Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hjelp til de sosiale problemene i Varg Veum-bøkene

NYTT TEMA
Narrator

Narrator
10.03.10 13:01
Det har seg sånn at jeg sitter med fordypningsoppgaven (tidligere kalt særemne). Jeg har skrevet en del, men nå står jeg fast. Selvfølgelig er det midt i hoveddelen også!

Jeg har tre bøker;
Bukken til Havresekken
Bitre blomster
Dødens drabanter

Problemstillingen min går ut på å finne de sosiale problemene i de forskjellige bøkene, for å kunne finne ut skikkelig, og forklare mest mulig har jeg valgt å ta ett problem fra hver bok.

For at dere ikke skal tro at jeg ønsker at dere skal løse oppgaven for meg :p, så tenker jeg litt sånn;

- Bukken til havresekken; sosialt problem: Prostitusjon/utroskap. Føler denne er litt tynn, så hvis det er noen som har noen innvendinger her blir jeg kjempeglad!!

- Bitre blomster; familieoppløsning.

- Dødens drabanter; barnevernsbarn som blir sviktet i systemet.

Nå vet jeg faktisk ikke om noooe av dette er sosiale problemer, eller om det kan tenkes at det er noe helt annet. For nå blir jeg snart helt grønn her jeg sitter
Tangled_Up

Tangled_Up
11.03.10 14:29

Du spør egentlig litt om hva sosiale problemer er :-) ?

Jeg leste Bukken og havresekken for mange år siden, så husker desverre ingenting av inneholdet.

Men de punktene du har satt opp etter hver bok kan jo selvsagt defineres som sosiale problemer. Ergo er du helst sikkert på riktig vei, dersom bøkene handler om det

(Innlegget ble redigert 11.03.10 14:30)

KingKongHalvor

KingKongHalvor
11.03.10 20:30
Narrator: Nå vet jeg faktisk ikke om noooe av dette er sosiale problemer, eller om det kan tenkes at det er noe helt annet.

Jeg må si at jeg stusser litt over at du velger sosiale problemer som problemstilling, uten egentlig å vite hva det er. Er det ikke en fordel å ta utgangspunkt i noe som du behersker?

Narrator

Narrator
13.03.10 14:11

Du har selvsagt helt rett, og jeg har såklart endret problemstillingen min! ;-)

Nå handler det mer om budskapet de forskjellige bøkene gir oss; eller hva jeg mener de gir oss selvfølgelig. De sosiale problemene var vanskelig å få tak i fordi jeg synes sosiale problemer er et for vidt begrep til å kunne klare å lage en fullgod oppgave med kvalitet, og ikke kvantitet. Varg Veum-bøkene er stappfulle av sosiale problemer, og derfor hadde det blitt litt tynt å skrive en kvart side om hver problem.

Men jeg tar gjerne imot hvilket budskap dere sitter igjen med etter å ha lest Bukken til havresekken. De to andre er jeg for så vidt ferdige med :)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg