Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

"Ti små sydhavsbarn" av Agatha Christie

NYTT TEMA
Noob_Saibot
Noob_SaibotInnlegg: 37693
26.11.08 14:15

Er den bra, eller?

Mindy_4
Mindy_4Innlegg: 1024
26.11.08 20:18

Er det det boka heter nå?

Uansett, lenge siden jeg har lest den, men synes å huske den var veldig bra. Mer spennende enn en del andre Agatha Christie-bøker, spesielt var den ganske skummel mot slutten.

Aebriol
AebriolInnlegg: 14684
27.11.08 05:20

Jeg liker den veldig godt.

Forøvrig har den boka hatt mange forskjellige titler opp gjennom årene :)

Bobbyv
BobbyvInnlegg: 12574
27.11.08 21:00

"Ten Little Niggers" av Agatha Christie kan jeg anbefale på det sterkeste. Den norske utgaven jeg har heter "Ti små negerbarn", tittelen bygger på et barnerim. Boken handler om ti mennesker samlet på en øy, isolert fra omverdenen, og myrdet én etter én. Det er ikke noe overnaturlig ved løsningen.

Fjesleterinnen
FjesleterinnenInnlegg: 1924
27.11.08 21:16

Har ikke boka også hett "Ti små indianere" ?

I Norge er det jo indianere vi har et tilsvarende barnerim om - en og to og tre indianere, fir og fem og seks indianere, synges fortsatt i barnehager, tror jeg.

I USA var også tittelen Ten Little Indians

Det originale barnerimet handlet opprinnelig om soldater og lyder sånn:

Ten little Soldier boys went out to dine; One choked his little self and then there were nine.

Nine little Soldier boys sat up very late; One overslept himself and then there were eight.

Eight little Soldier boys traveling in Devon; One said he'd stay there and then there were seven.

Seven little Soldier boys chopping up sticks; One chopped himself in halves and then there were six.

Six little Soldier boys playing with a hive; A bumblebee stung one and then there were five.

Five little Soldier boys going in for law; One got into Chancery and then there were four.

Four little Soldier boys going out to sea; A red herring swallowed one and then there were three.

Three little Soldier boys walking in the zoo; A big bear hugged one and then there were two.

Two Little Soldier boys sitting in the sun; One got frizzled up and then there was one.

One little Soldier boy left all alone; He went out and hanged himself and then there were none.

(Innlegget ble redigert 27.11.08 21:19)

Aebriol
AebriolInnlegg: 14684
27.11.08 21:35

Vi hadde faktisk en lengre diskusjon om denne tidligere.

Ble utgitt i england som "10 little niggers", og i USA som "10 little indians" omtrent samtidig, fikk så etterhvert den "politisk korrekte" tittelen "And then there was none", også oversatt til norsk som 10 små negerbarn, og nå altså sydhavsbarn. På dansk "En av oss er morderen" og "Nå er det 10 ... nå er det 9" og "10 små indianere" og "10 små negerunger".

Sikkert uttallige andre eksempler og.

Bobbyv
BobbyvInnlegg: 12574
27.11.08 21:39
Fjesleterinnen: Har ikke boka også hett "Ti små indianere" ?

Det er godt mulig, men jeg har bare lest den norske oversettelsen, og rimet i den er det samme som du siterte; bortsett fra at det står "Ti små negergutter" osv. Boken ble forøvrig skrevet i 1939.

Kårefix
KårefixInnlegg: 3339
28.11.08 21:07

Bare for å være på det reine her: De har vel ikke begynt å kalle boka "Ti små sydhavsbarn" nå? Det var bare sarkastisk av trådstarteren, eller?

rolser
rolserInnlegg: 783
19.09.09 20:37

Nyutgave av denne fantastiske boka; Og dermed var det ingen igjen, som ny tittel

apples
applesInnlegg: 6375
19.09.09 22:26

"And then there were none" heter min utgave.

Ikke den beste hun har skrevet synes jeg, men mange er uenige :) Som alle hennes bøker er den gøy å lese så jeg ser ingen grunn tili å vurdere å lese den.

Tycho
TychoInnlegg: 2
02.12.17 17:59

Fabelaktig! And then there were none er den orginale tittel. Hvorfor den ble til 10 små negerbarn i Norge vites ikke, men figurene er jo sorte, så det er vel grunnen.

Palimpsest
PalimpsestInnlegg: 5198
18.01.18 13:10
Tycho: Fabelaktig! And then there were none er den orginale tittel. Hvorfor den ble til 10 små negerbarn i Norge vites ikke, men figurene er jo sorte, så det er vel grunnen.

Her ble jaggu det forrige innlegget mitt slettet, seg jeg.

Men den het altså det fordi det er en "direkte" oversettelse av den originale tittelen (som det tydeligvis ikke er lov å opplyse om).

Du kan for øvrig lese original-tittel i denne wikipediaartikkelen. Og så får vi håpe at den linken ikke tråkker noen i VG på tærne, og at innlegget får være i fred denne gangen.

Palimpsest
PalimpsestInnlegg: 5198
20.03.18 08:34

Og nå ser det jaggu ut til at enda et innlegg ble slettet etter mitt. Jeg tror folk bare får unnlate å bruke bokens original-tittel.

Men i alle fall. Jeg fikk lyst til å lese igjennom Miss Marple-bøkene til Christie igjen etter denne tråden, noen som har noen forslag til hvor jeg begynner? De er vel ikke i en bestemt rekkefølge, men er det noen det er greiere å lese før andre?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester