Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Forslag til særemne?

NYTT TEMA
ylvas
ylvasInnlegg: 16
17.01.18 21:31

Hei,

Jeg har så smått begynt å tenke på hva jeg skal fordype meg i under særemne neste år. Synes det er så vanskelig å velge tema når vi står så fritt til å velge hva vi vil innenfor norskfaget. Jeg vil gjerne skrive om noe som ikke er helt oppbrukt, gjerne noe som kan få folk til å tenke litt. 

Her er noen temaer jeg synes er interessante, og som jeg muligens kan bygge opp særemne rundt:

Filosofi

Samfunnskritikk

Kvinneroller (feminisme, kvinnesyn osv.)

Det å stå utenfor i samfunnet

Død og sorg

Psykiske lidelser

Tabuer

Kom gjerne med noen innspill! Jeg trenger inspirasjon fra alle kanter, og tar i mot med åpne armer. Vet du om noen bøker innenfor kategoriene over? Eller har du andre bøker/temaer du tror jeg kan like? 

Palimpsest
PalimpsestInnlegg: 5126
18.01.18 10:01

Jeg skrev om "ondskap" i mennesket, og nå skriver jeg det i hermetegn for jeg ikke egentlig mener at ondskap finnes som en egen størrelse.

Leste, og skrev om, Haiene av Bjørneboe, Ondskapen Hjerte av Conrad og Dvergen av Lagerkvist.

Boccherini
BoccheriniInnlegg: 60475
18.01.18 10:08

Av en eller annen infam årsak valgte jeg å ta for meg Garman og Worse-bøkene av hr.Kielland fra Stavanger, med muntlig fremføring på 45 minutter foran hele klassen.

Minnene fra dette skrekkens kapittel, det gjelder egentlig hele norskundervisningen på gymnaset, sitter fortsatt i.

Hvale90
Hvale90Innlegg: 24175
18.01.18 10:09

Tok for meg barnebøker da og nå. 

jonas
jonasInnlegg: 30223
18.01.18 10:10
ylvas: Jeg vil gjerne skrive om noe som ikke er helt oppbrukt,

Da stemmer jeg for Jo Nesbø. Det er det ingen som har gjort før.

Eller for å være alvorlig - gjør en sammenlignende studie av Hamsuns Markens grøde og Haldorr Laxness' Sin egen herre. To nobelprisvinnende romaner med motsatt syn på mennesket vs natur.

ylvas
ylvasInnlegg: 16
18.01.18 15:40
Palimpsest: Jeg skrev om "ondskap" i mennesket, og nå skriver jeg det i hermetegn for jeg ikke egentlig mener at ondskap finnes som en egen størrelse. Leste, og skrev om, Haiene av Bjørneboe, Ondskapen Hjerte av Conrad og Dvergen av Lagerkvist.

Dette hørtes interessant ut! 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester