Eg føler at det fyst og fremst er "fantasy"-genren som vert diskutert og som står sterkast her inne. Likevel er det lite av den litteraturen innanfor denne genren som eg føler råker meg. Kva med ein liten debatt om kva fantastisk litteratur er? Fantastisk litteratur vil vera hovudnemninga. Fantasy, science fiction, gotisk litteratur og så vidare vil vera undergenrer av denne att.
Sigmund Freud nytta seg av fantastisk litteratur då han forma sin teori om det umedvitne. "Heimlich" var ordet han tok som utgangspunkt, eit ord som på tysk tyder både "heimleg" og "løyndomleg". Her ligg essensen i både det umedvitne og i den fantastiske litteraturen. Det skal vera ei kjensle av at det er noko kjend ved det, sjølv om det kjennast ukjend. "The Uncanny" har kanskje fleire lese og høyrd om.
Den fransk-bulgarske filosofen Tveztan Todorov bygde vidare på "det heimlege". Han delte genren i tre, det fantastisk "uncanny", det fantastisk overnaturlege og det fantastiske. Av desse er det berre det siste som er fantastisk litteratur. Det som ligg til grunn for dette, er om det finst ei form for nøling i forteljinga og hjå lesaren, som ikkje kan veit om han kan akseptere det overnaturlege eller forklare det. Vert det akseptert, vert det fantastisk overnaturleg, då vert det fantastiske ein slags illusjon. Vert det forklara burt, vert det fantastisk "uncanny", kor det fantastiske skriv om røyndomens lovar. Ingen av desse er fantastisk litteratur.
Eg kjenner meg att hjå båe to. Mange vil derimot hevde at Todorov er altfor streng. I dag kjenner dei fleste att fantastisk litteratur på verk av Jordan, Martin, Erikson og så vidare. Fantastisk litteratur er vorte det som er skriven innanfor genrent frå og med "Ringenes Herre" og fram til i dag. Eg vil derimot hevde at "Ringenes Herre" var klimakset innanfor genren, og at det etter den boka ikkje er komen noko godt ut or genren.
Det vert som ei spaningskurve i ei novelle. Det vert innleia med romersk og gresk mytologi, bygd vidare på med norrøn mytologi, teken vidare i handlinga i ridderdiktinga. Ballade- og folkedikting basert på folketru blanda med litt kristendom tok spaningskurva vidare opp mot romantikken og den gotiske litteraturen, kor mykje kom fram att under nyromantikken. Spaningskurva har gått beint oppover og er på toppen med Tolkien. Så vert ikkje lenger den gamle fantastiske litteraturen ei inspirasjonskjelde; forfattarar henta ikkje lenger stoff frå mytologien, mellemalderen eller folketrua. Dei henta inspirasjon frå Tolkien, skapa univers utan rot i vår røyndom og brakte kurva ned på botnen. Genren vart avslutta.
Det går ei raud line frå mytologien åt Tolkien. Det er det fantastiske som ei slags rot i røyndomen; berre at det korkje kan forklarast eller aksepterast. Det oppstår nøling, og kan nyttast til å forklare noko i menneska.