Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Agatha Christe-anbefalinger

NYTT TEMA
Ribbentrop

Ribbentrop
04.03.10 13:19

Jeg har de siste ukene bestemt meg for å lese god gammel britisk krim. Dette er en sjanger som lenge har fascinert meg på lerretet, uten at jeg har fordypet meg litterært i dette.

Bøker jeg har lest er:

Mord på Orienekspressen, 4:50 fra Paddington, Og dermed var det ingen, Brevet som drepe og den forsvunne domprost.

Håper på noen hete tips i forhold til hennes bøker. Må si at min favoritt var "Og der med var det ingen", selv om det la en liten demper at jeg kjente historien fra før av.

Vennligst ikke kom med anbefalinger om at det er best å lese bøkene på engelsk, ettersom jeg er en tilhenger av å lese bøker på samme språk som tales i det landet jeg befinner meg i.

Pooh-de-Peche

Pooh-de-Peche
04.03.10 13:33
Ribbentrop: Håper på noen hete tips i forhold til hennes bøker. Må si at min favoritt var "Og der med var det ingen", selv om det la en liten demper at jeg kjente historien fra før av.

Hva er den engelske originaltittelen på Og dermed var det ingen?

Du vil ha anbefalinger. Jeg vet ikke om du har noen preferanser overfor henholdsvis Miss Marple/Poirot, men..

Nemesis er meget god. Den handler om løgner og rettferdighet og kjærlighetens ville veier. Starring Miss Marple.

Siste time hos tannlegen er lite troverdig, men morsom å lese likevel. Umulig å gjette seg frem til løsningen. Starring Hercule.

KongBob

KongBob
04.03.10 13:38
Pooh-de-Peche: Hva er den engelske originaltittelen på Og dermed var det ingen?

"And then there were none"

Ikke vanskeligere en det...   :-)

Pooh-de-Peche

Pooh-de-Peche
04.03.10 13:41
KongBob: "And then there were none" Ikke vanskeligere en det...   :-)

Takk, takk. Kunne helt sikkert googlet det også, men gadd ikke.

Får slå opp i mitt Agatha-Christie-leksikon.

(Innlegget ble redigert 04.03.10 13:42)

Smallboi

Smallboi
04.03.10 13:41
KongBob: "And then there were none" Ikke vanskeligere en det...   :-)

Litt vanskeligere er det nok, den het opprinnelig "Ten Little Niggers"

Pooh-de-Peche

Pooh-de-Peche
04.03.10 13:44
Smallboi: Litt vanskeligere er det nok, den het opprinnelig "Ten Little Niggers"
[Slettet]

(Innlegget ble redigert 22.04.20 13:18)

KongBob

KongBob
04.03.10 13:45
Smallboi: Litt vanskeligere er det nok, den het opprinnelig "Ten Little Niggers"

Av en eller annen grunn så har de forandret det...   :-)

Amya

Amya
04.03.10 13:47

Jeg har lest alle bøkene hennes gjentatte ganger og anbefaler hver eneste av dem.

Smallboi

Smallboi
04.03.10 13:51
KongBob: Av en eller annen grunn så har de forandret det...   :-)

Merkelige greier :-)

Det verset som boken tar utgangspunkt i ble vel endret til å handle om indianere, men nå er ikke det helt rett å si heller... Hva er det nå, er det "Ten little soldiers"?

edit: fant det på wiki

Ten little Soldier boys went out to dine;
One choked his little self and then there were nine.

Nine little Soldier boys sat up very late;
One overslept himself and then there were eight.

Eight little Soldier boys traveling in Devon;
One said he'd stay there and then there were seven.

Seven little Soldier boys chopping up sticks;
One chopped himself in halves and then there were six.

Six little Soldier boys playing with a hive;
A bumblebee stung one and then there were five.

Five little Soldier boys going in for law;
One got in Chancery and then there were four.

Four little Soldier boys going out to sea;
A red herring swallowed one and then there were three.

Three little Soldier boys walking in the zoo;
A big bear hugged one and then there were two.

Two Little Soldier boys sitting in the sun;
One got frizzled up and then there was one.

One little Soldier boy left all alone;
He went out and hanged himself and then there were none.

