Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Å skrive bok

NYTT TEMA
SlimWhitman
SlimWhitmanInnlegg: 3566
15.10.18 11:03

Har noen her inne erfaringer med det?

Fremgangsmåten min var å forsøke å utvikle den originale ideen jeg fikk, og utvikle plottet og karakterene. Her har det blitt mye brainstorming, og det blir sikkert lagt til flere ideer etterhvert og noe blir garantert trukket fra eller forandret. Men grunnpilarene for plottet er  rimelig spikret.

Foreløpig har jeg fullført nesten to kapitler, og jeg føler det går rimelig greit. Jeg er fullstendig klar over at den uunngåelige skrivesperre og/eller manglende motivasjonen vil komme snikende. Dette er jo et prosjekt som fort kan ta et par år, dersom det skal bli "godt nok".

Har noen tips til hvordan man skal holde det gående? Tips generelt om bokskriving som jeg kanskje ikke har tenkt på? Alle erfaringer dere sitter inne med setter jeg pris på å høre om. 

Rexwiller
RexwillerInnlegg: 9283
18.10.18 19:03

Kan aldri i verden tro at det er noen på VGD som noengang har lest en bok. 

Art-Vandelay
Art-VandelayInnlegg: 40203
18.10.18 19:05

Det største mysteriet er at ingen har gitt ut bok med vgd-sitater ennå, for det er vel ikke gjort?

FrannyLee
FrannyLeeInnlegg: 12769
18.10.18 19:07
Art-Vandelay: Det største mysteriet er at ingen har gitt ut bok med vgd-sitater ennå, for det er vel ikke gjort?

Jeg har bare 3  sider igjen før boka går i trykken. Tittelen blir:

NÅ ER DET IGJEN!!!!!

SlimWhitman
18.10.18 20:23
Rexwiller: Kan aldri i verden tro at det er noen på VGD som noengang har lest en bok.

Litteratur forumet brukes i hvert fall ikke så ofte som jeg mener det fortjener. Er nok ikke mange i de yngre generasjonene som leser bøker lenger dessverre, nå som de har en iPhone å dulle med.

Ruudiculous
RuudiculousInnlegg: 885
18.10.18 21:28
SlimWhitman: Har noen her inne erfaringer med det?

Har ikke erfaring med å gi ut bok ennå, men har erfaring med å skrive. Førsteutkastet til det jeg håper blir debutromanen min er inne til vurdering hos forlag i disse dager.

Det er i alle fall bra at du på forhånd er klar over at skrivesperre/motivasjonssvikt vil komme, og at det å skrive roman som oftest er en lang og utfordrende affære. Slikt tenkte ikke jeg på i det hele tatt, da jeg først startet.

Har noen tips til hvordan man skal holde det gående? Tips generelt om bokskriving som jeg kanskje ikke har tenkt på? Alle erfaringer dere sitter inne med setter jeg pris på å høre om.

Det beste tipset jeg selv kom over, og som funket glimrende for meg når det gjaldt å "holde det gående", er å innarbeide faste rutiner og tidspunkt for skrivingen. Og når man da har sett seg ned, så tvinger man seg selv til å få skrevet noe, uansett hvor lite inspirert man egentlig er; det er greit om man bare får skrevet et halvt avsnitt i løpet av den timen man har satt av, liksom. Dessuten kommer ofte inspirasjonen sigende av seg selv når man først får tastet inn noen setninger, det er det å bare komme i gang som er det vanskelige.

Selv om jeg hadde hatt ideen i årevis, og hadde laget en veldig utfyllende stikkordsdisposisjon for hele handlingsforløpet, så brukte jeg bortimot to år på å skrive den første 1/4 av manuset mitt. Det var fordi jeg bare skrev sporadisk når jeg "hadde tid" eller følte meg inspirert. Mens like etter nyttår bestemte jeg meg for å nedprioritere mye annet, og for å behandle prosjektet som en jobb med faste arbeidstider. Da skrev jeg de siste 3/4 i løpet av bare seks-sju måneder.

(Innlegget ble redigert 18.10.18 21:29)

SlimWhitman
18.10.18 21:35
Ruudiculous: Har ikke erfaring med å gi ut bok ennå, men har erfaring med å skrive. Førsteutkastet til det jeg håper blir debutromanen min er inne til vurdering hos forlag i disse dager.

Takk for godt svar, og masse lykke til med debutromanen!

Hva slags skriverier har du erfaring med før dette?

Ruudiculous
RuudiculousInnlegg: 885
20.10.18 14:29
SlimWhitman: Takk for godt svar, og masse lykke til med debutromanen! Hva slags skriverier har du erfaring med før dette?

Takk for det.

Har egentlig bare vært veldig glad i å skrive genrelt helt siden jeg var liten. Skrev i noen år for et online musikkmagasin som ikke eksisterer lenger, og drev i cirka samme periode en egen musikkblogg som heller ikke eksisterer lenger. Å skrive skjønnlitteratur er derimot helt nytt for meg.

Lykke til med skrivingen!

(Innlegget ble redigert 20.10.18 14:30)

SlimWhitman
21.10.18 20:15
Ruudiculous: Lykke til med skrivingen!

Takk.

For min del blir det vanskelig å behandle skrivingen som en fulltidsjobb for øyeblikket, siden jeg allerede har en reell fulltidsjobb som krever rundt 60 timer jobbing i uken. Etter det har man jo også kone og et par unger som må passes på.. Men jeg prøver hvertfall å få til en time eller to per dag. Så får vi se hvor lang tid dette vil ta.

Drømmen er jo å kunne leve av å gjøre dette her, selvsagt.

pfrog567
pfrog567Innlegg: 11527
27.10.18 01:24
SlimWhitman: har en reell fulltidsjobb som krever rundt 60 timer jobbing i uken. Etter det har man jo også kone og et par unger som må passes på.. Men jeg prøver hvertfall å få til en time eller to per dag.

Kanskje lurt å glemme VGD? Så får du brukt den tida på boka i stedet, for du er da her inne en del :)

HarryH
HarryHInnlegg: 27918
27.10.18 01:25

Drikk mye alkohol. 

SlimWhitman
27.10.18 13:12
pfrog567: Kanskje lurt å glemme VGD? Så får du brukt den tida på boka i stedet, for du er da her inne en del :)

Jeg har skrevet 3,9 innlegg i snitt siden jeg begynte, det er da ikke såååå mye. :-)

Trenger uansett litt avbrekk innimellom, når skrivesperren kommer snikende. 

SlimWhitman
27.10.18 13:12
HarryH: Drikk mye alkohol.

Akkurat det er aldri noe problem. Portvin og øl er mine to største hjelpemidler i den kreative prosessen. 

Rhabagatz
RhabagatzInnlegg: 26689
27.10.18 13:15
SlimWhitman: Har noen her inne erfaringer med det? Fremgangsmåten min var å forsøke å utvikle den originale ideen jeg fikk, og utvikle plottet og karakterene. Her har det blitt mye brainstorming, og det blir sikkert lagt til flere ideer etterhvert og noe blir garantert trukket fra eller forandret. Men grunnpilarene for plottet er  rimelig spikret.
Foreløpig har jeg fullført nesten to kapitler, og jeg føler det går rimelig greit. Jeg er fullstendig klar over at den uunngåelige skrivesperre og/eller manglende motivasjonen vil komme snikende. Dette er jo et prosjekt som fort kan ta et par år, dersom det skal bli "godt nok". Har noen tips til hvordan man skal holde det gående? Tips generelt om bokskriving som jeg kanskje ikke har tenkt på? Alle erfaringer dere sitter inne med setter jeg pris på å høre om.

1. skaff deg en redaktør som leser det du skriver og gir deg råd underveis.

2. skriv hver dag - eller faste dager - til bestemte tider

3. sett deg opp mål på kort om mellomlang sikt - x antall ord per skriveøkt - kapitell ferdig til den og den dato.

4. Når du er ferdig - er du bare halvveis.

(Innlegget ble redigert 27.10.18 13:15)

HarryH
HarryHInnlegg: 27918
27.10.18 13:42

Jack London var glad i alkohol han også.

Han sto imidlertid opp til fast tid hver morgen, skrev 1000 ord, og da hadde han nådd dagens mål.

Disiplin er trolig et nøkkelord her. 

pfrog567
pfrog567Innlegg: 11527
27.10.18 14:02
SlimWhitman: Jeg har skrevet 3,9 innlegg i snitt siden jeg begynte, det er da ikke såååå mye. :-) Trenger uansett litt avbrekk innimellom, når skrivesperren kommer snikende.

Skjønner den vet du :) Lykke til med boka di!

Viracocha
ViracochaInnlegg: 11667
27.10.18 14:40
SlimWhitman: Har noen her inne erfaringer med det? Fremgangsmåten min var å forsøke å utvikle den originale ideen jeg fikk, og utvikle plottet og karakterene.

Har du to kapitler (minst 20%) klare kan du sende de inn til et forlag som vil vurdere om materialet ditt er noe å gå videre med.

Men du må selvfølgelig kontakte forlaget på forhånd for slik at du vet hva de krever, for dette kan nok variere noe.

Ellers tror jeg det kan være lurt om man lager seg et enkelt oversiktskart eller blokkskjema (feks. i PowerPoint) med en tidslinje over fortellingens hovedelementer fra start til mål.

Lag flere kopier slik at du har det tilgjengelig der du oppholder deg.

Til og med på dass kan man få gode idéer så det gjelder å få skriblet det ned med en gang, dessuten kan det være befriende om man har noe annet å hvile øya på enn bilde av kong Olav, som mange har hengende på dass......har jeg hørt.

SlimWhitman
19.11.18 11:10

Oppdatering:

Jeg har skrevet cirka 16.000 ord (som fortsatt må redigeres noe).
Snart ferdig med Kapittel 2. Er det for langt?

Jeg mener at jeg ikke har brukt opp ord på unødvendig informasjon, men allikevel..

Aventura
AventuraInnlegg: 21
21.11.18 21:45

Vil bare tipse om en bok som heter "Skriveboka". Her er det masse god tips til alle fasene av skriveprosessen. 

(Innlegget ble redigert 21.11.18 21:45)

SlimWhitman
22.11.18 10:34
Aventura: Vil bare tipse om en bok som heter "Skriveboka". Her er det masse god tips til alle fasene av skriveprosessen.

Takk for tipset, det ser ut som en god investering ja!

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester