Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Tentamensstil

NYTT TEMA
LaLa

LaLa
31.05.03 20:15
Irriterende at det ikke er en slags tekst-side her, men jeg tenkte dette var det beste stedet for å poste tentamensstilen.(Siden Nabium gjorde, hehe...) Fikk litt lite tilbakemelding fra lærern (bare "inspiring story"), men det er vanskelig å vite hva jeg skal gjør for å skrive bedre stiler når hun sier så lite. Oppgaven var å skrive en slags "rags to riches" story, so here it is...

THE VISIT

”Do you want a drink?” I asked the Costa-Rican lady who was sitting in my old mahogany couch. “Whisky”, she answered shortly. I was relieved to take my eyes off her for a couple of minutes. She was so uptight, it made me nervous. Perhaps a drink would make her relax.

Her name was Maria, and down below the surface of her cold expression, I knew she was a gentle and caring person. She took a sip from her glass, and I lit a cigarette. The streets of New York were normally bustling with life, but today it was amazingly quiet in my old apartment. Maria broke the silence.

“When mi mamá got a job and we moved to Bronx, my whole life changed. It was hard moving from the sunny beaches of Costa-Rica to the worn-out blocks of Bronx. I thought I would never be happy again, and longed back to my real home and family. Mi mamá didn’t take papás death any good at all, and I had to be the strong one of us. I was only seven years old and didn’t even know how to speak English…”

Maria shook her head, then continued.

“I remember sitting out on the steps at school, watching my white classmates play hopscotch on the concrete. Some of the girls would point at me and giggle. I never liked those girls, and I don’t think they realize how much they hurt me. Around my block, however, people immediately accepted me, and I grew close to many of the African-American, Asian and Latin people who lived there.”

Maria paused, and took her eyes off mine for the first time during our conversation. Her hypnotizing monologue had me deeply concentrated, almost made me feel like a psychologist. I took a long draw from my cigarette, and exhaled slowly. Maria continued.

“That’s when I met you. I never thought a white man would ever like me. When we got to know each other, I though we were meant to be together forever…I was such a stupid little girl. After I graduated from high school, we never saw each other again. When I found mamá dead in the alley, shot by policemen I was told, I just couldn’t take it anymore. My whole life broke down. I was so angry with everything; my life this country…I had to get away so I moved down south to Little Rock, thinking I could start a new life, and even though the pain shot through my body every single day and night, my determination of making something of myself was stronger. Mi mamá always told me that without a good education, I would never marry anyone but drug-dealers and criminals. And I didn’t want that, did I?”

Maria laughed for a brief moment, and sighed.

“I wanted to make mamá proud of me, you know? Make her feel like she didn’t fail me.”

I nodded, and stumped my 7th cigarette in the ashtray.

“I wanted to be a lawyer, bring some justice into the system. It had always been mamás dream to study law. At least I got the chance to. Sometimes I reminisce about my past. When I saw your address in the telephone-catalogue, I knew I had to see you again, tell you why I ran away.”

“I’m glad you did.” I answered, -“How long will you stay in town?”

“I’m going to visit my family in Costa Rica this week. I haven’t spoken to them in years…oh Estéban, little Susanita…I can’t wait to see them again!”

She glanced at her watch and gave me a card.

“Call me whenever you like. Adiós, mi amigo. Gracias y paz siempre.”

And with that she left me standing in my own apartment, alone, with only a half-empty glass of whisky as a sign of her visit. I glanced out the window and saw her walking towards the subway. Head raised, with an aura of confidence surrounding her.

~LaLa~
-I live in my own little world...but it's ok...they know me here...
kiloJoul

kiloJoul
31.05.03 20:24
Karakter?

LaLa

LaLa
31.05.03 22:03
6.(:D) Men så og si ingen kommentar, og jeg vil vite hvordan jeg kan skrive bedre.

~LaLa~
valagar

valagar
31.05.03 22:32
Ah, du er heldig. Min gjennomsnittelige lærer fra ungdomsskolen og frem til nå har nærmest konsekvent skrevet: "Fint stil. 5+". Jeg spør hva jeg kan gjøre bedre, og får gjerne svaret "Tja, ingenting jeg kan peke på her, men det er jo helhetsinntrykket som teller". Jaha... "Men 5+ er jo bra det, det er jo nesten ingen som får 6". Nehei, nei da så.

Det er slike ting som motiverer meg til å fortsette å jobbe med norskfaget. Jeg er så glad i tilbakemelding av den typen.

Fin historie forresten, jeg er neppe rett person til å vurdere oppgaven din.

-Valagar
––––––––––––––––––––––––-
http://vegard.groruddata.com/
LaLa

LaLa
01.06.03 20:51
Det er nesten litt irriterende at lærere bare kan tenke sånn at, 'ja hun/han liker jeg ikke' og gi en bunnkarakter. Skulle ønske det var sånn at stilene ble retta av to personer, og vi fikk minst en halvside tilbakemelding. Det hadde vært greier det:D

~LaLa~
Narvi

Narvi
01.06.03 23:25
Fin liten short story...muligens litt kort, men jeg går i tredje og måler derfor stiler etter den lengden vi forventes å skrive...og siden det var tentamen regner jeg emd at du hadde denne oppgaven + to til...kan bli litt knapt med tid, særlig hvis du kladder(noe jeg ikke gjør). Kanskje ikke så ekstremt mye "rags to riches", men regner med at det var nok iogmed at du fikk så bra karakter. Meget godt vokabular, og den spansken(jeg skjønte ingenting, men hva så) var ett interessant lite tillegg. Keep ut the good work, og ikke ønsk deg at to personer skal rette samme stil...den ultimate skrekken her er når du klager på en karakter (4+) og den personen som skal rette den på nytt setter deg NED (4-) ...men det skjedde heldigvis ikke med meg:) ...poenget mitt er at med en lærer så vet du omtrent hva du kan forvente, og hva denne legget vekt på.

Heh! Det med lærer som liker/avskyr elever har jeg tjent på i år...engelskklassen min er, for å si det mildt, lite engasjerte...så det er stort sett jeg og to-tre andre som snakker...scorte meget bra på mine tolkninger av Shakespeare-tekster:)

It is an ancient Mariner,
And he stoppeth one of three.
"By thy long grey beard and glittering eye,
Now wherefore stopp'st thou me?
Narvi

Narvi
01.06.03 23:28
Må bare legge til at du er heldig som fortsatt får skrive slike tekster...jeg har fanden ikke annet enn fagstiler å skrive, og det er KJEDELIG å skrive om det britiske parlamentet på to prøver...men jeg kan ikke klage, for mine engelskkarakterer er de sterkeste som dukker opp på mitt vitnemål:)
LaLa

LaLa
02.06.03 19:06
Narvi skrev:
Fin liten short story...muligens litt kort, men jeg går i tredje og måler derfor stiler etter den lengden vi forventes å skrive...og siden det var tentamen regner jeg emd at du hadde denne oppgaven + to til...kan bli litt knapt med tid, særlig hvis du kladder(noe jeg ikke gjør). Kanskje ikke så ekstremt mye "rags to riches", men regner med at det var nok iogmed at du fikk så bra karakter."

Den var ikke så veldig kort da jeg skrev inn, den var på 2 1/2 side, mens de fleste i klassen skrev 1 1/2. Jeg trodde ikke jeg skulle få så ba karakter siden jeg skrev kanskje litt (*host*) utenom temaet, men skitt au, det gikk helsigvis bra:)

"ikke ønsk deg at to personer skal rette samme stil...den ultimate skrekken her er når du klager på en karakter (4+) og den personen som skal rette den på nytt setter deg NED (4-) ...men det skjedde heldigvis ikke med meg:) ...poenget mitt er at med en lærer så vet du omtrent hva du kan forvente, og hva denne legget vekt på."

Men alikevel det er kjedelig å få så himla lite tilbakemeldinger fra lærern.

"Heh! Det med lærer som liker/avskyr elever har jeg tjent på i år...engelskklassen min er, for å si det mildt, lite engasjerte...så det er stort sett jeg og to-tre andre som snakker...scorte meget bra på mine tolkninger av Shakespeare-tekster:)"

Gud får ju, det hjelper mye på karalteren å være aktiv mutlig ja:-D
Takk for at du tok deg tid til å lese ihvertfall, dritkult at dere synes den var bra og sånn.

~LaLa~

~LaLa~
cac

cac
02.06.03 19:08
Hvordan var jobb intervjuet på hotel ? Har du fått sommerjobb ennå ?
LaLa

LaLa
02.06.03 19:39
Jeg var der idag. Ble nesten litt skuffa, hadde forberedt meg til skikkelig avhør, så spør de bare et par spørsmål, men men...jeg får vite i neste uke om jeg får jobben. Det er ensten dette eller jordbærlukking. *krysser fingrene*

~LaLa~
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg