Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Tips om krigsbøker ( WW2) - romaner !

NYTT TEMA
Ondo

Ondo
04.09.03 20:26
Jeg er på jakt etter gode romaner hvor handlingen er lagt til andre verdenskrig. Jeg tenker da spesielt på bøker som: Ørneredet, Ørnen har landet, Kanonene på Navarone, Nålen osv.

Kom med tips slik at høsten er reddet.
Ondo

Ondo
05.09.03 07:37
Er det ingen som har noen gode forslag?
Monsanto

Monsanto
05.09.03 08:41
Vel, siden du sitter oppe om natten og venter på svar, så:
Robert Harris har skrevet en god bok som heter "Enigma". Den handler om arbeidet med å knekke tyskernes ubåtkoder under WW2. Jeg vet ikke om den er oversatt, men det er den nok (han gjorde jo voldsom suksess med "Fatherland").
Ellers er det vel lurt å ta seg en tur på biblioteket og spørre om råd!
neal

neal
05.09.03 09:09
Tur Retur Helvete av Audie Murphy, vel, det er jo ikke en roman, men hans fortelling om egne opplevelser under krigen.
Litotes

Litotes
05.09.03 14:28
Hvis du liker Nålen så har Ken Follett laget flere bøker med handling i 2.verdenskrig. Jackdaws og en til, som er ganske ny, og som jeg ikke husker navnet på i farten.
Hazel

Hazel
08.09.03 14:04
Du kan jo forsøke Sven Hazel-bøkene...litt ensformige hvis du leser alle på rappen, men svært underholdende bøker med store doser grov humor. Men ikke noe for folk som tar seg nær av vold; her er det blod, tarmer og hjernemasse så det holder. Men egentlig uten at det blir urealistisk. Som regel.
Hedning

Hedning
08.09.03 18:17
The Cruel Sea av Nicholas Monsarrat, bedre blir det ikke.
tikk

tikk
08.09.03 20:44
Når det gjelder krigsbøker med en seriøs handling og som er spennende på flere plan vil jeg anbefale den tyske forfatteren Hans Helmut Kirst. Spesielt boken "Offisersfabrikken"
Ulrich2

Ulrich2
09.09.03 15:57
Anbefaler "jernkorset" av Willi Heinrich og "Ukjent Soldat" av Vainø Linna. Realistiske og intense begge to. Skal nok slite med å finne dem i en bokhandel, så biblioteket er din venn...
zanti

zanti
09.09.03 20:14
Jernkorset av Jon Michelet driver jeg å leser nå,
men foreløpig kan jeg ikke si jeg anbefaler den i noe stor grad.
ddt

ddt
10.09.03 14:34
Leser du tysk, sa kan man sikkert anbefale "Das Boot" , som er basisen for filmen. Aner ikke om den er oversatt til engelsk/norsk
djsturm

djsturm
11.09.03 10:17
Les noen av Colin Forbes første bøker, de har ofte handling fra krigen, og jeg anbefaler aller mest "The Leader And The Damned" !

DJSturm
Audere Est Facere
Ondo

Ondo
19.09.03 20:31
Her var det utrolig mange gode tips. Regner med at jeg kommer til å lese flere av disse nå i høst.

Takk takk.
Lundi

Lundi
21.09.03 15:37
Anbefaler også Hazel serien den ROXER da!! ;)
selv om det er omstridt hvorvidt det er fiksjon og ikke da.
mastorna

mastorna
05.10.03 01:20
Jeg vil umiddelbart anbefale "Ukjent soldat" av den finske forfatteren Väinö Linna. Handlingen er fra den finsk-russiske vinterkrigen og fortsettelseskrigen, hvor forfatteren delvis skriver med utgangspunkt i egne opplevelser. Boken er meget spennende fra første side av, og jeg leste den ut nesten "i ett strekk". En stor roman, og en stor leseropplevelse. Boken ble valg inn i De norske Bokklubbenes Århundrets Bibliotek. Anbefales varmt!! Mvh Mastorna
Spredo

Spredo
05.10.03 21:04
Ikke å forglemme
Erich Remarque; Intet nytt fra vestfronten (+ oppfølgeren som jeg ikke husker navnet på i farten (Veien tilbake?))

Og som flere andre har sagt; Ukjent soldat bør også leses.

SP

Spredo

Spredo
06.10.03 09:07
Selvfølgelig; Intet nytt fra Vestfronten er historie fra 1. verdenskrig og ikke 2. som du ber om.
Men det er uansett en bra bok som viser hva krig handler om.

SP
*litt flau over ikke å ha lest spørsmålet riktig*
ToreTrygve

ToreTrygve
06.10.03 16:01

Sven Hassel.
Begynn med "De fordømtes legion".
Du kommer ikke til å angre.

abban

abban
23.10.03 01:25
Nå kan jeg anbefale Paragraf 22 ( catch 22 av Joseph Heller) for andre gang i kveld...
Max Manus skrev to bra bøker, Det vil helst gå godt og Det blir alvor.
Gunnar Sønstebø 's rapport fra nr 24.
Osvald Harjo: Moskva kjenner ingen tårer,- ( for hans del sluttet krigen en gang på 50 tallet da han ble løslatt fra Stalins konsentrasjonsleir)

Mytteriet på Caine,- husker ikke forfatter - men genial bok.

Av Norske forfatteres selvopplevde romaner/biografier så har Englandsfarere og Commandos mest romanform ( her er noe fiksjon, dramatisering)
Mer rett frem selvopplevd osv:
Contact av Owren.
Med stridsvogn fra Caen til Brussel ( husker ikke forfatter:)
P 66 ULA, med norske ubåter i kamp ( husker ikke forfatter)

En kan være for et forsvar,- men i mot krig - og samtidig se litt humor i galskapen..

Her kommer catch 22 inn og ikke minst
Den tapre soldat Sveik.

abban

abban

abban
24.10.03 02:51
Hei
hvordan kunne jeg glemme den historisk korrekte krigshistorie i romanform
Krigens Vinder av Herman Wouk?

Anbefalt lesning av American Teachers Assosiation.

Dette er et seksbindsverk som tar deg med til alle viktige slagmarker og til alle viktige politiske avgjørelser og gjenspeiler til en hver tid tidsånden i Europa og i USA, - samt den gir et innblikk i Das Endlösnung - planen om utryddelsen av Jødene.
Osv.
Når undertegnede tok fatt i første bind, greide jeg ikke å legge bøkene fra meg før bind seks var lest en uke senere..

abban
666joh

666joh
24.10.03 03:08
abban skrev:
"hvordan kunne jeg glemme den historisk korrekte krigshistorie i romanform
Krigens Vinder av Herman Wouk?"

Kan du forklare hva som skal til for at noe skal være "historisk korrekt"?
_ _ _ _ _ _
Government Stealth Warning: Don't drink from the mainstream
abban

abban
24.10.03 04:33
Kritikerene her på VGD er nådeløse - så jeg skal medgi at historiske romaner ikke er nøyaktige. Det ligger en anelse selvmotsigelse i hele konseptet - historisk korrekt roman.

Verket begynner i Berlin,- hvor famillien som vi følger er utstasjonert i USA's UD's tjeneste. Hitlers forførelse av det tyske folk. Hvordan fredspremissene fra 1. VK gjorde Hitlers fremgang mulig. Om hvorfor USA for alltid har lært at etter krig må de sørge for at den slagne part får reise seg igjen og utvikle demokrati osv før de trekker seg ut. Den forklarer ''folkemeningen''.. Jeg er for ung til å ha opplevet dette,- men ufattelig innsats er lagt ned i å forklare bakgrunnen og valgmulighetene i alle store og viktigste avgjørelser, politisk og militært sett.

joh666. du har en god tekst på slutten av ditt innlegg. Mainstream oppfatting i USA, - om den isolasjonistiske ånd, som fremtvang Roosewelts arrangement med UK, nemlig låne og leie avtalen. Hvordan mainstream holdninger i Norge bla.a hindret at jødene kunne flykte fra nazistene - de fikk ikke flyktningevern noen steder. Hvordan var Pearl Habour mulig? hvordan kunne så mange skip senkes i et angrep?
Om illusjonen Fortress Singapore. Om hvorfor Hitler holdt an og ikke gikk videre når han sto på den Franske kanalkyst og speidet over til England - men bestemte seg for Operasjon Barbarossa i stedenfor. Hitlers første store feilvurdering.

Den gir spenning og den gir innsikt i hva som faktisk skjedde...

historisk korrekt roman...

abban
LouMacari

LouMacari
26.10.03 23:53
"Litotes skrev:
Hvis du liker Nålen så har Ken Follett laget flere bøker med handling i 2.verdenskrig. Jackdaws og en til, som er ganske ny, og som jeg ikke husker navnet på i farten."

-Tenkjer du på Rebeccakoden?
Missimilly

Missimilly
27.10.03 08:26
Abban:
Hei, du kom meg i forkjøpet. Er helt enig med deg - Krigens vinger av Herman Wouk må være den perfekte krigsroman. Nå er det noen år siden jeg leste denne serien, men husker jeg var veldig fascinert av den. Det var blandingen av facts og fiction så gjorde disse bøkene så spennende, og siden hovedpersonene bl.a. var høytstående offiser og krigsreporter så befant de seg så og si nesten alltid der ting skjedde og i maktens sentrum. Fikst gjort av forfatteren.
Litotes

Litotes
27.10.03 12:34
LouMacari skrev:
"Litotes skrev:
Hvis du liker Nålen så har Ken Follett laget flere bøker med handling i 2.verdenskrig. Jackdaws og en til, som er ganske ny, og som jeg ikke husker navnet på i farten."

-Tenkjer du på Rebeccakoden?"

Egentlig tenkte jeg på "Hornet Flight", men "Key to Rebecca" er som du korrekt påpeker også lagt til krigens tider.
baldrick

baldrick
27.10.03 18:55
Et lite drap i Lisboa av Robert Wilson.

Boken starter med et drap som finner sted en gang på 90 tallet, men for å finne svaret på drapsgåten må man tilbake til 1941.
abban

abban
28.10.03 00:37
Hyggelig det, missimilly..

abban
singha66

singha66
03.11.03 12:01
http://home.tiscali.dk/haaest/Hassel-Hazel/Texts/Dansk/00-indhold.htm

men herregud, det er gode bøker fordi om "forfatteren" er fake.....
Milne

Milne
15.01.04 14:04
mastorna skrev:
Jeg vil umiddelbart anbefale "Ukjent soldat" av den finske forfatteren Väinö Linna.

Slutter meg gjerne til denne. Fikk boka i julegave for noen år siden, og hadde minimal tro på at det skulle bli noe særlig til leseropplevelse (hadde jo ikke hørt om forfatteren før...), men du verden så feil jeg tok. Anbefales på det varmeste.

Milne
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg