Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Jenteloven - Annette Münch

NYTT TEMA
edliv321
edliv321Innlegg: 6
28.01.13 21:12

Jeg har fått prosjekt på skolen i å skrive en anmeldelse av en bok, og jeg valgte jenteloven. Er det noen som har lest boken som vet om eksempler på noen metaforer, frampek eller gjentagelser som er brukt i den? Har dessverre ikke tid til å lese den på nytt, siden teksten skal snart leveres.

Aebriol
AebriolInnlegg: 14684
29.01.13 12:26
edliv321: Har dessverre ikke tid til å lese den på nytt, siden teksten skal snart leveres.

Hvis du skal levere en oppgave som dette, velg alltid en klassiker.

Da slipper du å lese boken, kan bare søke på nettet og lese andres besvarelser, plukke 3 av de, og skrive din egen tekst basert på dette.

edliv321
edliv321Innlegg: 6
29.01.13 16:22

Det er det som er så drygt. Jeg har nesten skrevet ferdig oppgaven, det er bare det lille jeg mangler..

Aebriol
AebriolInnlegg: 14684
29.01.13 17:04
edliv321: Det er det som er så drygt. Jeg har nesten skrevet ferdig oppgaven, det er bare det lille jeg mangler..

Tja ... 

(2 minutters googling)

Se på egenskapene moren har, og hvilke egenskaper lederen i jentegjengen har. Er det noen likheter mellom starten på boken og slutten? Det er i så fall frampek i tillegg til gjentagelse. 

Er det noen beskrivelser som blir gjentatt, noen holdninger? Er det enkeltpersoner som alltid beskrives på samme måten? 

Det kan virke på meg som om forholdet til moren og hvordan det utvikler seg er frampek på hvordan forholdet til lederen i jentegjengen utvikler seg. 

Kan det stemme? 

(jeg har ikke lest boken). 

Hva skjer med faren til slutt? 

Angående metaforer ... 

Man viser ikke hva man føler og mener for utenforstående, man gir dem ikke innblikk i hva man står for, hva som skjer - det er lukket. Utad framstår man som en statue, som også er tydeliggjort ved at første gang hovedpersonen møter gjenglederen blir ansiktet beskrevet som en granittstatue. Dette er ikke kun ett billede på hvordan hun oppfører seg i den situasjonen, men om gjengmentalitet og hva man velger å vise når man fokuserer på fiendebilder "oss" mot "dem" hele tiden. 

Du kan sikkert lese:
http://www.studienett.no/Oppgaver/My-favorite-book-Jenteloven--14842.aspx

Hvis du gidder å registrere deg, noe jeg ikke gidder.

Fant ikke noen god oppgave sånn umiddelbart på nettet, så tja. 

Har ikke lest boken, blir vanskelig å gi noe god hjelp. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg