Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Bokes lære

NYTT TEMA
Høyfar

Høyfar
12.12.02 07:52
Mine boksvenner, en sann bok an blott skrives med urhistorie og sannheter i bilde. Derfor som dere følger disse byrdene vil boken bli et høyverk:

Følg den at tro som er oss skjenket. Derfor med ei en hovmodig tunge sier høyfar, tal om urtiden, tal om Tolkien og tal om Eru. La den gjeve handlig i boken være et spootverk mot skjending av rett en tro.

Derfor min svenne, tal sant, tal slik en tales skal og tal med urspråks kraft.
For i fjellrævens røst er følgende sagt,

"Ei skal du tie, for den tiende er min fiende. ei skal du tale for den talerse gjør intet, men løft din klinge og gjennombor din fiende. For slik er Erus budskap, løft ditt sverd mot skjendigheter mot Eru. La de svikerske hyklere stå sin død, for ei er de verdig hans rike. Om annet skal tales er det usann en løgn. Tal sant, for det er klingen og der er urmakten, Erus opphav, vår allherre" (Utdrag fra fjellrævens røst, det lange kvad, kap 60, vers 10-20 - som er siste del av fjellrævens tale).

Også dette bør sies i Tolkiens navn,

"Din høykonge er sinnet, sinnet som bedrar Sauron. Lytt ei til hans ni bud, for de sauronske bud er usanne. Det ondskrivne er;

1 Den allmektige er den onde høykonge og ordtaler Sauron.
2 Hyll Sauron, gi ham din hand for han er allmektig.
3 Vik fra Eru, hans vei er falsk og ei verdig.
4 Den som dreper er meg en svenne, for drap er meg en gode.
5 Lyv, stjel og ta fra de vanmektige som kaller seg menn og alver.
6 Vær ei god mot din frende, for slikt er usann makt.
7 Bring enhver ondartet skjendelse fra tanke til munn, for det er en gledessang i de sannes øre.
8 Lytt aldri til de usanne gjerninger, for de er oss ei gode.
9 Frykt ei for din frendes liv, skap frykt, for det er frykt som er oss en makt"

(Utdrag fra fjellrævens røst, Klingens makt, kap. 46, vers 23-30)

Den tale som her nevnes er sann, vik fra Sauron og hans sauronske bud.
For uedle er de og ondskap bringer de, ondskap i lange klaser, som setter godhet i vansete. Derfor min skriverske svenne, tal om Tolkien og hans gjeve bud for de er oss vel forunt. Skriv om Tolkien og hans frender, skriv om vår histories forglemte alver. Ja, for alver var og er, men gode er de i de skjulenes kunst - ei har en blitt sett av mannsøye på mangt et år. Men høyfar har sett dem, for mangt er år siden var han dem en gjest, slikt et hyggelig selskap de var. De var vel bekledd og bar vakre klær, sydd av smidige alvefingre. De holdt et gilde da høyfar møtte dem, dypt i skogens mørke, Det var der høyfar fikk sin byrde, som var og forkynne det gamle.
Og slik er det, en skal forkynne det sanne, det glemte. Derfor skal du nå være belært på din boks handling.

Om høyfar er så vennlig, la meg foreslå en handling, skriv om Loriens omståede lender. Der en ufattelig skjending tar plass, ork på alveland. Ork! Orkene som er synderske. Skriv om vanmektiges vandring over lendene, deres besudling over lendene. Og da som hovedperson skriv om alven, Gandir, en gjev alv med mang en mektig egenskap. La ham søke svar på orkenes vandring, la ham drepe dem på lik måte som mang en dyrdreper sin fiende. Med dette må du også hylle Tolkien, for det er sagt:

" Mang en mann taler sant, men god tale er sjeldent. Gi den sanne et godt ord og navn. Gi ham et gilde i hans ære, for mektig er han"
(fjellrævens røst, den skjenderske, kap. 45, vers 34-36)

Og slik er det. Er du min svenne eller er du en Saurons frende?
Dette spørsmålet må stilles, for er det slik at du er ormtunget at du farer med svikerske ord. Om så være, bring det på bane og omvend til den gode tro. akk, for mang en mann følger vrangveien. Slik skal det ei gjøres. La ei ditt navn falle i fånytte, la det ei bli et bevis på Saurons vanmakt.
La derfor din bok tale om vår urtid, tal om det som har skjedd. Kan hende er det best og plassere boken i saklitteraturens hylle, for sant er det min frende -
for ei er du meg en svenne lenger, og ei er høyfar en læremester.
For om mitt budskap nådde vil du selv fortstå mangt og mer.
For slik er det. Den sanntroende vil se mangt og mer av det som har skjedd, han vil forstå alltings grunn. Og kan hende se Saurons trussel. For den vokser.
Mangt kan gjøres for å nå slikt et mål. Slike råd kan være følgende:

1 Tal som en sann, for oppriktighet er Erus barn.
2 Ytre budskapet, for mangt og sant er det.
3 Anse Eru som din øverste far, om familien nekter, bal ei, si nei. Nekt din familie ditt vennskap.
4 Prat sant, prat slik alvene gjorde: alvisk
5 Vår troende, og verv nye sanntroende, bare slik blir makten større.

Ta disse korte rådene med deg på din vandring for nyttie kan de være. For om du har fullført slik en regel ved din død er du sikret evighet. Som barn blant Erus verden. En lykkelig slutt er det. Og sant er det, for mang en mann har kommet ditt, men akk, flere er usann og ender i Saurons ildbed. De blir slaver og utskjelte vesner. Defor tro og hold fast ved din tro. Ta dette som din pekepinn:

"Vær tromektig, det er der makten ligger. Vær din allfar sann, for slik blir du reddet fra Saurons ildbed" (Utdrag fra fjellrævens røst, det lange kvad, kap. 56, vers 45-46)

Dermed skal høyfar avslutte sitt bidrag, men glem ei det som er blitt fortalt. Men akk høyfar må dra, han tåler ei disse moderne tingstene (eller datamaskinene som alltungemålet har navngitt dem). Vik fra de svikerske for de skjender. Dette er kortfattet fjellrævens røst sitt budskap, såvel som mitt. "Rike er de troende" (Utrag fra fjellrævens røst, det spisse blad, kap. 45, vers 45). Farvel min frende.

Den sannes frende
Narvi

Narvi
12.12.02 10:56
Jeg har bare dette å si:

I've got two legs from my hips to the ground and,
when I move 'em they walk around and,
when I lift 'em they climb the stairs and,
when I shave 'em they ain't got hairs
cfossnes

cfossnes
12.12.02 11:10
I sannhet, en mektig læresetning er oss skjenket, fra profetens munn utgår en skarp klinge som kløver de vantro fra de troende. Måtte hans høye tale ei falle i fånytte blant dårene, men slå rot i den innerste sjel og føre manneætten til den rette lære.

"Et Eärello Endorenna utùlien. Sinome maruvan ar Hildinyar tenn` Ambar-metta!"

--------------http://www.geocities.com/kong_the_man-----------------
Høyfar

Høyfar
12.12.02 11:35
Cfossnes, ditt navn er edelt. Du er i sannhet høyfars hjertebarn, for mang en taskenspiller har spottet meg. Men ditt svar er slik alvene taler og talte. Din tunge danser den sanne dans langs tannsrekken. Fortsett slik en gjev forkynnelse min frende:

"Den sanne, han er den som ei lyver. Han er den som taler fra hjertet, han som higer etter å hylle vår allfar. Det er han og ei en annen som vil se Erus nåde, for hans klinge er skarp såvel som hans sinn" (Utdrag fra fjellrævens røst, den skjenderske, kap. 34, vers 56-57)

Den sannes frende
cfossnes

cfossnes
12.12.02 13:14
Sannelig, våre frenders kamp må ei være i fånytte, thi intet kan måle seg med Erus makt. Han, vår høye allfar skal lede og beskytte oss på våre farefulle veier, langs orkenes lumske snarer.

cfossnes

cfossnes
13.12.02 12:05
Akk, når skal også vi dødelige blant manneætten få adgang til Fjællrevens hellige skrifter. Hans ledesnor er sårt trengt i denne mørke tid hvor alskens Sauronskap brer om seg.

Høyfar

Høyfar
13.12.02 20:08
Bokens lære skal i sannhet vise seg, og det sanne budskap skal omvende de usanne.

Den sannes frende..

http://www.geocities.com/fjellrven/allfar.html
Bergræven

Bergræven
04.03.04 12:16
Gud er død, Tolkien er ikke

Den sannes frende
Bergræven

Bergræven
04.03.04 12:16
Hyll det grønne budskap.
neal