(Innlegget ble redigert 04.03.10 13:53)

Pooh-de-Peche

Pooh-de-Peche
04.03.10 13:52
Smallboi: Det verset som boken tar utgangspunkt i ble vel endret til å handle om indianere, men nå er ikke det helt rett å si heller... Hva er det nå, er det "Ten little soldiers"?

Leser at tittelen ble endret da boken skulle utgis på det amerikanske markedet. Tittelen ble for rasistisk. Dermed ble også noe av teksten endret.

Hva med Ten little Freppers?

(Innlegget ble redigert 04.03.10 13:54)

Aebriol

Aebriol
04.03.10 13:53

Diskuterte denne tidligere. 

Ble faktisk utgitt som både "10 little niggers" og "And then there was none" tilnærmet samtidig, i England og USA (to forskjellige forlag). Senere ble det "10 little indians" i USA, som den også ble oppført som i andre former.  

Av årsaker forbundet med politisk korrekthet ble den originale amerikanske tittelen "And then there was none" tatt tilbake og brukt i senere opplag, samtidig som originalrimet (10 little niggers i england, 10 little indians i USA) ble døpt om til 10 little soldiers. 

http://en.wikipedia.org/wiki/And_Then_There_Were_None

KongBob

KongBob
04.03.10 13:54
Smallboi: Hva er det nå, er det "Ten little soldiers"?

Stemmer det...   :-)

Rart de ikke kalte den "Ten little native americans"....

Smallboi

Smallboi
04.03.10 13:56
KongBob: Rart de ikke kalte den "Ten little native americans"....

Eller "Ten little african americans" ;-)

Nødutgang

Nødutgang
04.03.10 13:57

Lurer på om bøker med orginaltittelen øker affeksjonsverdien. Litt som "Tintin i Kongo" selv om der var det innholdet.

Noob_Saibot

Noob_Saibot
04.03.10 17:09
Smallboi: Eller "Ten little african americans" ;-)

Eller: "Ten little sydhavskonger".

apples

apples
04.03.10 19:00

Jeg er alltid på jakt at Agatha Christie-bøker på bruktbutikker, det hører liksom med til jul og påske. Har ikke lest noe med Miss Marple ennå, har funnet mest med Poirot. Og mine skal være på engelsk så jeg vet ikke titlene på norsk :)

Min klare favoritt så langt er Hercule Poirot's Christmas. Jeg liker så godt stemningen med stort engelsk hus, stor familie, masse folk som prøver å være høflige mot hverandre.. selv om den ikke hadde vært satt til julen hadde det vært en perfekt julebok for meg. Evil under the sun mener jeg også å huske at jeg likte, og Death on the Nile.. og The ABC murders.

Jeg tror nok egentlig du vil like stort sett alt, det gjør ihvertfall jeg... bortsett fra kanskje Mord på Orientekspressen (vel oppskrytt) og Cat among the pidgeons (kjedelig).
Pooh-de-Peche

Pooh-de-Peche
04.03.10 19:23
apples: Jeg er alltid på jakt at Agatha Christie-bøker på bruktbutikker, det hører liksom med til jul og påske. Har ikke lest noe med Miss Marple ennå, har funnet mest med Poirot. Og mine skal være på engelsk så jeg vet ikke titlene på norsk :) Min klare favoritt så langt er Hercule Poirot's Christmas. Jeg liker så godt stemningen med stort engelsk hus, stor familie, masse folk som prøver å være høflige mot hverandre.. selv om den ikke hadde vært satt til julen hadde det vært en perfekt julebok for meg. Evil under the sun mener jeg også å huske at jeg likte, og Death on the Nile.. og The ABC murders. Jeg tror nok egentlig du vil like stort sett alt, det gjør ihvertfall jeg... bortsett fra kanskje Mord på Orientekspressen (vel oppskrytt) og Cat among the pidgeons (kjedelig).

Jeg liker ikke de nyere bøkene hennes, bortsett fra nettopp den jeg nevnte - Nemesis. Cat amon the pigeons er fæl. Når hun begynner med disse spiongreiene sine, går det ad undas.

Og så liker jeg ikke dette paret hun stundom bruker som detektiver - Tommy og Tuppence, tror jeg de heter.

Hercule Poirot's Christmas har jeg ikke lest, men nå fikk jeg veldig lyst til å gjøre det. Bruktbutikk, ja.

apples

apples
04.03.10 20:13
Pooh-de-Peche: Og så liker jeg ikke dette paret hun stundom bruker som detektiver - Tommy og Tuppence, tror jeg de heter. Hercule Poirot's Christmas har jeg ikke lest, men nå fikk jeg veldig lyst til å gjøre det. Bruktbutikk, ja.

Tommy og Tuppence har jeg aldri vært borti. Men jeg liker Ariadne Oliver som dukker opp noen ganger... sannsynligvis fordi hun ble spilt av Zoe Wanamaker i en film jeg så ikke lenger etter at jeg hadde lest boken :)

Og bruktbutikk.. jeg elsker bruktbutikker av tre enkle grunner; for det første er det som en skattejakt; du vet aldri hva du finner. En gang tenkte jeg for meg selv at "jeg skulle ønske det fantes en bok om Uncle Oswald (fra Roald Dahls historier)." Noen dager etter var jeg på en bruktbutikk i Bergen og hva finner jeg halvveis ned i bunken med bøker? - En bok om Uncle Oswald :)

For det andre finner man ting der man ikke finner andre steder - en gang hadde jeg lett etter en bok i flere bokhandler. Så tok jeg meg en tur på en bruktbutikk, og der lå den øverst i en kurv og så helt ulest ut.

Og det tredje er at bøkene har en historie som går forbi det som står mellom permene. Jeg liker at noen har bladd gjennom sidene og lest disse ordene før meg, at noen har tenkt og fundert, og nytt denne opplevelsen, med akkurat denne boken i hånden. Det passer spesielt bra med mange av Agatha Christies bøker og følelsen man får når man leser dem.

Og så er det jo få ting som lukter så godt som gamle bøker, det er en bonus :)

(Innlegget ble redigert 04.03.10 20:18)

Pooh-de-Peche

Pooh-de-Peche
04.03.10 20:19
apples: Tommy og Tuppence har jeg aldri vært borti. Men jeg liker Ariadne Oliver som dukker opp noen ganger... sannsynligvis fordi hun ble spilt av Zoe Wanamaker i en film jeg så ikke lenger etter at jeg hadde lest boken :)

Ariadne er skarp.

Jeg husker såvidt en Christie-bok som begynner med et hageselskap. Det er mange barn der, tror jeg, og muligens blir et av dem drept. Eller et annet menneske.

Jeg har den nok i bokhyllen, men finner ikke frem blant alle de andre.

Pooh-de-Peche

Pooh-de-Peche
04.03.10 20:37
apples: Og bruktbutikk.. jeg elsker bruktbutikker av tre enkle grunner; for det første er det som en skattejakt; du vet aldri hva du finner. En gang tenkte jeg for meg selv at "jeg skulle ønske det fantes en bok om Uncle Oswald (fra Roald Dahls historier)." Noen dager etter var jeg på en bruktbutikk i Bergen og hva finner jeg halvveis ned i bunken med bøker? - En bok om Uncle Oswald :) For det andre finner man ting der man ikke finner andre steder - en gang hadde jeg lett etter en bok i flere bokhandler. Så tok jeg meg en tur på en bruktbutikk, og der lå den øverst i en kurv og så helt ulest ut. Og det tredje er at bøkene har en historie som går forbi det som står mellom permene. Jeg liker at noen har bladd gjennom sidene og lest disse ordene før meg, at noen har tenkt og fundert, og nytt denne opplevelsen, med akkurat denne boken i hånden. Det passer spesielt bra med mange av Agatha Christies bøker og følelsen man får når man leser dem. Og så er det jo få ting som lukter så godt som gamle bøker, det er en bonus :)

Bare våt hund lukter bedre! :)

Du har det som meg, ser jeg. For mange år siden var det en bok som vinket til meg i en brukthandel i ytlandet. Den rommet svaret på hva jeg skulle bli. Etter å ha vinglet fra det ene studiet til det andre...

apples

apples
04.03.10 21:28
Pooh-de-Peche: For mange år siden var det en bok som vinket til meg i en brukthandel i ytlandet. Den rommet svaret på hva jeg skulle bli.

Jeg får satse på å finne noe sånt snart :P

Mindy_4

Mindy_4
04.03.10 21:32
[Slettet]

(Innlegget ble redigert 22.04.20 13:18)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg