Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

De viktigste norske bøker

NYTT TEMA
eeeeeezy
eeeeeezyInnlegg: 3
17.12.18 20:18

Jeg er en utlending som lærer seg norsk. Jeg ser etter bøker for å hjelpe meg bli kjent norsk kultur og literatur.

Jeg er klar over Hamsun, Ibsen, Bjørnson, og Knausgård.

Har folk noe videre anbefalinger?

Script
ScriptInnlegg: 4056
20.12.18 17:43

Folk spør: "Leser du alt dette?" De kan heller spørre en ekte intellektuell: "Hvordan har du hylleplass til alt dette?"

Aldri, aldri gir jeg fra meg mine bøker. Jeg husker ennå en bok jeg lånte bort til en tomsete murerironiker på nittitallet, og ikke har fått igjen ennå.

Det skjer ikke en gang til. At mureriet narrer meg.

(Innlegget ble redigert 20.12.18 18:04)

Eivinder
EivinderInnlegg: 1496
19.01.19 18:09

"Amatøren" av Lars Saabye Christensen er en lettlest og morsom bok som skildrer oppvekst i Oslo. "Billettene" av samme forfatter anbefales også. "Halvbroren" og "Beatles" kjenner du sannsynligvis til.

(Innlegget ble redigert 19.01.19 18:10)

Script
15.05.20 17:26

Morgenstjernen er Lucifer, en mer treffende sammenligning ville være med Prometheus. Men det er alt sammen projeksjoner uten noen realitet av betydning.

Script
20.05.20 23:14

Jeg nevnte Prometheus, la meg formidle noen diktlinjer om Prometheus:

Sjeleild mot Elementer!

Ædle Phrometider henter

ifra eder selv den Kraft,

som befaler Hav at loggre,

tømmer Tordenskyens Koggre,

kløver Fjeldene som Taft.