Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Dan Brown - Den digitale festningen

NYTT TEMA
Vegglimer
VegglimerInnlegg: 786
25.05.09 16:55

Leste ferdig denne for en uke siden. Må si jeg er skuffet. Etter å ha lest Engler & Demoner og Da Vinci-koden var jeg klar for en innfløkt og spennende roman om NSA, men den var overraskende forutsigbar og kjedelig. en 3'er på terningen.

noen andre som har lest den og er uenige med meg? eller enige, for den saks skyld...? :p

Nordfra
NordfraInnlegg: 1416
25.05.09 19:31

Er ikke overrasket, egentlig. Da-Vinci koden var jo voldsomt hypet, og Angels & Demons fikk skikkelig vind i seilene pga det. Har ikke giddet å lese Digital Fortress ennå, og kommer sikkert ikke til å gjøre det heller!

Fenton
FentonInnlegg: 2512
25.05.09 20:31
Vegglimer: Etter å ha lest Engler & Demoner og Da Vinci-koden var jeg klar for en innfløkt og spennende roman om NSA, men den var overraskende forutsigbar og kjedelig.

Helt enig! Det var egentlig i løpet av denne boken at jeg skjønte hvordan Brown bruker bortimot identisk oppskrift i alle bøkene sine (Iskaldt Bedrag viste seg ikke som noe unntak etterpå). Kommer ikke til å holde pusten fram mot hans neste bok akkurat.

Bobbyv
BobbyvInnlegg: 12570
25.05.09 21:33

Jeg er uenig, syntes "Den digitale festning" var veldig bra, gir den 4 på terningen. Den var meget spennende, men ikke på langt nær så interessant som "Da Vinci-koden". Men det er klart det var en bok man fort glemmer, hadde vel forventet mer når det var snakk om en supercomputer som knekket alle slags koder.

Aebriol
AebriolInnlegg: 14684
25.05.09 22:13

Leste digitale festning og engler og demoner før da vinci koden ... han bruker akkurat samme oppskrift i bøkene sine, og syntes ingen utmerket seg spesielt i forhold til de andre.

Vegglimer
25.05.09 22:23

Selv synes jeg Da Vinci-koden var veldig bra (hadde forventa noe kjedelig møl), og Engler og Demoner er jeg fullstendig forelska i. Iskaldt Bedrag har jeg ikke lest - ennå - men jeg begynner å få bange anelser. Som dere sier: han bruker et veldig likt mønster i bøkene sine. DVK og E&D er jo nesten helt like i oppbyggingen...

Men jeg håper på en bedre bok senere!

apples
applesInnlegg: 6375
26.05.09 00:04

Jeg synes Digital Fortress og [...den der jeg aldri husker tittelen på...] Deception Point er noe helt annet enn DaVinci-koden og Angels and Demons.

De to siste er mer gåter, jakt på symboler mens man reiser rundt, du får sjansen til å gjette selv, komme til konklusjoner og svaret blir ikke avslørt med en gang. Jeg liker måten man får utfordringer på og man må resonnere seg frem til ting.

De to andre var skuffende siden jeg forventet noe av det samme men fant fort ut at de var noe helt annet.

joakim_afc
joakim_afcInnlegg: 3080
01.06.09 02:07

Jeg leste Den Digitale Festningen, men synes ikke den var noe særlig. Har ikke lest noen andre bøker av Dan Brown.

ulyanov
ulyanovInnlegg: 2865
21.06.09 09:06
Vegglimer: Leste ferdig denne for en uke siden. Må si jeg er skuffet. Etter å ha lest Engler & Demoner og Da Vinci-koden var jeg klar for en innfløkt og spennende roman om NSA, men den var overraskende forutsigbar og kjedelig. en 3'er på terningen.

Har aldri skjønt hvorfor Dan Browns bøker er så polulære....  
Ikke dårlige, men ikke SÅ fantastiske som enkelte vil ha det til.

Vegglimer
22.06.09 09:56
ulyanov: Har aldri skjønt hvorfor Dan Browns bøker er så polulære....  
Ikke dårlige, men ikke SÅ fantastiske som enkelte vil ha det til.  

Har sikkert noe å gjøre med at kristne hater ham, noe som gjør at de som hater kristne elsker ham. Er ingen blodfan, men jeg syntes E&D og DVK var veldig bra.

Vegglimer
22.06.09 10:00
Bobbyv: Jeg er uenig, syntes "Den digitale festning" var veldig bra, gir den 4 på terningen.

En stund siden du skrev dette, så det blir nesten litt teit å kommentere det så sent, men jeg så det først nå:

Hvorfor gir du den en 4'er når du syntes den var "veldig bra"? *Forvirra* Om jeg ser et terningkast 4 så antar jeg at det er en "helt grei" bok, ikke "veldig bra". Er en 3'er "bra", en 2'er "helt grei" og en 1'er "ganske dårlig", da?

Dette høres veldig frekt ut, men det er ikke ment slik, bare så du vet det =) Er bare nysgjerrig og plagsom.

trollbrt
trollbrtInnlegg: 29935
22.06.09 10:00
Vegglimer: Har sikkert noe å gjøre med at kristne hater ham, noe som gjør at de som hater kristne elsker ham. Er ingen blodfan, men jeg syntes E&D og DVK var veldig bra.  

jeg er ikke kristen

jeg hater ham ikke

synes bare han gjør elendig research

og skriver elendig

Vegglimer
22.06.09 18:21
trollbrt: jeg er ikke kristen jeg hater ham ikke synes bare han gjør elendig research og skriver elendig

Det er også lov ;) Det jeg mente var at krikens motstand mot bøkene hans sikkert har ført til at motstandere av kirken selv gjerne trår til litt ekstra for å vise sin støtte til bøkene. I tillegg er det jo ganske kontroversielt (men ikke egentlig), det han skriver om.

Tangled_Up
Tangled_UpInnlegg: 2263
22.06.09 19:11

Dette med at kirken er så forbannet på dette tror jeg er en overdrivelse for å skape blest om bøkene og filmene.

Vegglimer
22.06.09 19:47
Tangled_Up: Dette med at kirken er så forbannet på dette tror jeg er en overdrivelse for å skape blest om bøkene og filmene.

Dette er selvsagt også et poeng. Tviler ikke på at forlaget gnir seg i hendene hver gang noen heller mer bensin på bålet.

Aebriol
22.06.09 22:27
trollbrt: jeg er ikke kristen jeg hater ham ikke synes bare han gjør elendig research og skriver elendig

Kunne vanskelig vært mer enig :) 

Vel, elendig research er tvilsomt: Han gjør nok en del research, men den er ikke korrekt, og det vet han nok selv om han ikke bryr seg om det i bøkene sine.

Bobbyv
BobbyvInnlegg: 12570
22.06.09 23:23
Vegglimer: En stund siden du skrev dette, så det blir nesten litt teit å kommentere det så sent, men jeg så det først nå: Hvorfor gir du den en 4'er når du syntes den var "veldig bra"? *Forvirra* Om jeg ser et terningkast 4 så antar jeg at det er en "helt grei" bok, ikke "veldig bra". Er en 3'er "bra", en 2'er "helt grei" og en 1'er "ganske dårlig", da? Dette høres veldig frekt ut, men det er ikke ment slik, bare så du vet det =) Er bare nysgjerrig og plagsom.

Det at jeg ga den terningskast 4 var mest fordi du ga den terningskast 3, men uansett kan jeg mene at bøker som er veldig bra får nettopp terningskast 4. Det er fordi jeg mener at 4-6 er veldig bra, men det er så mange ting i en roman som spiller inn når man skal gi den en karakter. For å ta et eksempel, Garps bok av John Irving er veldig bra og jeg gir den terningskast 6, Familien Lament av George Hagen er også veldig bra, men jeg gir den 5. Disse 2 bøkene er på mange måter skrevet på samme måte, men John Irving går mye mer inn i persongalleriet, man blir bedre kjent med menneskene han skriver om og man husker de veldig lenge.
En annen ting er at jeg har lest temmelig mange bøker, så det blir flere å sette opp mot hverandre.
Den digitale festning blir bare "smågutt" hvis jeg f.eks. skal sammenligne med en jeg nylig har lest: Jeg dreper av Giorgio Faletti, fremdeles veldig bra men en 6er.

DelPaca
DelPacaInnlegg: 3058
25.06.09 11:39

Brown sine bøker (i hovedsak DVC og E&D) er jo mye godt basert på provokasjon, og all PR han har fått gjennom uttalelser fra den katolske kirke og fordømmelser fra kirkesamfunn verden over gjør at bøkene selger bra. Konspirasjonsteorier er jo populære, og jo dypere de går jo bedre er det.

