Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Til alle LOTR-fans som har tid:

NYTT TEMA
Mosen

Mosen
30.05.03 23:44
Jeg har akkurat nå lest ferdig Hobbiten, og er igang med innledningen på Ringens herre. I Hobbiten går det jo fram hvordan Bilbo får tak i ringen, men hvordan fikk Gollum tak i den? Og hva er bakgrunnen til Gollum (hvor bodde han, når, osv osv osv...)

Ønsker et utfyllende svar.

Hysnes
rockette

rockette
30.05.03 23:45
Alt det der står i LOTR.
Mosen

Mosen
30.05.03 23:47
"rockette skrev:
Alt det der står i LOTR."

Men jeg vil vite det nå! Har du peiling?

Hysnes
Fingidor

Fingidor
31.05.03 00:18
Garanterer ikke for at alt er riktig....men:

Ringen blir kappet av Saurons hånd av Isildur sønn av Elendil forøvrig med det samme sverdet som skal smis på ny som Aragorn flyr rundt med i bøkene.

Isildur klarer ikke å kvitte seg med ringen, men beholder den som et slags trofe, men siden ringen lever sitt eget liv og fører den en del ulykke med seg, var kanskje ikke det så lurt. Isildur blir overfallt av en gjeng orker, han tar ringen på og blir usynlig og hiver seg i en elv i et forsøk på å stikke av. Ringen glir selvfølgelig av fingeren hans og orkene dreper han.

Ringen forsvinner ned på elvebunnen og blir liggende der i maange år, før den blir funnet av et par hobitter. På grunn av ringens dårlige innflytelse blir de brått ikke så gode venner lenger og Smeagol, den ene av de, tar livet av kompisen sin og stikker av med ringen. Smeagol eller Gollum som blir hans alter ego forsvinner og inntar etterhvert den figuren som vi treffer i hobitten.

Eller noe sånt...
Mosen

Mosen
31.05.03 00:21
Takk for flott svar.

Men Bilbo som lever ganske mange år med ringen, blir jo ikke slik som Gollum. Hvorfor ikke? Har det noe med at ringen "sover" på en slags måte?

Hysnes
Fingidor

Fingidor
31.05.03 00:23
Gollum hadde ringen i en ganske god stund, mye lenger enn det Bilbo hadde den før han ga den fra seg. Bilbo blir jo veldig gammel til å være en hobitt, og følte seg etterhevrt ikke så bra. Så hadde han beholdt den i en stund til så hadde vel han blitt mer lik Gollum.
Mosen

Mosen
31.05.03 00:25
Men rømmer ikke Gollum fra de andre hobbitene og lever for seg selv med ringen nokså rett etter at han tar den? Eller fortsetter han sitt normale liv en stund før han flytter inn i fjellet?

Hysnes
Tyekanik

Tyekanik
31.05.03 00:26
Gollum er Frodo. Sendt tilbake i tid for drepe menneskeheten.
Mosen

Mosen
31.05.03 00:28
"Tyekanik skrev:
Gollum er Frodo. Sendt tilbake i tid for drepe menneskeheten."

Verschwind!!!!! :-D

Hysnes
Makelele

Makelele
31.05.03 01:13
"På grunn av ringens dårlige innflytelse blir de brått ikke så gode venner lenger og Smeagol, den ene av de, tar livet av kompisen sin og stikker av med ringen"

Smeagol og Meagol(?), to brødre, var de to som var ute og fisket, og Meagol(?) var Smeagols bror. Meagol(?) fant ringen på bunnen av elven, og skjønte straks at dette var noe å ta vare på. Smeagol derimot, hadde bursdag, og forlangte å få ringen i gave. Meagol(?) nektet, og Smeagol tok livet av sin egen bror. De var ikke hobbiter, såvidt jeg vet, men et ganske liknende folkeslag som holdt til langs elvebredden.

®M
Makelele

Makelele
31.05.03 01:19
"Men Bilbo som lever ganske mange år med ringen, blir jo ikke slik som Gollum. Hvorfor ikke? Har det noe med at ringen "sover" på en slags måte?"

Etter å ha drept sin egen bror, blir Gollum "utvist" av både familie og hele hans folk. Han søker tilflukt under fjellene, der han i lang tid lar seg råtne. Han lever i total ensomhet i fuktig klima, og spiser kun fisk i mange hundre år. Ikke rart han blir litt 'freaky' etterhvert. Senere blir han jo også torturert og lemlestet i Barad-dûr, og blir vel ikke særlig penere etter en slik gjennomgang.
Når det gjelder Bilbo, så hadde han ringen i mange tiår. Forskjellen er at han kun oppbevarte ringen, uten å vite noe om dens fortid og ekstremt viktige virksomhet. I motsetning til Gollum, brukte han den altså ikke.

®M
Makelele

Makelele
31.05.03 01:22
For å finne ut mer om mye av dette; les forordene i Ringenes Herre, eller sjekk ut tolkien-leksikon på nett. Her finner du ut absolutt alt om alt Tolkien har skrevet.
http://www.glyphweb.com/arda/default.htm

®M
Mosen

Mosen
31.05.03 01:39
Takk for alle svar!

Hysnes
BenTexas

BenTexas
31.05.03 09:47
Skal ikke påberope meg å være LOTR-ekspert, men jeg tror han heter Deagol (ikke Meagol).
Makelele

Makelele
31.05.03 12:06
Jepp, stemmer. Fant det ut i samme tråd på backstage.

®M
kakegutten

kakegutten
01.06.03 22:23
Hvordan ser egentlig disse brødrene ut?

Ser de slik ut: http://www.geocities.com/cu_chulainne/smdeagol2.jpg(et annet bilde tegnet av samme person: http://www.geocities.com/cu_chulainne/giveusthat2jpg.jpg)

...eller kanskje slik ut: http://www.torania.de/luthien/fellow/kortich11.htm
Makelele

Makelele
01.06.03 23:37
Hvordan de ser ut er vel umulig å si; det blir egentlig opp til en selv å avgjøre i fantasien. Av disse bildene er det første og andre (hvilke er ganske like) ikke så altfor langt unna hvordan jeg kan tenke meg de så ut. De var jo et folk med hobbitblod i årene, og ikke veldig ulike ellers, så det siste bildet ser bare dumt ut.

®M
Bass

Bass
02.06.03 14:51
De to første har alveører og er for tynne til å være hobbiter.

De to på det siste ligner mer, men de er ikke helt "riktige" de heller.
Makelele

Makelele
04.06.03 23:45
Syns dette bildet kunne minne litt om mitt inntrykk av Gollum.

http://www.barrowdowns.com/images/themes/gollum4.jpg

®M
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg