Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hva skal jeg lese?

NYTT TEMA
lovestreet

lovestreet
05.11.03 13:47
Jeg skal på biblioteket og låne noen bøker i dag. Noen som vil gi meg tips om hva jeg bør lese, og hvorfor jeg bør lese akkurat den/de bøkene? Jeg sliter med idètørke.. Åpen for alle forslag, uansett sjanger.
lovestreet

lovestreet
05.11.03 14:02
Kom igjen... her har dere sjansen til å påvirke meg. Skal låne de tre-fire første bøkene som blir foreslått...
Ceur

Ceur
05.11.03 14:02
Hvis jeg foreslår tre bøker, låner du alle dem da?
lovestreet

lovestreet
05.11.03 14:03
Hvis det er de tre første forslagene, ja ;-)
Ceur

Ceur
05.11.03 14:06
Abo Rasul - Macht und Rebel eller the Cocka Hola Company
Erlend Loe - Kurt
Charles R. Cross - Heavier than heaven

lovestreet

lovestreet
05.11.03 14:07
vel... Har lest begge Abo Rasul bøkene. Har også lest Erlend Loes bøker om Kurt. Skal imidlertid låne Heavier than heaven. Den har jeg ikke fått med meg ennå :-)
Ceur

Ceur
05.11.03 14:10
Vel, da må du lese dem en gang til.
Eventuelt kan du lese Veronika vil dø, H.C Andersens store eventyrsamling og Asbjørnsen & Moes store samling av norske folkeeventyr.

Ikke så rart du ikke har fått med deg Heavier than heaven. Du kan finne den ekstremt uinteressant.
lovestreet

lovestreet
05.11.03 14:13
Vel... Nirvana er et av de banda jeg virkelig liker, så det er meget sannsynlig at jeg finner den interessant. Eventyrsamlingene du nevner står fint plassert i bokhylla hjemme, og er lest omtrent i filler. Hvem har skrevet Veronika vil dø, og hva handler den om? Vil lese noe jeg ikke har lest før...
Ceur

Ceur
05.11.03 14:20
Ok. Da finner du den interessant.

Hm. Antar du har lest Beatles og American Psycho. Les Interview with the vampire av Anne Rice.

Paulo Coelho har skrevet Veronika vil dø, og den handler om Veronika som vil dø.
Stine

Stine
05.11.03 14:22
Les "Det malte huset" av John Grisham, evnt på engelsk "A painted House."

En helt annen stil enn hva Grisham har skrevet tidligere..
lovestreet

lovestreet
05.11.03 14:22
Vi er oppe i to bøker jeg ikke har lest så langt, Veronika vil dø og heavier than heaven. Nå er jeg spent på hva som skal bli tredje bok, gitt ;-)
lovestreet

lovestreet
05.11.03 14:23
Og vi er oppe i tre bøker...

Takk for hjelpa, kom gjerne med flere forslag. Det er nok ikke siste gang jeg skal på biblioteket for å si det sånn :-)
Nabium

Nabium
05.11.03 14:30
lovestreet skrev:
Jeg skal på biblioteket og låne noen bøker i dag. Noen som vil gi meg tips om hva jeg bør lese, og hvorfor jeg bør lese akkurat den/de bøkene? Jeg sliter med idètørke.. Åpen for alle forslag, uansett sjanger.

Jeg ble foreslått Jens Bjørneboes Bestialitetens historie, en triologi(Frihetens øyeblikk, Kruttårnet og Stillheten) for en stund siden. Jeg leste den, og søren klype. Det er den beste boka jeg har lest! Virkelig anbefalt. Virkelig!
lovestreet

lovestreet
05.11.03 14:32
Jeg leste de i jula for et par år siden, og er helt enig! Bjøneboe skriver fabelaktig, og jeg har sansen for samfunnsrefsen hans!
Nabium

Nabium
05.11.03 14:42
Du har lest den?

Lest Hans Jæger da?
Nabium

Nabium
05.11.03 14:45
OHH!! OHHHH!!!

Du må lese Tao Te Ching. Av Lao-tzu. Åse Marie Nesse har den beste norske oversettelsen/gjendiktningen.

Beste engelske er av Aleister Crowley(en av de aller første og, nå er det hundrevis): http://deoxy.org/taowley.htm
lovestreet

lovestreet
05.11.03 14:47
hehe... Okei, skal lese Tao Te Ching. Må noe beskjemmet innrømme at jeg ikek har lest Jæger. På tide å gjøre noe med det, tenker jeg :-)
Monsanto

Monsanto
05.11.03 14:53
Okei! Her er tre nye bøker du _garantert_ ikke har lest, så kan du jo prøve deg på dem neste gang du skal på biblioteket: António Lobo Antunes' Benficatrilogi. Den består av bøkene "Utredning om sjelens lidenskaper", "Tingenes naturlige orden" og "Carlos Gardels død". Antunes er Portugals fremste nålevende forfatter, og han må betegnes som "vanskelig" - han skriver i en helt spesiell stil der persongalleri og setting skifter nokså brått. Men det er en rytme og en mening i det hele, og hvis du først kommer inn i stoffet, tror (håper?) jeg du blir like fascinert og betatt som meg! Det hele er ufattelig hudløst og vakkert.

"Dette er reisen til Kina, gutt, det er klart du skal til Kina, bare synd det vil ta adskillige måneder å komme dit."
lovestreet

lovestreet
05.11.03 14:56
Riktig, de har jeg ikke lest. Skal prøve meg på dem en gang :-)
Monsanto

Monsanto
05.11.03 15:11
Det sier alle, det, men ingen gjør det...snufs. Men alvorlig talt: Jeg nærmest tvang en bekjent av meg til i alle fall å begynne på "Carlos Gardels død". Han fullførte, og fortalte meg etterpå at han sjelden var blitt så grepet. Han mente at boken burde være pensum for alle foreldre som overveier skilsmisse. Og nå skal jeg ikke mase mer!

"Dette er reisen til Kina, gutt, det er klart du skal til Kina, bare synd det vil ta adskillige måneder å komme dit."
lovestreet

lovestreet
05.11.03 15:15
Skal lese dem, jeg. Håper de har dem på biblioteket her. Har nettopp flyttet til en liten by, har ennå ikke vært på biblioteket og sjekket hvordan utvalget er. De kan vel antakelig skaffe dem fra et større bibliotek hvis de ikke finnes her...
Marit

Marit
06.11.03 11:55
Les noe med Margit Sandemo! Hun skriver bra bøker.

Stehpen King med Christine er kjempe bra bok synes jeg!

kabalmysteriet er en bra bok. Tror det var Roald Dal som har skrevet den, men er ikke sikker...

Lykke til på biblioteket. Ha en fin tur dit da :-)
Selma1977

Selma1977
06.11.03 14:01
Du bør lese:

* Sammen (av Josie Lloyd og Emlyn Rees)
* Sammen igjen (av Josie Lloyd og Emlyn Rees)
* Bridget Jones Dagbok 1 og 2
* Krim av Henning Mankell
* Krim av Unni Lindell
* Ikke uten min datter
* Halvbroren
* Beatles

PS: Tror forresten det er Jostein Gaarder som har skrevet Kabalmysteriet :)
RBKCarina

RBKCarina
06.11.03 16:56
Du bør lese, "ville svaner, 3 døtre av kina" og som en annen nevnte her: "Ikke uten min datter".
lovestreet

lovestreet
07.11.03 08:42
Leste sagaen om isfolket da jeg var fjortis :-)
Har lest en del Stephen King, men ikke Christine. Den kan jeg jo sjekke ut!
Kabalmysteriet (av Gaarder) har jeg lest!
lovestreet

lovestreet
07.11.03 08:43
Selma1977:
Har lest alle bøkene unntatt ikke uten min datter. Har imidlertid sett filmen ;-P
lovestreet

lovestreet
07.11.03 08:43
RBKCarina:
Hvem har skrevet ville svaner, tre døtre av Kina, da?
RBKCarina

RBKCarina
07.11.03 12:23
Jung Chang har skrevet boken.
Og ang Ikke uten min datter, så er boken bedre enn filmen.
Selma1977

Selma1977
07.11.03 14:31
Å ja boken "Ikke uten min datter er kjempe bra". Filmen er ikke i nærheten. HVis man leser boken får man intrykk av at de er "fanget" i Iran i mange år og at det er et sannt helvete samt at flukten er lang og strevsom...i filmen tar flukten 5 minutter og er easy breezy! Boken anbefales på det sterkeste :)

PS: Var ikek sammen og sammen igjen døds morsomme?!
lovestreet

lovestreet
10.11.03 11:10
Jepp, de var dødsmorsomme!
Klikk for å gå tilbake til toppen