Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Rettssaken mot Adolf Hitler

NYTT TEMA
Eivinder
EivinderInnlegg: 1343
21.05.19 20:58

Noen som har lest denne nye boka av David King om ølkjellerkuppet og rettssaken mot Hitler? Jeg blir alltid litt skeptisk når denne type historie fortelles med sitater og detaljerte beskrivelser om noe som skjedde for relativt lenge siden. Er dette en god og troverdig bok?

franzsigel
franzsigelInnlegg: 15178
23.05.19 10:51
Eivinder: ølkjellerkuppet

En liten digresjon: Anbefaler alle å kalle dette for "Ølhall-kuppet" og ikke "Ølkjeller-kuppet"

Rett og slett fordi ølkjeller på norsk fort gir assosiasjoner til feil type lokaler for første akt i denne episoden.

For en Bierkeller i Bayern som oftest ikke en "kjellerpub", men vanligvis heller en såkalt ølhage/Biergarten med uteservering.

Kjelleren i navnet peker nemlig ikke på et sted hvor man drikker øl. Før elektrisk kjøling var mulig, gravde man i stedet ut kjellere hvor ølet kunne lagres kaldt selv i sommerhalvåret. For å skjerme for solen, plantet man trær over kjelleren, og det tok ikke lang tid før smarte hoder fant ut at det både var praktisk og meget trivelig å opprette uteserveringssteder under disse trærne.

Bare i München finnes det fortsatt over 100 slike Biergartens - mange med plass til tusenvis av gjester. Og ofte finnes det et innendørs vertshus tilknyttet ølhagen.

Bürgerbräukeller ble til slutt revet i forbindelse med bygging av undergrunnsbanen i forkant av sommer-OL i 1972. Og stedet var vel aldri helt det samme etter det ble kraftig skadet og var lengte stengt etter at Georg Elser nesten klarte å sprenge Hitler i luften i 1939.

Men i 1923 hadde Bürgerbräukeller så vidt jeg forstår både en stor ølhage og et tilknyttet vertshus/ølhall. Siden kuppet fant sted i november, regner jeg med utendørsserveringen var stengt og det meste foregikk i ølhallens store festsal. Men man befant seg altså ikke nede i kjelleren...

På tysk er vel for øvrig "Hitlerputsch" eller "Hitler-Ludendorff-Putsch" de vanligste betegnelsene...

Sånn, da har jeg fått spikket litt fliser omkring dette temaet. Men Münchens øvrige ølhager kan absolutt anbefales på det sterkeste... :-)

Edit: Ellers vil du sikkert få et bedre svar på spørsmålet ditt om du poster på historieforumet enn her (og hadde neppe spikket like mange fliser om jeg selv hadde lagt merke til at vi var på litteraturforumet). Har ikke lest boken selv, men etter det jeg har lest om anmeldelser så virker det som forfatter har gjort grundig research...

(Innlegget ble redigert 23.05.19 10:56)

Eivinder
EivinderInnlegg: 1343
24.05.19 22:25

Takk for svar og hjelp! Du har selvfølgelig helt rett vedr. betegnelsen. Skulle gjerne vært flue på veggen i disse hallene...

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg