Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

litteraturens betydning i samfunnet

NYTT TEMA
idkkkkk
idkkkkkInnlegg: 8
07.05.19 12:49

hvilke betydning har litteraturen i samfunnet for oss/deg?

Tempus
TempusInnlegg: 8695
08.05.19 02:15

Godt spørsmål.

Jeg mener at god litteratur betyr mye, da den både inspirerer og former. Især unge mennesker kan ha god nytte av å lese hva de gamle mestere formidlet. Trekker spesielt frem Ibsen, da hans tanker er like aktuelle i dag.

Kvinnepolitisk litteratur som Susanne Brøgger i nyere tid formidlet har nok mye å si for kvinners frigjøring i dag. Ellers var Amalie Skram en inspirator tidligere. 

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 53630
08.05.19 21:13
Tempus: Jeg mener at god litteratur betyr mye, da den både inspirerer og former.

Liten tvil om det, så spørs det da om folk leser "god" litteratur. Ser man på listene, så domineres de jo av krim, og selvom jeg liker en god krimbok i ny og ne, så håper jeg ikke at jeg har blitt altfor inspirert eller formet av Harry Hole.

Tempus
TempusInnlegg: 8695
09.05.19 00:09

Hehe, nei. Krimbøker er det minimalt av i mine bokhyller, men det har hendt at noen har beæret meg med en i gave. Rødhette av Lindell er god, fordi det er  psykologi med  i bildet.

Poulære forfattere i vår samtid kan være med på å snu noe som var negativt til godkjenning og medfølelse

Tenker da på Anne Ragde.

SlimWhitman
SlimWhitmanInnlegg: 4426
10.05.19 21:13

Litteratur er (den pågående) arven etter selve menneskeheten. Enkelt og greit. Litteraturen beskriver, enten bokstavligbeller billedlig, vår natur, historie, progresjon, styrker og svakheter.

Om romvesner tar over jorden i morgen, og de klarer å tyde verkene våre, vil litteraturen våres være  den beste indikasjonen på om de finner oss verdt å investere i eller å utrydde.

karichristoffersen55
karichristoffersen55Innlegg: 910
30.10.19 14:16

For samfunnet tror jeg  litteraturens betydning et svært stor. For meg selv i yngre dager ikke uten betydning. I dag er det lite bøker jeg leser. Innimellom kanskje en " nyttebok" slik som strikkebøker eller noe om mat el.l. Tidligere gikk det en del i kriminal litteratur men så fikk jeg liksom nok " av stygge mennesker". Følger ikke lenger med overhodet i hva som skjer i det litterære landskap og går sjelden på biblioteket. Liksom ikke interessert. Bare blitt sånn.

(Innlegget ble redigert 30.10.19 14:17)

Klikk for å gå tilbake til toppen