At han har truffet en nerve er det vel ingen tvil om. Skulle bare ønske han skrev bedre, for rent håndverksmessig er bøkene ikke rare greiene.

For interesserte kan jeg anbefale Steve Berry sine bøker om Cotton Malone. Like interessante plot som Dan Brown, pluss at Berry faktisk skriver bra.

Kjetil_e
Kjetil_eInnlegg: 22276
27.06.09 19:58
Vegglimer: noen andre som har lest den og er uenige med meg? eller enige, for den saks skyld...? :p

Jeg er veldig uenig med deg, synes den var kjempespennende. Leste hele boka i løpet av et par dager. Umulig og legge fra seg. (Når du tenker på hvor tykk boka er så sier det sitt)

Synes faktisk dette er den beste av Brown sine bøker.

Kjetil_e
27.06.09 20:01
Aebriol: Leste digitale festning og engler og demoner før da vinci koden ... han bruker akkurat samme oppskrift i bøkene sine, og syntes ingen utmerket seg spesielt i forhold til de andre.

Men det er faktisk ikke så uvanlig. Synes for eksempel at Deaver (som og er en av de jeg er veldig glad i å lese forøvrig) bruker mye av samme oppskrifta fra gang til gang.

Vegglimer
27.06.09 20:28
Kjetil_e: Leste hele boka i løpet av et par dager.

Samme her, men jeg leser mye, f eks på bussen til og fra skolen :p

Problemet mitt med boka var at jeg fra første sekund viste akkurat hva som ville skje; alt fra sannheten om Strathmore til hva passordet til "festningen" ville være. Engler og Demoner var langt mer spennende, synes jeg.

(Innlegget ble redigert 27.06.09 20:29)

Kjetil_e
27.06.09 20:36
Vegglimer: Problemet mitt med boka var at jeg fra første sekund viste akkurat hva som ville skje; alt fra sannheten om Strathmore til hva passordet til "festningen" ville være. Engler og Demoner var langt mer spennende, synes jeg.

Oki, men da hadde vi to vidt forskjellige utgangspunkt for boka og. Siden dette var den første av bøkene til Dan Brown som jeg leste.

Men nå synes jeg ikke det gjør så mye egentlig at en forfatter bygger opp bøkene sine likt fra gang til gang. Siden jeg f.eks er en ivrig leser av Deaver sine bøker så vet jeg etter hvert at en av hovedskurkene i hans bøker altid vil være en av de som jobber for helten. Og synes da at litt av morroa er og prøve og finne ut av hvem i denne kretsen som er skurken.

Vegglimer
27.06.09 21:02
Kjetil_e: Oki, men da hadde vi to vidt forskjellige utgangspunkt for boka og. Siden dette var den første av bøkene til Dan Brown som jeg leste. Men nå synes jeg ikke det gjør så mye egentlig at en forfatter bygger opp bøkene sine likt fra gang til gang. Siden jeg f.eks er en ivrig leser av Deaver sine bøker så vet jeg etter hvert at en av hovedskurkene i hans bøker altid vil være en av de som jobber for helten. Og synes da at litt av morroa er og prøve og finne ut av hvem i denne kretsen som er skurken.

Joda, men det var liksom ikke noe mysterium i boka i det hele tatt. jeg syntes det virka spennende - før jeg leste den. Satt og tenkte gjennom nesten hele boka: "Når kommer vi til DEN delen, tro?"

Eksempelet ditt med Deaver blir litt annerledes fordi det fortsatt er et mysterium involvert, og det kan jeg like! Men smak og behag vettu =)

Aebriol
27.06.09 22:19

De fleste forfattere bruker mye av den samme formelen når de skriver flere bøker.

Min mening, og det er selvfølgelig helt greit å være uenig, er at Dan Brown skriver samme boka på nytt :)

Sciuridae
SciuridaeInnlegg: 61
05.07.09 16:08

Har du lest en så har du lest dem alle. Det er bare endringer i omgivelser.

Ikke les deception point, det er den dårligste. Syns digital fortress var grei, den jeg mislikte minst var Engler og demoner, men det ar kanskje fordi jeg hadde spesialutgave med illustrasjoner, og filmen har ikke ødelagt boka for meg ennå

laaaaaangtbrukernavn
laaaaaangtbrukernavnInnlegg: 2382
05.07.09 22:17

Dårlig bok. Knapt en toer.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester