Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Tørst av Jo Nesbø

NYTT TEMA
Maste
MasteInnlegg: 4
05.09.17 17:52

Hva synes folk om Boken, rams gjerne opp ting dere likte/ikke likte, samt tanker rundt fremtiden bøker i serien

franzsigel
franzsigelInnlegg: 15178
06.09.17 10:06

Positivt: Nesbø er fortsatt en dyktig krim-håndverker som skriver spennende pageturnere.

Negativt: Er vanskelig å se bort i fra at Harry Hole-bøkene har blitt gradvis svakere siden nedturen startet rundt "Snømannen".

Etter min mening var Nesbø på topp i den heller korte perioden 2000-2005. Siden har vi hatt 10 år hvor Hole-universet blir mer og mer "tegneserie-aktig".

Handlingen blir mer grotesk. Skurkene blir ondere og mer endimensjonale. Og kan ikke fri meg fra tanken om at Nesbø har hatt Hollywood i tankene det siste tiåret, og bevisst eller ubevisst forsøker å skrive inn flest mulig scener som vil gjøre seg bra på film eller TV-skjerm, samt leve opp til konvensjonene for "Nordic Noir". Og det synes jeg bøkene taper på.

Nå synes jeg absolutt ikke at Nesbø bør ta livet av Harry Hole av den grunn. Selv en "dårlig" Hole-bok er bedre enn det meste annet som finnes av norsk krim.

Men kanskje bør Harry H. få lov å ta seg en virkelig lang ferie. Og deretter få lov å komme tilbake i et litt mer jordnært univers. Og gjerne med skurker som minner mer om David Toska enn Jokeren fra Batman... 

(Innlegget ble redigert 06.09.17 10:06)

Slikkepott
SlikkepottInnlegg: 11479
06.09.17 10:51

Mye av styrken til Nesbø ligger jo i å skildre handlingene og omgivelsene / personene, og selv om handlingen blir mer grotesk så er jeg uenig i dette med skurkene. Jeg synes det er en helt grei balansegang, det kan ikke være for "normalt", da hadde ingen orket å lese bøkene. 

Spoiler: Når det gjelder akkurat Tørst så synes jeg det totalt sett er en god bok, Nesbø etterlater nok spor til at man kan avsløre hvem som er skurkene, uten at det blir for åpenbart.

Jeg håper at han pensjonerer Hole

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 53612
06.09.17 11:07
franzsigel: Og gjerne med skurker som minner mer om David Toska enn Jokeren fra Batman...

Hehe, dagens! :-)

franzsigel
06.09.17 11:24
Slikkepott: det kan ikke være for "normalt", da hadde ingen orket å lese bøkene.

Folk leser da nok av krimbøker med mer "normale" skurker enn hva Nesbø har levert i det siste.

Spør du meg kan Per Orderud være vel så spennende som Jack the Ripper. Og selv Jack the Ripper er jo betydelig mer normal enn seriemorderne Nesbø har skrevet om i det siste...

Maste
07.09.17 20:21

Hva syntes dere om skurkene denne gangen?

jonas
jonasInnlegg: 33908
07.09.17 20:36
Maste: Hva syntes dere om skurkene denne gangen?

Hvem var det? Nesbø skriver pauselitteratur, ting man pløyer seg gjennom mellom ordentlige bøker og som er glemt fortere enn man rekker å sette boka tilbake i bokhyllen.

Maste
08.09.17 03:05

Valentin Gjertsen, og han andre

jonas
jonasInnlegg: 33908
06.07.19 10:31

Ny sommer, ny Nesbø. Er halvveis i Kniv nå, føler det står og stamper uten å komme noe vei. Og begynner bli temmelig lei av å lese om hvor mye Harry drikker, hvor mange damer som vil ligge med han og hvilken musikk han hører på.

franzsigel
24.07.19 10:05

Synes faktisk "Kniv" er en av de absolutt bedre bøkene Nesbø har skrevet de siste 10 årene. Kanskje faktisk den beste siden nedturen begynte med "Snømannen".

Og lurer nesten litt på om filmfiaskoen med "Snømannen" har gjort at Nesbø ikke lenger (bevisst eller ubevisst) tenker like hardt på hvilke scener som vil gjøre seg bra på filmlerretet slik jeg føler han ofte har gjort i andre halvdel av sitt forfatterskap.

Når det er sagt begynner nok "Harry Holes Oslo" å bli nesten like utslitt som Hole selv er i bøkene. Så mulig Nesbø snart bør begynne å tenke litt nytt.

Dessverre har Nesbøs bøker uten Hole vært temmelig skuffende, så tror nok Hole selv må holdes i live i noen bøker til. Men kanskje han bør sendes ut i verden igjen, eller kanskje den beste løsningen er en prequel om Holes karriere før Flaggermusmannen?

Stenia
SteniaInnlegg: 2874
26.07.19 01:15
franzsigel: Kanskje faktisk den beste siden nedturen begynte med "Snømannen".

Jeg leser diverse om Harry H for tiden. For meg er det ikke viktig hva jeg leste først (Snømannen) eller før det. Ganske gøy å veksle mellom bøkene.

Men hvorfor lider alle krimhelter av søvnmangel ? (jeg vet ikke om dette er sant, men jeg får et inntrykk).

(Innlegget ble redigert 26.07.19 01:15)

franzsigel
26.07.19 09:23
Stenia: Jeg leser diverse om Harry H for tiden. For meg er det ikke viktig hva jeg leste først (Snømannen) eller før det. Ganske gøy å veksle mellom bøkene.

Nja, vet ikke om det er anbefalt da noen av bøkene (kanskje spesielt Rødstrupe til Marekors) bør leses kronologisk, og du risikerer å få noen spoilere om du leser bøkene i feil rekkefølge.

Ellers er vel søvnløse og/eller alkoholiserte krimhelter noe som stammer fra 30-tallets noir/hardkokte krimsjanger, og er vel en måte å uttrykke at krimhelten sliter etter å ha opplevd samfunnets skyggesider på nært hold.

Kubala
KubalaInnlegg: 8018
28.07.19 22:02

Det beste fra denne serien er for meg i Oslo-bøkene fra og med Rødstrupe til Marekors. Det var en lengre historie, lengre tråder og et større spill enn kun å finne morderne i de enkelte romanene. Sikter mest til Prinsen/TW som man tidlig fikk hint om i Rødstrupe, men hvis historie strakk seg over flere bøker. 

Ferdig med Kniv nå og synes Nesbø løfter seg fra forrige bok, Tørst - den ble litt for mye.

Stenia
03.08.19 02:08
franzsigel: Nja, vet ikke om det er anbefalt da noen av bøkene (kanskje spesielt Rødstrupe til Marekors) bør leses kronologisk, og du risikerer å få noen spoilere om du leser bøkene i feil rekkefølge.

Hver bok har sin egen sak som skal løses. Så det går fint.

Husker jeg koste meg med han politifyren som fikk en fryktelig død i den heisen. Kanskje fordi jeg hadde lest om han før og etter den boken.

(Innlegget ble redigert 03.08.19 02:09)

kytec
kytecInnlegg: 46690
03.08.19 02:20

Helt grei håndverker. Har ikkje lest siste boka, men generelt når han ikkje Edvard Hoem til tåneglene.  

Stenia
18.08.19 01:12
Maste: Hva synes folk om Boken, rams gjerne opp ting dere likte/ikke likte, samt tanker rundt fremtiden bøker i serien

Nå har jeg lest nesten alle. Skal lese bok 1 snart og den hittil siste når det blir salg.

Han er jo aldri på fylla da. Det er rart hvor lite han drikker, og når han først vil ha sprit så spyr han først. Merkelig. Jeg har aldri sett eller hørt om alkoholikere som er som Harry Hole.

(Innlegget ble redigert 18.08.19 01:13)

Klikk for å gå tilbake til toppen