Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

De viktigste norske bøker

NYTT TEMA
eeeeeezy
eeeeeezyInnlegg: 3
17.12.18 20:18

Jeg er en utlending som lærer seg norsk. Jeg ser etter bøker for å hjelpe meg bli kjent norsk kultur og literatur.

Jeg er klar over Hamsun, Ibsen, Bjørnson, og Knausgård.

Har folk noe videre anbefalinger?

Script
ScriptInnlegg: 4056
20.12.18 17:43

Folk spør: "Leser du alt dette?" De kan heller spørre en ekte intellektuell: "Hvordan har du hylleplass til alt dette?"

Aldri, aldri gir jeg fra meg mine bøker. Jeg husker ennå en bok jeg lånte bort til en tomsete murerironiker på nittitallet, og ikke har fått igjen ennå.

Det skjer ikke en gang til. At mureriet narrer meg.

(Innlegget ble redigert 20.12.18 18:04)

Eivinder
EivinderInnlegg: 1496
19.01.19 18:09

"Amatøren" av Lars Saabye Christensen er en lettlest og morsom bok som skildrer oppvekst i Oslo. "Billettene" av samme forfatter anbefales også. "Halvbroren" og "Beatles" kjenner du sannsynligvis til.

(Innlegget ble redigert 19.01.19 18:10)

Script
15.05.20 17:26

Morgenstjernen er Lucifer, en mer treffende sammenligning ville være med Prometheus. Men det er alt sammen projeksjoner uten noen realitet av betydning.

Script
20.05.20 23:14

Jeg nevnte Prometheus, la meg formidle noen diktlinjer om Prometheus:

Sjeleild mot Elementer!

Ædle Phrometider henter

ifra eder selv den Kraft,

som befaler Hav at loggre,

tømmer Tordenskyens Koggre,

kløver Fjeldene som Taft.

Prometider er etterslekten etter Prometheus, den skapende menneskehet,  henter ifra dere selv er motsatt Prometheus som hentet fra gudene, vi har guddomsilden i oss. Havet som loggrer er havet som tidligere ble holdt som det  utemmelige, nå logrer som en hund. Wergeland alluderer til de store oppdagelsene på 1700-tallet.  tømmer tordenskyens kogre - er igjen en sisviilastorisk bedrift , Benjamin Franklins lynavleder som leder lynepilene til jorden uten skade. Kløver fjellene som taft - rutsj! -  er kruttet i gruveindustrien, kanskje også den nye vegbygningen.. Prometheus inspirerer i glimrende, skjønn diktning som langt overgår den greske myten i verdi.

Ilden som det fornemste element mot de andre er en gammel forestilling, her har vi  de andre som havet = vann, lynavlederen = luft, fjellene = jord.

(Innlegget ble redigert 20.05.20 23:21)

Script
26.05.20 08:12

Jeg må tilføye noe til tidligere skrevet. Romerne avskydde menneskeoffer, men en av kristendommens sivilisatoriske bedrifter er å avvikle dyreoffer, ja, all slags offer til guden(e), i stedet er det guden som ofrer sin sønn for menneskene. Det helligste i kristendommen er å innta ved bestemte omstendigheter  to næringsmidler frembrakt ved gjæring, brød og vin.

Til Eivindvig: Tordenskyen er naturligvis det som manifesterer luft-elementet. Det fantes et ikonisk mentalt bilde av som nok skal tenkes med: Franklyn (som Werg. kalte ham) som holder et langt tau med  en drage opp mot skyen for å tiltrekke seg lynet. Når du "befaler en" hund, så hytter du til den med pekefingeren, fingeren ligner nålen i kompasset. det er navigasjonen som gjør at menneskene kan gjøre sin stpre oppdagelser. Colombus oppdaget avviket mellom den magnetiske og virkelige nordpol, men "polarstjernen lyver ikke" hyllet han, liksom Shakespeare i sonnet 116. 

"kløver" deler på langs, du kutter på tvers. Når tøyet rives, så er det ikke en vertikal borebevegelse som ved gruvedrift, men en kontinuerlig, lang, smal,  horisontal bevegelse. Det som spjærer har altså en likhet med veg- og jernbaneutbyggerne når de rydder seg veg i terrenget.  Her kan jernebanen mellom Manchester og Liverpool (1830) fremheves, som gikk gjennom tunnell og over bruer, det var et ingeniørmessig mesterstykke. Det står i det hele tatt noe utpreget heroisk over disse sivilisatoriske bragdene, de eventyrlige oppdagelsene, Franklin og likesinnedes dødsfarlige forsøk på å temme lynet, og den dristige utbyggingen av jernbanen.

Til okkultister ;-) kan nevnes at Wergeland i rekkefølge alluderer til det tre grunnleggende "okkulte"krefter: magnetismen (kompasset), elektrisiteten (lynet) og vel også gravitasjonen ved kruttet (ved jernbaneutbygging (feks går toget ved sin "egen  Kraft" oppover motbakke.) I hvert fall manifesterer bruk av kruttet en annen beslektet størrelse, energi.

(Innlegget ble redigert 26.05.20 08:26)

Script
26.05.20 10:39

Jeg fant det: det er virkelig tale om at kruttet motvirker gravitasjonen, nemlig ved at sprengningene "kløver" - motvirker tyngdekraften i -   kleiver, bratte bakker med veg over (jf klyve), som blir jevnet ut, farbare for toget.

Script
03.06.20 23:54

Både Shakespeare og Ibsen skriver om folk som har ansvar, konger eller høyborgerlige, der de beslutninger de tar har konsekvenser for dem selv og andre. Om Shakespeare eller Ibsen skulle skrive om seg selv, ble det nok ingen stor literatur. Når dikterne nå skriver om sine egne kjedelige liv ja, jeg kan ikke få sagt det, hvor håpløst det er som diktning betraktet. Ta nå et talent som  Renberg som ferdes i høyere kretser, hvorfor skriver han om uteliggere? Hvorfor skriver han ikke om motsetningen mellom teatersjefen, fiaskoforestillingen og kommunalrådens kamp for kulturmidler, hva med suksessoperaen  mot departementsrådens, assesor Brack? Det må kjempes om noe annet og mere enn loen i navlen, store ting og verdier må settes på spill på et helt annet nivå enn i dagens diktning. Fremforalt må personene bli mye mer avanserte og dyktige, målrettede folk, kanskje også med store feil?

(Innlegget ble redigert 04.06.20 00:02)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg