Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Sven Hazel

NYTT TEMA
memento

memento
18.11.03 21:42
Sikkert noen her som har lest bøker av han.. Jeg har snart lest 3, og synes det blir litt for ensformig... Er hele serien slik eller blir det litt variasjon fremover nå?

Det jeg har lest hittil er meget bra....
phb

phb
19.11.03 00:44
Søstera mi traff en gubbe i Kina som hadde gått i samme klasse som Hazel. Han mente at Hazel var en riktig skrønemaker.
Ulrich2

Ulrich2
19.11.03 11:26
Niks, variasjon er nok ikke stikkordet her. Har lest alle, og det som varierer er vel stort sett hvor de er. Noen har vel litt mer sammenhengende historie, men det er nok humoren og kampsskildringene som er hovedsaken. Den første boka skiller seg litt ut "De fordømtes legion", da den spenner over hele krigen- fra han blir dømt til slutten. Men det er morsomme bøker okkesom.

In cerevisia veritas
kbgtim

kbgtim
19.11.03 21:42
Bøkene er mye det samme, de samme senene, stort sett kamp eller fest, uten allverdens rød tråd.

Er ganske mye som tyder på at Sven Hazel ikke har opplevd alt som beskrives i bøkene(eller ikke noe i det hele tatt), men skildringene er gode uansett.

Jeg vil anbefale Frontkamerater, der mitt yndlingsavsnitt er om da Svens gjeng treffer en jøde i de tsjekkiske fjellene. Ellers bør du lese Intet Nytt Fra Vestfronten, av Erich Maria Remarque, som er en del av det samme, men som er betraktelig mer anerkjent.
memento

memento
19.11.03 22:41
kbgtim skrev: "jeg vil anbefale Frontkamerater, der mitt yndlingsavsnitt er om da Svens gjeng treffer en jøde i de tsjekkiske fjellene."

Jeg holder på med frontkamerater nå. Jævlene drepte nettopp jøden, og nå blir det visst hevn =D
kbgtim

kbgtim
19.11.03 22:51
Blir en drakamp der mellom Gamle og Legionæren. Men røper ikke utfallet, men det vinnende argumentet er virkelig verdt å merke seg.
Keane80

Keane80
20.11.03 20:16
Har alle bøkene og leste dem på rimlig kort tid og er veldig enig i at de er ensformige.
Er ganske sikker på at dette ikke er selv opplevd fra Hazels side, noe er sikkert det (hvis han i det hele tatt deltok i krigen, mange hevder han ikke gjorde det).
Men uansett bøkene er god underholdning, syntes selv SS-Generalen er best.
Hazel

Hazel
21.11.03 15:11
SS-generale, De fordømtes Legion, Døden på Larveføtter og Jeg så dem dø er mine favoritter, samt Monte Cassino. De siste han skrev skygger jeg unna.
kbgtim

kbgtim
21.11.03 16:07
Jeg har lest:

De fordømtes legion
Døden på larveføtter
Frontkamerater
Gestapo
SS-generalen
+ en til, tror det var Likvidér Paris, det var i alle fall veldig mye snakk om gudenes gris på slutten av boka.

Hvilke øvrige bøker anbefaler du, og hva er det du ikke liker med de siste???
tikk

tikk
22.11.03 20:00
Dersom du liker en tysk innfalsvinkel på hendelser under 2. verdenskrig så les Hans Helmut Kirst. En briliant tysk forfatter. En klasse over Sven Hazel
airblade

airblade
24.11.03 03:41
tikk skrev:
. En klasse over Sven Hazel

Skal vel ikke mye til :-)
Hazel

Hazel
24.11.03 15:07
De siste bøkene er for det første dårligere skrevet, samtidig som de blir litt FOR voldsomme. Bare blod, gørr,knuste knokler osv. De to første bøkene, SS-Generale, Monte Cassino og Jeg så dem dø er vel artigst/best.
Keane80

Keane80
24.11.03 16:36
Hazel hadde nok ikke tenkt seg en hel serie da han skrev den første.
Blir mer piss på slutten i serien.
Klikk for å gå tilbake til toppen