Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hva er den mest oppskrytte...

NYTT TEMA
Kilpatrick

Kilpatrick
03.10.03 14:01
boken du har lest? Og da mener jeg lest, ikke kikket i.
99Luftballongs

99Luftballongs
03.10.03 14:03
Ringenes Herre
Ågot

Ågot
03.10.03 14:06
Korrigeringer, Jonathan Franzen
Ulrich2

Ulrich2
03.10.03 14:07
Paulo Coelho's "Alkymisten"...
Monsanto

Monsanto
03.10.03 14:45
Uten tvil "Beretninger om beskyttelse" av Erik Fosnes Hansen. Den er ikke den dårligste boken jeg har lest, men i forhold til omtale og kritikker definitivt den mest oppskrytte. 90% ren kiosklitteratur.

"Dette er reisen til Kina, gutt, det er klart du skal til Kina, bare synd det vil ta adskillige måneder å komme dit."
Ågot

Ågot
03.10.03 15:15
Jeg slenger meg på Alkymisten. Latterlig.
sapere

sapere
03.10.03 15:22
Jan Kjærstad - forføreren. Oppskrytt. Kjedelig.

(Alt det andre han har skrevet, er bedre).

singha66

singha66
03.10.03 18:16
halvbroren
Trylle

Trylle
03.10.03 23:45
99Luftballongs skrev:
Ringenes Herre

jeg vet ikke hva jeg skal si... ringenes herre oppskrytt? pføy!!!

ellers sier jeg meg enig at alkymisten ikke bra... rett og slett utrolig dårlig, men så har jeg vel egentlig ikke hørt så mange som har skrytt av den... et par stykker som mener at den har forandret deres liv osv... men det nekter jeg å tro etter å ha lest den. blir som innsiktsbøkene. til å få latterkula av!!!

hilsen trylle
elen sìla lùmenn omentielvo
-----------------------------------------
http://www.hungersite.com
http://www.clearlandmines.com/
beloeng

beloeng
04.10.03 12:09
99Luftballongs skrev:
Ringenes Herre

Eeeeh... Nei...
99Luftballongs

99Luftballongs
05.10.03 00:48
beloeng skrev:
Eeeeh... Nei...

Eeeeh... Jo
men jeg bytter til Silmarillon

99Luftballongs
"Jeg synes det er du som er hysterisk! Går det ikke snart høl på den "der" helsikes ballongen din?"
- pipekonserten
tegnestiften

tegnestiften
05.10.03 01:07
Med bakgrunn i all hypen, alle som "digger tolkien" uten at de har lest en jævla bok i hele sitt liv, og alt rundt triologien, vil jeg i likhet med andre her si Ringenes Herre.

Grei bok (eller samling av bøker), men etter hypen å tru virker det som det mest geniale stykke kunst som noen gang er laga.

Jeg leste Ringenes Herre første gang tidlig i tenårene, syntes det var en grei bok, og folk så rart på meg fordi jeg leste den.
så laga dem film. Nå ser de samme folka rart på meg fordi jeg ikke kler meg ut som en eller annen hobbit og leser tolkien daglig.

Jeg har aldri vært borti noe litteratur som er like oppskrytt som ringenes herre. Ja, det er bra bøker, uten tvil, men til de grader oppskrytt og ikke minst overhypa i stedet
tegnestiften

tegnestiften
05.10.03 01:08
beloeng skrev:
99Luftballongs skrev:
Ringenes Herre
Eeeeh... Nei...

Hvordan kan du vite bedre enn ballongen åssen bøker HAN har lest som HAN finner mest oppskrytt?

Det er jeg spent på å høre.
tegnestiften

tegnestiften
05.10.03 01:10
Trylle skrev:
99Luftballongs skrev:
Ringenes Herre
jeg vet ikke hva jeg skal si... ringenes herre oppskrytt? pføy!!!

Jasså, tåler vi ikke andres meninger?

Trylle

Trylle
05.10.03 01:22
jo da. bare uenig i at ringenes herre er oppskrytt og så sa jeg pføy som et uttrykk for det...
kunne kommet med et langt innlegg eller noe, men mente selv at pføy ordet viste at jeg syntes at ringenes herre trilogien er helt fantastisk...
men for all del... feks. liker jeg ikke filmen gladiator og det vet jeg det er mange som gjør. de kan få si pføy til meg når som helst...
:-)

hilsen trylle
tegnestiften

tegnestiften
05.10.03 01:27
dobbelpost....
tegnestiften

tegnestiften
05.10.03 01:27
ja da er jo saken biff
Trylle

Trylle
05.10.03 01:34
mange likte lotr før filmen kom og uten å kle seg ut verken som hobbiter, ferdamenn, trollmenn, alver eller orker...
om ikke lotr er det mest geniale stykket kunst som noen sinne er laga, så er det ganske nærme.
å forklare den fasinajonen blir nok vanskelig, og liker man ikke eventyr er det en selvfølgelighet at lotr fremstår som oppskrytt...
men for oss som liker å drømme oss bort i fantastiske skildringer, som kikker på kartene i lotr, liker bakgrunnsmateriale til den historien vi leser (alle vet jo at tolkien lagde et fullstendig alvisk skriftspråk...?!) så blir lotr intet mindre enn imponerende.

å innsinuere at jeg ikke leser andre bøker blir jo ganske meningsløst. jeg både leser andre bøker og ser andre filmer, men lotr kommer jeg liksom tilbaketil fordi den gir meg et pusterom med nydelige landskap og møter med karakterer, fantastiske som få (marigull og tom bombadil...) som er kjærkomment i minhverdag. den tåler å bli lest på nytt, i likhet med feks dauglas adams hitchiker...
leser mange andre bøker og, men de tar det lenger tid før jeg evt leser igjen, if ever...
uansett. oppskrytt? for oss lotr dorks er den seff ikke det, og at det er kvalitet er vel ingen i tvil om, eller? at noens forventinger fikk seg en nesestyver er naturlig...

hilsen trylle
tegnestiften

tegnestiften
05.10.03 01:43
Trylle skrev:
mange likte lotr før filmen kom og uten å kle seg ut verken som hobbiter, ferdamenn, trollmenn, alver eller orker...

Jeg var en av dem.

"om ikke lotr er det mest geniale stykket kunst som noen sinne er laga, så er det ganske nærme."

Synet på det er veldig individuelt. I mine øyne er det ikke det, men jeg kan forstå at andre synes det. slikt er jo en smakssak.

"å forklare den fasinajonen blir nok vanskelig,"

Selvsagt. Fascinasjonen man opplever gjennom kunst, gjerne i form av litteratur eller musikk kan ikke forklares.

"men for oss som liker å drømme oss bort i fantastiske skildringer, som kikker på kartene i lotr, liker bakgrunnsmateriale til den historien vi leser (alle vet jo at tolkien lagde et fullstendig alvisk skriftspråk...?!) så blir lotr intet mindre enn imponerende.#

Det har jeg ingen innvendinger i mot. Gjør det samme selv, men i andre kilder. Smak er som sagt delt.

"å innsinuere at jeg ikke leser andre bøker blir jo ganske meningsløst."

Jeg har aldri insinuert det :)

"i likhet med feks dauglas adams hitchiker"

DET er min smak :)

"uansett. oppskrytt? for oss lotr dorks er den seff ikke det"

Nei men for meg er den det.

", og at det er kvalitet er vel ingen i tvil om, eller? at noens forventinger fikk seg en nesestyver er naturlig..."

Jeg hadde ingen forventninger da jeg leste den første gang. Fikk meg heller ingen nesestyver, ble ikke skuffa eller noe sånt. Men det er alt jeg har hørt om bøkene etter den gang for mange år siden som gjør at jeg føler den oppskrytt

Trylle

Trylle
05.10.03 01:50
greit nok.
jeg liker lotr og du liker mormor og de 8 ungene og douglas adams liker vi begge to.

hilsen trylle
beloeng

beloeng
05.10.03 14:21
tegnestiften skrev:
beloeng skrev:
99Luftballongs skrev:
Ringenes Herre
Eeeeh... Nei...

Hvordan kan du vite bedre enn ballongen åssen bøker HAN har lest som HAN finner mest oppskrytt?

Jeg mente bare at jeg var uenig i det han mente...:)
Unnskyld meg, da...
beloeng

beloeng
05.10.03 15:21
Trylle skrev:
jo da. bare uenig i at ringenes herre er oppskrytt og så sa jeg pføy som et uttrykk for det...
kunne kommet med et langt innlegg eller noe, men mente selv at pføy ordet viste at jeg syntes at ringenes herre trilogien er helt fantastisk...
men for all del... feks. liker jeg ikke filmen gladiator og det vet jeg det er mange som gjør. de kan få si pføy til meg når som helst...
:-)

--------------------------------------

Enig med Trylle...:)
sapere

sapere
05.10.03 18:10
Trylle: Det er ikke filmen som er hypa, da?

«Den sanne vei går over en line som ikke er strukket i høyden,
men bare såvidt over bakken. Den synes ment til å snuble i,
snarere enn å gå på.»
Trylle

Trylle
05.10.03 22:40
selvfølgelig er filmen hypa!!!
milloner dollar går med på å hype filmen...
den blir utgitt på dvd to ganger i løpet av ett år, en gang i kino verson og i november en gang til med tillegg i filmen på 40minutter eller der omkring... i dvd en er det en trailer på utgave to forsikkerhets skyld... så kan man se hvor "dum" man er som kjøpe filmen i august...
dette er jo for å melke mest mulig pengerut av markedet og for å klare det... hype, hype, hype!!!
noen får da urealistiske forventninger, "alle sier den er så bra, men ærligtalt så er det bare et dustete eventyr..." jo, hvis ikke man liker sjangeren blir jo hele trilogien ubrukelig og hypen synes meningsløs...
rent filmhistorisk er filmen nettopp det... historisk. både tidsmessig (tre år å filme den, str på crew et, modellene, kostymene, scenografien, etc.etc) og innholdsmessig ligger den tett opptil boken...
boken er ikke hypet på samme måte. den er hypet gjennom en trofast fan-skare og for engangs skyld er kritikere og fans enige... argumentene for hvorfor boken er så bra er avlevert hundre ganger før og sikkert av mennesker som kan argumentere tusen ganger bedre enn meg...
jeg ble bare fanget, ikke av hypen men av boken og nå også filmen!

hilsen trylle
dawn

dawn
06.10.03 00:01
SEierherrene er tidenes mest oppskrytte bok. Fy py for en bok!!!! selger kun pga gode kritikker skrevet av wanna-be kritikere som sikkert ikke har lest annet enn omslaget. Boka STinker!
Xwolverine

Xwolverine
06.10.03 00:05
Mennesket og maktene av Olav Duun er det verste jeg har lest.
Den er så tung at jeg bare klarte et par kapittel før jeg ga opp.
Måtte lese den på vgs og jeg tror det bare var et par i klasses om klarte det.
Det er første gang jeg har lest en bok som nesten drepte meg.
cati

cati
06.10.03 00:09
>> sapere skrev:
Jan Kjærstad - forføreren. Oppskrytt. Kjedelig. >>

Det kunne vært en underholdende bok om den var 1/3 så lang.
KenyK

KenyK
07.10.03 00:28
Ulysses, James Joyce.
filleriste

filleriste
07.11.03 22:43
American Psycho.

Haikerens guide til galaksen og dens oppfølgere.

Ari Behns Trist som faen.
morromann

morromann
08.11.03 13:56
jaaa!!!! så kult å endelig finne folk som synes ringenes herre er idiotisk! jeg var redd jeg var den eneste i en hjernevasket verden som ikke likte den.. man skal være temmelig tilbakestående for å sette seg ned å lese en bok dverger, ringer som gjør deg usynlig osvosv.
Klikk for å gå tilbake til toppen