Det er strengt tatt ikke noe norsk fenomen - lesebrettene har vel stagnert på de fleste markeder
Papirboka er et ganske kjekt og hendig format, og de færreste bøker er like tykke som mursteinene til Follett.
I tillegg har digitale format et par utfordringer:
1) Folk har nok dingser, og ser ikke vitsen i å kjøpe og drasse rundt på en Kindle i tillegg til mobiltelefon og nettbrett.
2) Selv om mobiltelefon/iPad hadde hatt like god skjerm som en Kindle, så er det ganske distraherende å lese på slike dingser. Man kommer ikke gjennom 800 sider med Follet, når det stadig popper opp facebook-varsler...
3) Pris! Folk foretrekker nettaviser fordi de er gratis og enkelt tilgjengelige, og ikke nødvendigvis fordi man misliker papirformatet. I valget mellom en gratis papir-avis og samme avis tilgjengelig som en gratis PDF-fil, tipper jeg 9 av 10 fortsatt velger papiravisen.
Og e-bøker i Norge har ikke vært noe spesielt prisgunstig alternativ (om man ikke tyr til piratkopiering da).
Å betale 200-300 kroner for en e-bok føles ikke som value for Money, i forhold til en bok som i alle fall kan plasseres i bokhyllen etterpå.
4) Norske forlag og bokhandlere har vel fortsatt ikke omfavnet e-bøker 100%. Og det er fortsatt litt for mange proprietære løsninger ute og går selv internasjonalt.
Selv liker jeg imidlertid godt Kindle'en min (selv om jeg ikke er like begeistret for Amazons løsninger som jeg var i starten). Men synes den er mest praktisk på reisefot, framfor hjemme i stua...