Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Dag Solstad – de intellektuelles gudssubstitutt

NYTT TEMA
zahg
zahgInnlegg: 125
04.04.09 19:06

Det ligger noe paradoksalt og komisk i at Dag Solstad, den mest bejublede norske samtidsforfatteren, har en skrivestil som står i diametral motsetning til det moderne stilidealet. Solstads stil er full av adjektiver, adverb, lange setninger, telling og annen arkaisk språkføring som det litterære etablissementet har lært oss skal være ukorrekt. Ved skriveskoler over det ganske land tutes elevene ørene fulle med at det er ’showing’, ikke ’telling’, som er rett. Adjektiver, adverb og fremmedord har så godt som ingen plass i den seriøse skjønnlitteraturen. Dette dogmet ble populært på Hemingways tid, og ble videreført av amerikanske forfattere og skrivekursledere, deriblant den toneangivende minimalisten Raymond Carver.

Like fullt er det altså et faktum at Dag Solstad, den mest feirede nålevende norske forfatter, bruker et språk fullt av floskler, klisjeer og brudd på det vedtatte idealet. Han er bevisst på det selv også: Solstad har flere ganger kommentert at også stilen hans, ikke bare de politiske holdningene, er anti-amerikansk. Han søker bevisst å unngå showing. Han prøver konsekvent å være pompøs og barokk. Han leker seg med klisjeer og andre virkemidler fra den såkalte folkelesningen (jf. intervjuet med Solstad i Jan Kjærstads essaysamling Kjærstads Matrise).

Stemmen til den norske intelligentsiaen er unison: Solstad er et geni. Forfatterskapet hans er et mesterverk. Og hva er det som gjør det til et mesterverk? Innholdet? Kanskje i noen grad, men de fleste kritikere later til å være enige om at det er formen, stilen, som gjør bøkene hans så fantastiske. Ingen betydelige akademikere, ei heller kritikere, tar til motmæle mot genierklæringen av Solstad. Det idiosynkratiske i stilen hans blir feiret som om det var selveste Gud som kanaliserte seg gjennom denne folkekjære vestfoldingen som i sin tid var en stor tilhenger av Stalin og Pol Pot – og som kanskje fortsatt er det, for alt vi vet.

Er det ikke da et paradoks at de fleste forlagene bare vil utgi debutantbøker hvor stilen er knapp og innadvendt, hvor tellingen er marginal og hvor de fleste adjektiver, adverb og fremmedord også glimrer med sitt fravær?

I mange årtier har det vært helligbrøde å nærme seg en stil som ligner den man finner i de store verkene i litteraturhistorien, som for eksempel Don Quijote, Odysseen og Aneiden. Ingen seriøse forlag vil utgi bøker skrevet i en ’Dostojevskijsk’ språkdrakt. I dagens Norge skal det være knapt og enkelt og intertekstuelt og selvrefererende. Forfatteren skal helst skrive om seg selv, sittende hjemme i sin egen stue, lesende en tippekupong, kikkende på fotballkamper og travløp. Dette gjør riktignok Solstad også, men han gjør det i et gammeldags, oppstyltet språk som bryter helt med de vedtatte skrivedogmene fra vår tid. Frank Lande, Erlend Loe og andre feirede unge forfattere gjør det derimot i en stakkato stil full av punktum, blottet for adjektiver og adverb.

Solstads stemme er på en og samme tid et ideal og et skrekkeksempel. Det er en underlig situasjon, en som burde debatteres mer enn den er blitt. Imidlertid later det til at Cathrine Sandnes og andre ledende intellektuelle ennå er for opptatt med å regurgitere sitt mantra: ”Solstad er Gud. Ære være Solstad i det høyeste.”

Å tale imot dette mantraet er anatema – og nordmenn har ingen tradisjon for å være gudsbespottere.

(Innlegget ble redigert 04.04.09 19:16)

franzsigel
franzsigelInnlegg: 15107
05.04.09 20:04

(Innlegget ble redigert 05.04.09 20:04)

zahg
05.04.09 23:28

Nei, det gjorde jeg ikke. Jeg utelot linken bevisst. Hold deg til saken eller stikk.

franzsigel
franzsigelInnlegg: 15107
06.04.09 10:42
zahg: Nei, det gjorde jeg ikke. Jeg utelot linken bevisst. Hold deg til saken eller stikk.

Så det var du som skrev det blogg-innlegget?

zahg
07.04.09 19:02

Ja.

brasilia
brasiliaInnlegg: 3269
08.04.09 14:26
zahg: Ja.

Solstad er en tufs! Han mener i ramme alvor at bare "kompetente" slik som ham selv, skal ha rett til og ytre seg. Han banner amrikanere opp og ned, folk som var fattige og som så seg om etter muligheter. Fattigfolk som lykkedes uten sosialisme, uten massedrap osv, osv. Amrikanerene er et lysende eksempel på trods av svakheter og mangler at det utmerket går ann og lykkes uten denne enerverende sosialismen. Amrikanerene har banket igjennom betydningen av ytringsfriheten, hva har sosialistene gjort? Jeg stiller meg spørsmålet, er sosialismen så dårlig en idiologi at den bare kan overleve med tvang og sensur? Dette mener viterligen Dag Solstad. Hvordan kan noen ha respekt for menesket og forfatteren Dag Solstad på disse premisser?

torgeirht
torgeirhtInnlegg: 3866
18.04.09 01:13
brasilia: Amrikanerene er et lysende eksempel på trods av svakheter og mangler at det utmerket går ann og lykkes uten denne enerverende sosialismen.

Fordi det går så fryktelig bra med USA? Du lever tydeligvis i en boble.

Forøvrig sier du lite om forfatteren Dag Solstad. Akkurat som i tilfellet Knut Hamsun, er det fullt mulig å skille forfatterskap og person.

Script
ScriptInnlegg: 3450
12.12.13 23:41

Med Solstads siste verk er det satt punktum for 45 år med 68ernes velde over norsk literatur. Verket kan vanskelig tolkes som  en potlatch(noe sånt) til det noske: Det noske, det no-no-nske, Te-Te-Telemark, sk-i, h-h

Aebriol
AebriolInnlegg: 14684
13.12.13 13:48

Jeg må også si at "show, not tell" er ganske så misforstått blant mange.

eyeinthesky
eyeintheskyInnlegg: 647
13.12.13 15:46
brasilia: Solstad er en tufs! Han mener i ramme alvor at bare "kompetente" slik som ham selv, skal ha rett til og ytre seg

Han er en politisk tufs ja. Derfor lukker jeg ørene når han kommer med sosialist- og amerikatullet sitt. Men en interessant forfatter er han.

Liq
LiqInnlegg: 4382
13.12.13 15:48
brasilia: Solstad er en tufs! Han mener i ramme alvor at bare "kompetente" slik som ham selv, skal ha rett til og ytre seg

Sukk. VGD.

Langveg
LangvegInnlegg: 13847
18.12.13 20:04

Hjå dei fleste forfattarar finn ein så vel godt som dårleg, det gjeld Solstad, og det gjeld Hamsun. Problemet er at når ein forfattar vert stor nok, vert alt oppfatta som sers verdefullt. 50% av det Hamsun skreiv, kan oppfattast som ein dårleg parodi på Hamsun, og den siste boka til Solstad ser ut til å vera ei keisam oppramsing av uinteressante detaljar. Nordahl Grieg hadde alt i 1926 ein dekkande karakteristikk av gjengs norsk samtidslitteratur:

Den gjængse norske ditkerskute lægger forsiktig ut fra nøstet, en liten motor dunker ut over havet, den evige graa norske roman dunker utover de graa hav, og fra hver vik og fjord hamrer der andre motorskøiter utover:

Den norske dikterflaate staar tilhavs

Treværelsesleilighetenes litteratur, den er vor

Med en Dostojevskij ved skrivebrodet ville den være sublim; nu er den langt mindre fængslende end det fattigste liv som leves...

(Innlegget ble redigert 18.12.13 20:07)

Hyrro
HyrroInnlegg: 19536
30.12.13 20:45
brasilia: Jeg stiller meg spørsmålet, er sosialismen så dårlig en idiologi at den bare kan overleve med tvang og sensur? Dette mener viterligen Dag Solstad. Hvordan kan noen ha respekt for menesket og forfatteren Dag Solstad på disse premisser?

Solstad er en anti-sosialist.

VenstreVingen
VenstreVingenInnlegg: 5547
03.01.14 11:59
Hyrro: Solstad er en anti-sosialist.

såpass..? Hvor tar du dette fra?

Hyrro
03.01.14 15:43
VenstreVingen: såpass..? Hvor tar du dette fra?

Mitt første møte med Solstad, var en trilogi om krigen i Norge, som var en eneste anklage mot norske kommunister, som nå i dag endelig er blitt hedret for sin innsats mot okkupasjonen. "Svik" het romanen og det var myntet på norske kommunister.

Lenge etterpå møtte jeg mannen på privatfest hvor det ble diskutert for eller mot Pol Pot. Gjett hvilken side han støttet!

Ingen talsmann for sosialisme det der. Selv erklærte ikkesosialister er mer tolerante.

VenstreVingen
VenstreVingenInnlegg: 5547
03.01.14 16:10
Hyrro: Lenge etterpå møtte jeg mannen på privatfest hvor det ble diskutert for eller mot Pol Pot. Gjett hvilken side han støttet!

Når? I dette spørsmålet har vel Solstad vært på begge sider...? :)

Script
16.11.15 14:15

Det er Solstad selv som er "Tusten", ikke Vesaas.

mcclair9
mcclair9Innlegg: 3808
25.08.16 12:11
Hyrro: en trilogi om krigen i Norge, som var en eneste anklage mot norske kommunister, som nå i dag endelig er blitt hedret for sin innsats mot okkupasjonen. "Svik" het romanen og det var myntet på norske kommunister.

Spesiell tolkning du har av krigstriologien og av Solstad, må jeg si. Sviket som du sikter til i "Svik" er vel heller myntet på sosialdemokratene, som svikter arbeiderklassen til fordel for USA, kapital og høyrepregede reformer. Motsetningen mellom kommunistene og sosialdemokratene er tydelig gjennom hele triologien og "25. septemberplassen". Solstad ser med forakt på sosialdemoratenes og Arbeiderpartiets svik mot arbeiderne, i motsetning til kommunistene som står for en ærlighet og reell kamp for arbeiderklassens interesser. At kommunistene i seinere år har blitt hedret, tipper jeg at Solstad reagerte med "I told you so" jf. hans tydelige budskap gjennom hele 70-tallet.

Først i Gymnasleder Pedersen i 1982 aner vi en Solstad som ikke lenger er like tro mot AKP der han ironiserer og spiller på langt flere og mer tvedydige politiske strenger.

Hyrro
25.08.16 16:46
mcclair9: Spesiell tolkning du har av krigstriologien og av Solstad, må jeg si. Sviket som du sikter til i "Svik" er vel heller myntet på sosialdemokratene, som svikter arbeiderklassen til fordel for USA, kapital og høyrepregede reformer. Motsetningen mellom kommunistene og sosialdemokratene er tydelig gjennom hele triologien og "25. septemberplassen". Solstad ser med forakt på sosialdemoratenes og Arbeiderpartiets svik mot arbeiderne, i motsetning til kommunistene som står for en ærlighet og reell kamp for arbeiderklassens interesser. At kommunistene i seinere år har blitt hedret, tipper jeg at Solstad reagerte med "I told you so" jf. hans tydelige budskap gjennom hele 70-tallet. Først i Gymnasleder Pedersen i 1982 aner vi en Solstad som ikke lenger er like tro mot AKP der han ironiserer og spiller på langt flere og mer tvedydige politiske strenger.

De kommunistene som ble hedret i senere tid var ikke fra Solstads kaderparti AKPml, men de som han henger ut sammen med AP i trologien, altså NKP. 

Solstad var en ivrig antikommunist i sin oppfatning og det partiet som ble opprettet i 73, var bare "kommunister" i navnet. De ærlige som han skriver om i triologien er nok ikke NKPere, som ble stemplet som den verste fienden sålenge AKP eksisterte i sin kvasikommunistiske form. Solstad var også en sann forkjemper for Pol Pot, i motsetning til datidens NKPere. 

(Innlegget ble redigert 25.08.16 16:47)

mcclair9
25.08.16 21:46
Hyrro: De kommunistene som ble hedret i senere tid var ikke fra Solstads kaderparti AKPml, men de som han henger ut sammen med AP i trologien, altså NKP.

Ja, jeg er så klart klar over at de kommunistene som har blitt hedret på 2000-tallet (til og med gjennom monoment midt i Oslo) er de glemte heltene fra 2. verdenskrig. Som Solstad absolutt ikke henger ut, men tvert i mot hedrer i krigstriologien. I motsetning til AP / sosialdemokratfolka, som blir hengt ut. At Solstad hadde sine sympatier hos kommunistene, er det liten tvil om. Det skal ikke være mulig å overse den grelle kontrasten han setter opp mellom kommunistene og sviket som Arbeiderpartiet stod for. Les gjerne boka Jeg er ikke ironisk av Jan H Landro (bok med samtaler med Solstad) for utdyping av dette tema eller les romanene fra 70-tallet igjen.

FjodorDVD
FjodorDVDInnlegg: 807
28.08.16 19:49

Dag Solstad skapte en av littertaturhistoriens mest tragiske figurer. Ligningssjef Bjørn Hansen. mer trenger ikke jeg for å genierklære mannen.

Hyrro
01.09.16 17:44
mcclair9: Les gjerne boka Jeg er ikke ironisk av Jan H Landro (bok med samtaler med Solstad) for utdyping av dette tema eller les romanene fra 70-tallet igjen.

Jeg har selv samtalt med Solstad. 

mcclair9
02.09.16 11:30
Hyrro: Jeg har selv samtalt med Solstad.

Ja, jeg så at du nevnte det over. Fint om du da kan berette om dere i samtalen kom inn på romanene hans på 70-tallet og hans tanker om Arbeiderpartiet og kommunistene i Norge fra perioden ca. 30-tallet til 70-tallet som ikke kommer fram gjennom romanene og f.eks. boka til Landro.

Script
05.09.18 12:26

Solstad fikk 50.000 for avhandlingen om Duun. Jeg har nå fått den i hende, og den er simpelthen uleselig, Dag Solstad er en premiestut, en intellektuell råne,  og ikke noe annet. Til høsten kommer Knausgård med en såkalt "essaysamling",(som knapt har noe med essay å gjøre) det er bare å grue seg, han heller er knapt  i stand til å redegjøre for seg, platt og plumpt det er alt det han skriver, kullsvart innvendig av mureri.

(Innlegget ble redigert 05.09.18 12:29)

Script
05.09.18 12:51

Var Hitler noensinne  murer? Jeg er fullstendig klar over at andre verdenskrig var en krig mellom nazismen og mureriet, og at en rekke modige, norske motstandsmenn var murere. Men hvordan var forholdet mellom mureriet og nazismen før krigen. Synes jeg så at Hitler var murer ca 1921, altså før "Mein Kampf", da han var en stigende stjerne  (murersymbol) i et politisk parti.

Det skulle vært interessant om en murer kunne redegjøre for forholdet mellom nazismen og mureriet før krigen. Man må huske at kraft, vold  og grusomheter er en vesentlig del av mureriet, liksom av nazismen. Var nazismen en utløper av mureriet? En viss Frøland har nylig skrevet om nazismens idehistorie, og han bringer til torgs en serie murere, fra Goethe og  Herder av.

Men det kan være jeg tar feil.

(Innlegget ble redigert 05.09.18 12:58)

Script
05.09.18 12:58

La meg tilføye at Hitler uttalte at mureriet var en måte å vinne verden på, så han kjente mureriet

Script
05.09.18 13:39

Murerkjerringene viil ikke ha oss, vil ikke ha barn med oss, vi skal utstøtes, utestenges. Kan det ikke være en ide å heller ha fast sex med prostituerte fremfor de onde, norske murekjerringene som bare avviser oss, som forøvrig naturligvis er mye slettere i senga.  Kjærlighet? Glem det, mureronde kjerringer avbetinger slikt i rebekkalosjen.

Ønsker deg lykke til, du utstøtte, utestengte  mann, du skal også få smake litt lykke.

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 52125
06.09.18 00:11

Jøje meg, hva er dette for noe?

Tempus
TempusInnlegg: 5172
07.09.18 02:04

Har lest "Genanse og verdighet" for ett par år  siden. 

Har det skrevne noe å tilføre leseren, jeg mener nei. Romanen  har ikke satt spor og huskes ikke. Personlig syntes jeg at denne forfatteren er noe oppskrytt, men noen smykker seg med å ha lest ham:))

Hvis noen har en annen bok av ham å anbefale, er jeg lutter øre.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Andre tjenester