Fant ingen overordnet tråd om denne sjangeren. I og med at at fantasylitteratur er umåtelig populært, tenkte jeg en samlet tråd der man kan foreslå bøker, diskutere forfattere osv kan være interessant.
For de som er usikker på hva denne sjangeren innebærer kan dere lese her.
For nye lesere kan man anbefaleserier som GRR Martins A Song of Ice and Fire(bedre kjent som Game of Thrones), JRR Tolkiens Lord of the Rings osv. Litt mer "ukjente» serier som kan nevnes er blant annet The Kingkiller Chronicles av Patrick Rothfuss eller First Law serien av Joe Abercrombie. Linkene går til første bok i de respektive seriene. Kan egentlig anbefale videre i vilden sky ettersom det er ett relativt stort marked, men tok de her for nå.
I det siste har jeg høvlet over fantasybøker i et forrykende tempo, så slenger med noen bøker jeg nylig har lest og likt. Legger ved link til Goodreads som både har beskrivelse av boken og flerfoldige reviews/anbefalinger om man scroller litt ned.
Blood Song av Anthony Ryan. Denne var ekstremt bra, og jeg er som regel kresen. Bare bok 1 i serien er kommet ut, nummer 2 skal komme ut ila 2014. Forøvrig var dette debutboka til forfatteren, men vi kommer garantert til å høre mer om både serie & forfatter i framtiden.
Malice av John Gwynne. Også bok 1 i en ny serie. Meget bra bok, nummer 2 forventet ila 2014.
Leser The Red Knight av Miles Cameron pdd, virker svært lovende. Er en lang bok, og noen vil si at det er litt for mange POVs(point of views), men personlig liker jeg den veldig godt så langt.