Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Bok man aldri klarer å lese ferdig

NYTT TEMA
Stenia
SteniaInnlegg: 2626
03.09.18 02:30

Jeg er så glad hver gang jeg finner en bok som jeg gleder meg til å lese ferdig. Gjerne i ett strekk, men samtidig ikke. Helst vi jeg at den skal vare i tre dager minst (i mine rutiner, ha noe å glede seg til før man sovner blant annet.).

I det siste holder jeg på med en bok av Karin Fossum (Hviskeren). Den har fått terningkast 6 over alt. Men sorry, jeg tror aldri jeg kommer meg forbi side 100.

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 52125
08.09.18 09:34

Kjenner ikke akkurat den boken, men kjenner til problematikken. Vet om de som MÅ lese ferdig en bok de har startet på, uansett hvor kjedelig el dårlig den måtte være, det er tøvete. 

Men jeg har også opplevet å ha en trøg start, hvor jeg har presset meg litt lenger enn lysten tilsier, nettopp pga gode anmeldelser, og hvor det har blitt bra. 

Finnes så mange bøker der ute at jeg fort forkaster hvis det ikke fenger. Rundt 50 sider bør historien fange meg, ellers er det kjørt. 

Sarella
SarellaInnlegg: 13149
08.09.18 09:52
Stenia: I det siste holder jeg på med en bok av Karin Fossum (Hviskeren). Den har fått terningkast 6 over alt. Men sorry, jeg tror aldri jeg kommer meg forbi side 100.

Opplever dette ofte når jeg begynner på en bok skrevet av en kvinnelig forfatter, leser anmeldelser som er gode, blir interessert, men ender ofte opp skuffet. Et eller annet med måten de utrykker seg på gjør bøkene kjedelige eller uinteressante, det være seg Fossum, Ragde, Lindell, Holt, Haff, Wassmo, Småge, you name them, slår aldri feil.

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 19503
09.09.18 10:52

Minnet meg om noe en fyr sa tilbake i skoletiden.

Han startet med å lese slutten på ei bok.
Fordi han sa at man kunne finne ut hvordan det sluttet ved å lese konsekvent fra starten og utover... Mye sant i det.

Men om man leste slutten først, så kunne man ikke ut fra det vite hvordan boka startet...

Artig filosofi det...

jonas
jonasInnlegg: 30733
09.09.18 11:02

Jeg har litt problemer med Murakami. Han skriver fascinerende, mye fine tanker og formuleringer, men han kan bli ganske bablete så jeg mister tråden. Har begynt på flere av hans bøker uten å komme gjennom. 

B.O.B
B.O.BInnlegg: 1809
09.09.18 16:21

De fleste norske forfattere.

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 52125
12.09.18 15:27
B.O.B: De fleste norske forfattere.

De fleste faktisk. Hvorfor har du prøvd hundrevis av norske forfattere hvis du gang på gang blir skuffet? 

KongOlav2
KongOlav2Innlegg: 36431
18.09.18 17:06
Stenia: Jeg er så glad hver gang jeg finner en bok som jeg gleder meg til å lese ferdig. Gjerne i ett strekk, men samtidig ikke. Helst vi jeg at den skal vare i tre dager minst (i mine rutiner, ha noe å glede seg til før man sovner blant annet.). I det siste holder jeg på med en bok av Karin Fossum (Hviskeren). Den har fått terningkast 6 over alt. Men sorry, jeg tror aldri jeg kommer meg forbi side 100.

Ulysses av James Joyce. Har også prøvd et par bøker av Thomas Pynchon og David Foster Wallace som jeg aldri ble ferdig med. Usedvanlig tungt språk på begge to.

jonas
jonasInnlegg: 30733
20.09.18 16:29
KongOlav2: David Foster Wallace

Har du prøvd deg på Korte intervju med motbydelige menn? Den var meget god synes jeg. Og den er ei novellesamling så du kan få utbytte av å lese bare biter.

Jeg prøvde meg på Infinite Jest på engelsk, men der måtte jeg gi opp. 

KongOlav2
20.09.18 16:40
jonas: Har du prøvd deg på Korte intervju med motbydelige menn? Den var meget god synes jeg. Og den er ei novellesamling så du kan få utbytte av å lese bare biter. Jeg prøvde meg på Infinite Jest på engelsk, men der måtte jeg gi opp.

Nei. Jeg prøvde meg på "The Pale King". Husker rett og slett ikke om det var på norsk eller engelsk. 

Bortsett fra Joyce synes jeg faktisk noen av de nyere amerikanske forfatterne er noen av de tyngste jeg har vært borti, og jeg har lest ganske mye. Richard Ford er ille, Foster Wallace verre og verst er Thomas Pynchon.

Boka "Mason & Dixon" av Pynchon, som handler om landoppmålerne Mason og Dixon som den såkalte "Mason-Dixon line" er oppkalt etter, er skrevet på et oppstylta 1700-tallsspråk. Noe av det mer absurde jeg har vært borti og jeg gidda ikke 10 sider engang før jeg gav opp.

FrannyLee
FrannyLeeInnlegg: 12768
20.09.18 16:40
Stenia: I det siste holder jeg på med en bok av Karin Fossum (Hviskeren). Den har fått terningkast 6 over alt. Men sorry, jeg tror aldri jeg kommer meg forbi side 100.

Dette finner jeg merkelig da dette er ei glimrene bok etter mine og mange andres begreper. Nærmest en klassiker i krimsjangeren å regne.

Og til sarella og hans negative innstilling Til norske kvinnelige samtidskrimforfattere. Jeg for one mener at iallefall Holt, Lindell og Fosum i den rekkefølgen slår en verdenskjent krimmann som Nesbø lett. Men Gerd Nyquist og Andre'  Bjerke var nok et hakk bedre enn disse igjen ja.

(Innlegget ble redigert 20.09.18 16:41)

KongOlav2
20.09.18 19:10
FrannyLee: Og til sarella og hans negative innstilling Til norske kvinnelige samtidskrimforfattere. Jeg for one mener at iallefall Holt, Lindell og Fosum i den rekkefølgen slår en verdenskjent krimmann som Nesbø lett.

Høhø. Anne Holt faktisk. Jeg har lest flere hundre krimromaner og Holt er en middelmådighet i internasjonal sammenheng. Ingen av disse er forøvrig i nærheten av nerven i noen av Nesbøs beste bøker, som f.eks Rødstrupe og Frelseren.

FrannyLee
FrannyLeeInnlegg: 12768
20.09.18 19:59
KongOlav2: Høhø. Anne Holt faktisk. Jeg har lest flere hundre krimromaner og Holt er en middelmådighet i internasjonal sammenheng. Ingen av disse er forøvrig i nærheten av nerven i noen av Nesbøs beste bøker, som f.eks Rødstrupe og Frelseren.

:-) Her fikk jeg akkurat det svaret jeg regnet med jeg fikk av deg :-).

I de siste ukene har jeg forøvrig vekslet mellom  Jørn Lier Horst som jeg leser nå Asbjørn Jaklin som jeg har fått veldig sans for  og min favoritt for øyrblikket selv om det kan bli vel slentrende i stilen av og til Jan Mehlum. Forøvrig er jeg en gammel mann og samler på gode bøker så jeg har nok  flere tusen. Mest kjøpt på gjenbruksbutikker posesalg på bibliotek og lignende. Gamle klassikkere Agatha og lignende Mary Higgins Clark, en hel masse. Par tre tusen iallefall. Er nok minst ti prosent jeg ikke har lest men låner også en god del på bibloteket. Var med i bokklubber noen år men har kuttet det ut

. Har hus i Bangkok der det også ligger noen hundre. Er uføretrygdet og har god tid til å lese med kone på arbeid og iallefall halvvoksne barn.

Hvordan rater du T. Damhaug. Har ikke satt meg inn i hans verden ennå. Når jeg først starter med en forfatter så har eg en tendens om å grave meg tilbake der å lese alt om han eller hun treffer meg og da er det lett for at det blir rimelig fåe forfattere men ett titalls bøker av hver :-)

KongOlav2
20.09.18 23:59
FrannyLee: Hvordan rater du T. Damhaug. Har ikke satt meg inn i hans verden ennå. Når jeg først starter med en forfatter så har eg en tendens om å grave meg tilbake der å lese alt om han eller hun treffer meg og da er det lett for at det blir rimelig fåe forfattere men ett titalls bøker av hver :-)

Har ikke lest ham ennå, men mottok faktisk to bøker av ham i posten i dag. Spør meg igjen om et par uker.

Nesbø er klar nr 1 av de norske. Svenskene har flere av høyt nivå i f.eks Mankell, Leif GW Persson og Lars Kepler. Skotske Ian Rankin var også meget god for et tiår siden. Vi har ellers noen enkeltbøker av skyhøyt nivå slik som "Alex" av Pierre Lemaitre og "Flink Pike" av Gillian Flynn.

Den beste mener jeg uansett er Robert Wilson. Høyt litterært nivå og skikkelig nerve i de beste bøkene hans. Spesielt "Et lite drap i Lisboa" og "Den blinde mannen i Sevilla". Det er mesterverk i sjangeren.

(Innlegget ble redigert 21.09.18 00:04)

Stenia
SteniaInnlegg: 2626
21.09.18 01:55
FrannyLee: Dette finner jeg merkelig da dette er ei glimrene bok etter mine og mange andres begreper. Nærmest en klassiker i krimsjangeren å regne.

Javel. Men den falt ikke i min smak. Jeg kan ikke huske om jeg har lest andre bøker av Fossum. Uansett har jeg ikke parkert den boken. Muligheten er der for at jeg plukker den opp igjen.

Det er ikke alltid man liker noe som kritikere rangerer som terningkast seks.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester