Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvilken bok har gjort størst inntrykk på deg

NYTT TEMA
Tempus
TempusInnlegg: 9074
22.05.19 00:19

og har endret eller fastsatt ditt syn på inngrodde tanker, eller gitt deg noe ekstraordinært å tenke på. 

Det er mye god litteratur så det kan være vanskelig å finne frem til en kilde for nye tanker.

Varulven av Sandemose og Skammem av Hobækk Haff er eksempler på litteratur som åpner opp for tankene. 

TK80
TK80Innlegg: 419
22.05.19 00:26

Catch 22.

Kan ikke si den endra inngrodde tanker, men at det er mulig å skrive noe så hysterisk morsomt. Må være den engelskspråklige, den norske oversettelsen klarer ikke levere på samme nivå.

Hvis noen kan tipse om andre bøker på samme nivå så kom med det

(Innlegget ble redigert 22.05.19 00:27)

Stenia
SteniaInnlegg: 2874
22.05.19 01:18
Tempus: og har endret eller fastsatt ditt syn på inngrodde tanker, eller gitt deg noe ekstraordinært å tenke på.

Jeg husker den første boken jeg leste frivillig, som ikke var skole. Så det må være den boken da. Ellers har jeg lest hele tiden.

Tempus
22.05.19 01:30

Hvilken bok var den første du leste da, og ellers er det ingen ekstraordinære du liker best? 

Regner med at de som sveiper innom dette forumet er interessert i litteratur.

Stenia
SteniaInnlegg: 2874
22.05.19 01:39
Tempus: Hvilken bok var den første du leste da, og ellers er det ingen ekstraordinære du liker best?

Jeg husker ikke tittel eller forfatter. Men det handlet om kjærlighet. Etter den leste jeg Hamsun. Og andre. Men aldri Ibsen.

Tempus
22.05.19 01:52

Rart med de bøkene man leser som barn, og som til en viss grad kan forme oss. Selv kan jeg huske en bok som omhandlet krypskyting, og derfor så jeg det som noe ufyselig og forbrytersk hvilket det også er. 

Hamsuns Markens grøde "er god. Ellers har jeg lest Victoria som jeg syntes var "lettvint".

Ibsen blir vanskelig å lese, men elsker teaterforestillingene.

vif_support
vif_supportInnlegg: 7259
22.05.19 22:31
Tempus: gitt deg noe ekstraordinært å tenke på.

To favoritter er Catch 22 og Hitchhiker's guide to the galaxy
(Eller enda bedre: Ultimate Hitchhiker's guide to the galaxy. Fem av novellene til Douglas Adams i samme univers... He he.... 

Bøker man kan le seg skakk av om ikke annet... :)

(Innlegget ble redigert 22.05.19 22:34)

Palimpsest
PalimpsestInnlegg: 5753
23.05.19 09:36

Selv om det er et litt "kjedelig" svar, så er det nok Ringenes Herre. Den boken var en såpass stor del av min oppvekst at den nok i stor grad har bidratt til å forme hvem jeg er.

"Slakterhus 5" av Vonnegut noe av det samme, men i mindre grad i ungdommen.

Ellers vil jeg trekke frem tre forfattere som jeg "oppdaget" i voksen alder; Yasunari Kawabata, Roberto Bolaño og Raymond Carver.

steponit
steponitInnlegg: 27778
23.05.19 09:46

For min del må det nok bli "Den hemmelighetsfulle øya" av Jules Verne, min favorittbok fra barndommen. Den er en stor del av grunnen til at jeg studerte fysikk.

Tempus
23.05.19 22:10

Palimp.... kjenner ikke til noen av de forfattere du nevner, lekkert hvis du kunne fortelle litt om ihverfall en av dem som kan være verdt å lese for meg.

Stepo.....Jules Verne ja, han har skrevet mye spennende. Tror jeg leste noe av ham for en god del år siden.

Kjenner ikke til de vif nevner heller..

FrannyLee
FrannyLeeInnlegg: 16912
23.05.19 22:24

Spikern , historien om ett medmenneske av Simon Flem Devold  er ei glimrende tankevekkende bok. Samme er Rinnans sønn av Roar Baglemo. Bøkene om Rinnan som Gåten Henry Rinnan og Jentene i Rinnanbanden er glimrende bøker.

Så er boka Kari om Kari Diesen skrevet av sønnen ei glimrende bok synest jeg som gir ett glimrende innblikk i tiden og miljøet rundt revyartistene i Oslo på den tiden. Mye tut og kjør for å si det mildt.

Tempus
23.05.19 23:34

Ja, mye tut og kjør på den tiden blandt revyfolket og deres "hoff", boka om Maurice forteller også mye om det. 

Leste boka om Rinnan for noen år siden, en liten mobbet gutt i barndommen som tok hevn over plageåndene. Mannen virket full av hat overfor  nordmenn og derfor ble landsforræder. 

vif_support
vif_supportInnlegg: 7259
20.06.19 14:38
vif_support: Ultimate Hitchhiker's guide to the galaxy. Fem av novellene til Douglas Adams i samme univers...

PS. må være den beste åpninglinjen i en novelle ever ;)

"In the beginning, the universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move"

The Restaurant at the End of the Universe 

lexuszix
lexuszixInnlegg: 5145
10.01.20 23:54

Jeg leste nettopp "Verden av i går" av Stefan Zweig. Den gjorde inntrykk. 

Eller leste jeg i fjor "The Library at Mount Char" av Scott Hawkins. Det er muligens den beste boka jeg har lest. Spesiell, mildt sagt. 

Eivinder
EivinderInnlegg: 1449
23.03.20 23:54

Jeg leste i voksen alder en biografi om Ole Lund Kirkegaard av Jens Andersen. Jeg kjente til Gummi-Tarzan, men hadde ikke lest noe av Kirkegaard før jeg begynte på biografien. Det var med ett noe mystisk ved han som fascinerte meg, og livshistorien hans er noe jeg stadig vender tilbake til, mye fordi jeg selv jobber med barn. Jeg skulle veldig gjerne likt å vite hvorfor han ikke vendte tilbake til skolen, der han trivdes så godt, når han så at forfatterskapet var på en nedadgående kurve. I stedet bestemte seg for å sitte sammen med flaska og presse ut nye idéer, i en tid da han egentlig ikke hadde noe mer å gi. Anbefales. En kortere dokumentar med forfatteren av biografien kan ses på vimeo.

(Innlegget ble redigert 23.03.20 23:57)

SlimWhitman
SlimWhitmanInnlegg: 4814
30.03.20 12:23
lexuszix: Jeg leste nettopp "Verden av i går" av Stefan Zweig. Den gjorde inntrykk.

Fantastisk bok.

Klikk for å gå tilbake til toppen