.08 17:37
Korrekt:
- Mistborn, the final empire
- The Well of Ascension
- Hero of the Ages (kommer i oktober i år, og skal avslutte serien).

Mistborn, the final empire kan fint leses frittstående, og var etter min mening den beste. Well of Ascension er mer en bok som legger opp til avslutningen, så gleder meg til siste boka kommer.
ygr
04.07.08 18:14
fett :)

forresten var hratthen ( karakteren i Elantris) en fryd å lese.
Aebriol
04.07.08 18:23
Ja så absolutt. Jeg håper det en gang kommer en fortsettelse på den, det er virkelig mye rom for utvidelser i den verdenen.
ygr
04.07.08 19:32
jau.

var mye som var blitt usagt, og virka som vi bare scratcha underflaten av elantris sin makt.. eons/Dor. spes synes jeg det var forunderlig at Dilaf bruk av Dor, eller nå i den duren.

Kjenner jeg savner Elantris allerede, men har såvidt gått inn i neste bok, virker lovende.
ygr
14.07.08 17:18
Hei igjen Aebriol.

Har nå lest ut Mistborn og The Well of Ascension.

jeg rett å slett digga disse.. fikk ikke nok.. og gleder meg villt til fortsettelsen i oktober.

Allomancy er helt utrolig stilig finni på, og det er lenge siden jeg har følt slik for karakterene som jeg har følt for Zazed, Vin og Ham :) ah.. fikk utallige frysninger av å lese disse bøkene.

Forslag til annet godt materiale?
Aebriol
19.07.08 22:36
Ja, jeg syntes de var utrolig gode selv, spesielt førsteboka som sagt.

Annet som jeg vil anbefale veldig sterkt, hvis du ikke allerede har lest de:

Frittstående bøker:
Guy Gavriel Kay - Tigana (fantas)
Guy Gavriel Kay - Lions of Al-Rassan (fantasy)
Robert Holdstock - Mythago Wood (fantasy)
Orson Scott Card - Enders Game (scifi)
L.E. Modesitt Jr - The Forever Hero (scifi)
John Steakley - Armor (scifi)
Neil Gaiman - American Gods

Serier:
Simon R. Green - Tales from the Nightside (fantasy)
David Weber - At Basilisk Station (bok 1 i honor harrington serien)
Anne Bishop - Black Jewels trilogien (Daughter of the Blood, Heir to the Shadows, Queen of the Darkness)
Steven Erikson - Gardens of the Moon (Bok 1 i Malazan tale of the fallen serien, 10 bøker totalt, 8 ute hittil)

Blant annet.

For å trekke ut to: Tigana og Gardens of the Moon.
Sigyn
SigynInnlegg: 2085
19.07.08 23:48
Hvorfor kaller alle den serien Malazan tale of the fallen! Det som står er jo f.eks. Gardens of the Moon
A tale of the Malazan book of the Fallen eller no sånt.
Da heter vel serien Malazan book of the Fallen?

Uansett, fantastisk serie som jeg ikke får nok av.

Legger til i listen:
Robin Hobb - The Farseer Trilogy (Assassins Apprentice, Royal Assassin og Assassin's Quest)
George R. R. Martin - The Song of Ice and Fire (Starter med A Game of Thrones)

Aebriol
20.07.08 00:15
Du har helt rett i at den heter "The Malazan Book of the Fallen", bare jeg som roter.

Uansett, vil ikke anbefale de bøkene mot de jeg anbefalte, men absolutt lesverdige.

Hobb irriterer meg med avslutningene sine, syntes hun skriver fantastiske førstebøker, gode andrebøker, og dårlige avslutninger.
Sigyn
20.07.08 17:49
Jeg liker de tre første trilogiene hennes godt, men... den siste, A Soldier Son.. åherremingruud. Leste den ferdig men sitter litt med en "HÆ? WTH?"-følelse. Kommer hun ut med noe mer så kaster jeg meg nok over det uansett hehe.

Enig i det du skriver om Tigana forøvrig. Beste enkeltstående jeg har lest noensinne innenfor fantasy-sjangeren, og the Black Jewel trilogien er utrolig fengende. Lurer på om jeg skal lese den en gang til faktisk. Storkoste meg med hele trilogien på en gang og den var lest ut alt for fort.

Steven Erikson er i en helt egen klasse. Har aldri lest bøker med en slik dybde og så gode karakterer som i hans bøker. Lurer på hvordan hodet hans er istand til å finne på så mye utrolig bra personligheter som er så forskjellige, virkelig forskjellige. Og verdenen... fantastisk dybde, rik på historie osv osv.

Og til de som tror dverger og alver er et must for fantasy så har ingen bøker nevnt verken ovenfor eller her noen av disse rasene. Mange går glipp av fantastisk litteratur fordi de har en aversjon mot fantasy fordi de ikke har lest de virkelig gode bøkene. Bøker å drømme seg bort i..

Største skuffelsen noensinne var vel Terry Goodkinds oppfølgere til Wizards First Rule.. den boka var kjempebra, resten er vas og tøv og et eller annet forsøk på å lage noe lignende Wheel of Time-serien, noe som feilet stort. Noen sa det skulle lages tv-serie? Huff og huff.. men ender vel opp med å se den :p
ygr
20.07.08 23:58
Nice thread btw :)

Har nå startet Med Steve Erikson - Gardens of the Moon. Kjøpte den før jeg så at du hadde svart. Hittil har jeg storkost med med bok nr 1. Man ble kastet på dypt vann ganske fort mener jeg, fikk lite forklaring, og jeg måtte ofte gå helt forran i boka for å få nå mening med hvem noen av karakterene var. ( var jo sånn index på navna) Utrolig spennende start. gleder meg vilt til bussturen opp til Namsos ( der jeg kommer fra ;) ) 4t med intens lesning forran meg

fortsett, ikke la denne tråden dø. Hva leser dere nå?
Sigyn
21.07.08 01:51
Jeg har akkurat begynt på Joe Abercrombie - The Blade Itself. Første bok i The First Law-serien. Liker den allerede, og har fått den anbefalt tidligere. Etter det så skal jeg begynne å ta for meg noen av det som har blitt anbefalt her. :)

Ja, man blir kastet fort inn i Eriksons univers i første boka. Forstår ikke veldig mye i begynnelsen men det blir bedre fort heldigvis. Kos deg! Har også hatt det litt sånn med den serien.. "yess... flytur. Skal være leeenge i forveien på flyplassen så jeg får lest masse og så får jeg lest på flyet også!"
Aebriol
21.07.08 02:04
First Law serien var veldig bra.

Må si jeg likte den bedre når jeg leste den, enn når jeg fikk den litt på avstand ... vet ikke helt hvorfor.

Men uansett, the bloody nine er en av de råeste karakterene jeg har lest om på lenge.
Aebriol
24.07.08 17:52
Akkurat nå leser jeg "The Lost Fleet" av Jack Campbell, science fiction serie som falt i smak. Ganske korte bøker, 4 ute så langt skal bli 6 i hvert fall totalt.
ygr
27.10.08 15:49
noen som vet om når hans tredje bok i mistborn serien blir utgitt?
Aebriol
28.10.08 13:05
Den er utgitt som hardcover for ... tja, 2 uker siden?

Jeg er i hvert fall meget fornøyd med avslutningen av serien :)
mashadar2
mashadar2Innlegg: 14905
17.06.09 21:02

Leste Elantris for en liten stund siden, men ble ikke overbegeistret dessverre. For all del, boka var ikke dårlig, men den fenget meg liksom aldri helt heller. Synes hovedpersonene Raoden og Sarene var litt for perfekte og stereotype og historiene deres var litt forutsigbare. Den eneste karakteren som var litt mer nyansert var Hrathen, som i mine øyne var bokas sanne helt og helt klart den karakteren jeg likte best i boka.

Har tenkt å lese Mistborn-trilogien en gang i fremtida (håper denne er bedre) og selvsagt avslutningen på Wheel of Time.

Men inntil videre befinner jeg meg midt inne i Malazan-verdenen, er ca halvveis i bok 4 og seriens genialitet begynner for alvor å gå opp for meg :)

Aebriol
17.06.09 22:06

Syntes så absolutt mistborn var mye bedre enn Elantris .

Men Malazan serien er bedre :)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester