Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Forslag til bøker som handler om mid.alderen?

NYTT TEMA
tomejoha

tomejoha
07.02.10 20:26

Hei alle.

Jeg er på jakt etter flere bøker å kose meg med som er i stilen:

Bernhard Cornwell - Saxon tales

Iggulden - Emperor

Arn serien

Noen som har gode forslag? 

Så noen som foreslo "A song of Ice and Fire" serien, er den i samme kategori som de jeg nevnte over? Andre forslag ønskes også :p

franzsigel

franzsigel
07.02.10 22:50

Cornwell har jo skrevet plenty med bøker, og hans Grail Quest og Warlord-bøker er jo ikke så helt ulike Viking-bøkene hans.

Ken Follett har skrevet er par middelalderbøker som muligens er av interesse - Pillars of the Earth og World Without End.

Romerene er jo litt utenfor middeladeren, men siden du nevnte Iggulden så har Colleen McCullough skrevet en serie bøker om romerriket som nok er litt mer "krevende" enn Iggulden, men vel verdt den ekstra innsatsen.

Ellers hadde vi en tråd om "middelalder-litteratur" for ikke så lenge siden.

http://vgd.no/kultur-og-fritid/litteratur/tema/1513128/tittel/middelalderen-pillars-of-the-earth/innlegg/25535557#post25535557

En serie som jeg tror vi glemte ut da, er Tor Åge Bringsværds glimrende Gobi-bøker om Mongolene.

(Innlegget ble redigert 07.02.10 22:51)

Bobbyv

Bobbyv
07.02.10 23:07

Den beste jeg har lest om middelalderen er Havets katedral av Ildefonso Falcones, en fantastisk roman fra 1300-tallet, hvor vi blir kjent med Svartedauen og Inkvisisjonen.

Zinklar

Zinklar
08.02.10 14:52

"Kristin Lavransdatter".

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg