Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Er Don Quijote og Brødrene Karamasov bra bøker?

NYTT TEMA
Gudfar

Gudfar
28.11.03 13:35
Har noen lest dem, er de bra...?
Litotes

Litotes
28.11.03 14:02
Jepp. Anbefales.
lovestreet

lovestreet
28.11.03 15:12
Har lest Brødrene Karamasov, den var bra.
Hazel

Hazel
28.11.03 15:28
Begge er glimrende bøker.
Monsanto

Monsanto
28.11.03 22:58
Mitt svar er: "Nei." "Ja." Don Quixote er en gammelmodig, meget oppstyltet historie om en "ridder" og hans "væpner", hans hest, hans elskede og mye annet rart. Som historie og som idemakeri er det jo storartet, men litterært, som leseopplevelse, er det semre greier, etter min mening. Det var ikke for ingenting at DQ ble kåret til "verdens beste bok" i konkurransen der verdens 100 antatt beste nålevende forfattere ble bedt om å stemme. Ingen forfatter med egoet noenlunde i behold ville finne på å stemme på en annen nålevende forfatter, og Cervantes har vært dau i snart 400 år. Så det var jo et trygt valg. Brødrene Karamazov, derimot - det er jo noe ganske annet: Dypt, mystisk, litt "tungt" og svært, svært vakkert og spennende!

"Dette er reisen til Kina, gutt, det er klart du skal til Kina, bare synd det vil ta adskillige måneder å komme dit."
evgyrt

evgyrt
29.11.03 23:25
-------------------->monsanto

Dostojevskij var i sin tid en meget stor fan av Don Quijote. Det har blitt spekulert i at den kristuslignende skikkelsen Fyrst Mysjkin, i hans bok Idioten, var direkte inspirert av Don Quijote.
Don Quijote er full av humor, livsfilosofi, tristhet og skriveglede. Den er uten tvil en komplett bok. Brødrene Karamasov gjorde nok større inntrykk på meg, men Don Quijote spilte på flere strenger i leserens følelsesregister.
Jeg tror at mange av de 100 bøker på bokklubbens liste ikke ville blitt realisert om Don Quijote ikke hadde sett dagens lys. Den har blitt kalt tidenes første roman.

Men, jeg må fremdeles humre når jeg tenker tilbake til den scenen hvor Don Quijote går til angrep på et dukketeater.

Evgyrt
sapere

sapere
01.12.03 11:05
Korrigerer deg litt. D Q ble ikke valgt til verdens beste bok.

Den ble kåret av 100 forfattere, til den mest betydningsfulle bok.

hilsen sapere

"Selvsagt, når jeg er seriøs, fordømmer jeg rasisme."

«Imidlertid kan selv en blindvei være av det gode, forutsatt at den er en del av rhizomet..»
Monsanto

Monsanto
01.12.03 12:23
Ålreit, jeg lar meg gjerne korrigere! Poenget mitt er imidlertid det samme. Jeg har strevet meg gjennom DQ for en del år siden og syntes at jeg hadde lite igjen for det, rent litterært. Det er gode ideer og scener i boken, men språket er som sagt både omstendelig og langtrukkent. Etter min mening - jeg forstår jo at andre mener noe annet!

"Dette er reisen til Kina, gutt, det er klart du skal til Kina, bare synd det vil ta adskillige måneder å komme dit."
harmony

harmony
02.12.03 03:40
Monsanto skrev:
"språket er som sagt både omstendelig og langtrukkent."

Og kva er gale med det?
Monsanto

Monsanto
02.12.03 08:31
At det blir kjedelig. Legg merke til at jeg ikke sier "ordrikt" (det er det mange storartede forfattere som er) - etter min mening synes det som om forfatteren har satt seg fore å skrive en laaaang bok der alt skal beskrives for beskrivelsens skyld.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg