Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Audible

NYTT TEMA
Skuddredd
SkuddreddInnlegg: 28
17.11.17 20:39

Usikker på om dette er rett forum å spørre i, men jeg er nysgjerrig på denne lydbok app`en fra Amazon.

De har et enormt utvalg av lydbøker i sitt arkiv, og jeg lurer bare på om noen har erfaringer å dele ?

Er det andre lydbok-apper som er bedre/mer verdt å sjekke ut ?

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 52053
17.11.17 20:45

Jeg brukte den for et par år siden. Dårlig løsning ift feks Storytel, da du måtte kjøpe hver enkelt bok. Mulig det er endret nå. Men solid utvalg ja. 

franzsigel
franzsigelInnlegg: 15091
17.11.17 23:40
Skuddredd: De har et enormt utvalg av lydbøker i sitt arkiv, og jeg lurer bare på om noen har erfaringer å dele ?

Erfaringene mine med Audible er riktignok mer enn 10 år gamle (tror til og med det var før Amazon kjøpte opp selskapet), så er mest sansynlig ikke helt relevante. Men tar de med likevel, siden de den gangen klarte å irritere meg skikkelig.

For det første var det relativt mange av lydbøkene som ikke var tilgjengelige for Europeiske brukere. Var visst en del rettighetsproblematikk ute og gikk, og ser faktisk ikke bort i fra det kan være tilfelle ennå. 

Enda verre var det at tjenesten på den tiden tok i bruk alle triksene bokklubber har vært beryktet for. Informasjon om hvordan man kunne melde seg ut var nemlig svært godt skjult.

Etter noen timers leting på nettsidene, viste det seg at det "av sikkerhetsgrunner" var umulig å kansellere abonnementet via nett. Man måtte ringe til USA (i Amerikansk kontortid) og avbestille muntlig. Noe som innebar 40 minutters ventetid på telefon med panfløytemusikk, og deretter en nesten like lang samtale før man allernådigst fikk lov å kansellere abonnementet.

Ikke rart folk blir lydbok-pirater. Har riktignok hørt rykter om at det er lettere å avslutte kundeforholdet i dag, men jeg er langsint nok til at jeg liker å fortelle om historien.

Ellers er jeg ikke sikker på at Storytel nødvendigvis er noen gunstigere løsning. Er begrenset hvor mange lydbøker man rekker å høre i løpet av en måned, så er ikke sikker på at en abonnementsløsning med fri lytting mot månedlig avgift er billigere enn å kjøpe enkeltbøker. Spesielt ikke når prisen er såpass høy som det Storytel tar.

(Innlegget ble redigert 17.11.17 23:41)

franzsigel
franzsigelInnlegg: 15091
20.11.17 09:53

Noen som har testet ut dette alternativet forresten?

https://www.scribd.com/

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 52053
26.11.17 13:49
franzsigel: Erfaringene mine med Audible er riktignok mer enn 10 år gamle (tror til og med det var før Amazon kjøpte opp selskapet), så er mest sansynlig ikke helt relevante. Men tar de med likevel, siden de den gangen klarte å irritere meg skikkelig. For det første var det relativt mange av lydbøkene som ikke var tilgjengelige for Europeiske brukere. Var visst en del rettighetsproblematikk ute og gikk, og ser faktisk ikke bort i fra det kan være tilfelle ennå.  Enda verre var det at tjenesten på den tiden tok i bruk alle triksene bokklubber har vært beryktet for. Informasjon om hvordan man kunne melde seg ut var nemlig svært godt skjult. Etter noen timers leting på nettsidene, viste det seg at det "av sikkerhetsgrunner" var umulig å kansellere abonnementet via nett. Man måtte ringe til USA (i Amerikansk kontortid) og avbestille muntlig. Noe som innebar 40 minutters ventetid på telefon med panfløytemusikk, og deretter en nesten like lang samtale før man allernådigst fikk lov å kansellere abonnementet. Ikke rart folk blir lydbok-pirater. Har riktignok hørt rykter om at det er lettere å avslutte kundeforholdet i dag, men jeg er langsint nok til at jeg liker å fortelle om historien. Ellers er jeg ikke sikker på at Storytel nødvendigvis er noen gunstigere løsning. Er begrenset hvor mange lydbøker man rekker å høre i løpet av en måned, så er ikke sikker på at en abonnementsløsning med fri lytting mot månedlig avgift er billigere enn å kjøpe enkeltbøker. Spesielt ikke når prisen er såpass høy som det Storytel tar.

De problemene du nevner her er ting som er forandret. Ikke opplevd noen rettighetsproblemer, og det å avslutte/pause var problemfritt.

Når det gjelder begrensninger på antall lydbøker man rekker å høre, så er det nok ganske individuelt. Jeg har i de mest aktive årene ligget på 200-250 i året, da sier det seg selv at steder som Fabel og Storytel er billigere løsninger enn å kjøpe hver enkelt bok.

Ellers takk for linken, skal sjekkes ut!

Myshkin
MyshkinInnlegg: 6577
11.03.18 10:51

Jeg bruker Audible, og syns det fungerer knirkefritt.

the_Player_nr_10
the_Player_nr_10Innlegg: 1311
07.04.18 13:49

Har benyttet meg av Audible  i 3-4 måneder nå og er kjempefornøyd med appen. 

God lyd, har søkefunksjonene som gjør at du kan spole i ulike hastigheter i tillegg til 30 sekunders umiddelbar tilbakespoling. Lett å blå mellom kapitlene og i det hele tatt lite, om noe, som savnes.

Har Audible på mobilen og synes at det er en god ting at den begynner å lese i bilen så snart mobilen har etablert kontakt med handsfree-systemet. Slipper å måtte stille inn alt på nytt så snart mobilen er "out-of-reach" fra bilen, f,eks i forbindelse med turer på bensinstasjonen etc 

(Innlegget ble redigert 07.04.18 13:54)

the_Player_nr_10
07.04.18 14:00

Fra en test av Tek.no :

«Audible»

iOSAndroidWindows Phone. 14,95 USD per måned, 30 dagers gratis prøvetid.

Audible fremstår som kongen på lydbok-haugen, for det siste året virker det som de har sponset omtrent alt som finnes av reklamefinansierte, engelskspråklige podcaster som driver med en eller annen form for informasjonsformidling. At de har kunnet gått tungt inn på markedsføringssiden er kanskje ikke så rart, Audible er nemlig nettsalgsgiganten Amazons lydbok-løsning

I likhet med Downpour trenger du i utgangspunktet ikke være medlem for å bruke Audible, men det er lagt opp slik at det skal lønne seg. De tilbyr to ulike abonnementer på års- eller månedsbasis, som flåsete nok heter «Gold» og «Platinum», uten at det finnes noen sølv eller bronse. Gold koster 14,95 dollar i måneden eller 149,50 dollar i året; omtrent 120 og 1200 kroner. Med i prisen får du da en «Credit» hver måned, som du kan bruke på en valgfri lydbok, og rabatt på kjøp når du er tom for «credits».. Platinum koster 22,95 dollar i måneden eller 229,50 dollar i året, altså omtrent 190- og 1900 kroner, og da får du 2 «credits» i måneden, og enda litt mer avslag på øvrige bøker.

Ifølge Audible selv har de over 180 000 lydbøker, hvorav rundt 15 000 støtter «Whispersync for Voice», som gjør at lydboken synkroniseres med Kindel-utgaven av boken, hvis du har den. De aller fleste bøkene er på engelsk, men de har noen på svensk og dansk. Utvalget er veldig bra, og vi finner oftere det vi leter etter enn ikke, og de topper stikkprøvetesten vår med 7 av 10 bøker.

De har også testens beste app, som i tillegg til å ha alle funksjonene vi ønsker oss har dem lettest tilgjengelig. Det er den eneste appen som gir oss mulighet til å stoppe avspillingen automatisk på slutten av et kapittel. Det er også den eneste appen som gir deg brukerstatestikk med oversikt over hvor mye du lytter, noe som er fint hvis du vurderer om det vil lønne seg å oppgradere til Platinum.

Det går ikke an å kjøpe nye lydbøker i appen, men du kan lete gjennom biblioteket deres og legge bøker som fanger interessen din i en ønskeliste, slik at de er lette å finne igjen i nettleseren. Basert på hvilke bøker du hører på, og hvor mange stjerner du gir dem, kommer Audible med forslag til bøker de tror vil passe for deg.

Karakter: 8/10 - Meget bra. Audible har et svært godt utvalg av engelskspråklige bøker, appen har mange gode funksjoner og definitivt flest tilpasningsmuligheter. At de ikke har lydbøker på norsk trekker litt ned, men vi finner lydbøker på svensk og dansk, så vi håper de får åpnet opp for norske lydbøker etter hvert.

Konklusjon 

Spesielt anbefalt 

Hvis vi skal anbefale en app, blir det Audible

(Innlegget ble redigert 07.04.18 14:05)

the_Player_nr_10
07.04.18 14:06

https://www.tek.no/artikler/den-beste-maten-a-hore-lydboker-pa/191410/3

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester