Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Beste kortnovelle av Roald Dahl

NYTT TEMA
KnotPong

KnotPong
02.12.03 16:40
Jeg har nå skrevet et lengre særemne om denne forfatteren og i den forbindelse har jeg lest novellesamlingen "Tales of the Unexpected".

Og etter å ha lest denne boka må jeg bare si at herr Dahl var intet mindre enn GENIAL! Alle novellene har jo sin egen lille vri og alle har mer eller mindre fullstendig sære personligheter! Hva med enken som har mistet mannen sin og får siden vite at han har ofret hjernen sin til legevitenskapen? Eller den gamle damen som har funnet en katt hun er overbevist om at er pianokomponisten Franz Liszt? Eller matrosen og den gamle mannen som vedder om matrosens lighter virker? Eller den gamkle damen som er hysterisk redd for å komme for sent til ting? Eller... ja sånn kan jeg fortsette for ALLE disse novellene er jo bare helt fantastisk!

Men skal jeg plukke ut en favoritt må det bli Edward the Conqueror, som handler om den gamle damen som har funnet en katt hun er overbevist om at er pianokomponisten Franz Liszt! Hehehe..... lo godt da jeg kom til slutten! :)

strawfoot
02.12.03 20:03
"The Wonderful Story Of Henry Sugar" er bra.

Apropos Roald Dahl: Les "My Uncle Oswald".
Anubis

Anubis
02.12.03 20:34
Den jeg husker best er nok Georgy Porgy. Jeg syntes og synes den er fascinerende ekkel. Nevrotiske prester og glupske kaniner og kvinnfolk!
filleriste

filleriste
02.12.03 23:16
The Landlady er snedig. Lamb To The Slaughter også.
Ashtead

Ashtead
02.12.03 23:23
"A/S Hevnen er min" og tittelnovellen fra boka "Livet er et vidunderlig mysterium" er også ganske bra. Ellers minnes jeg "Lydmaskinen" og så er det seff klassikeren "Lamb to the slaughter" om kvinnen som slår ihjel mannen sin med en lammestek og serverer den til etterforskerne...

Ashtead
KnotPong

KnotPong
02.12.03 23:25
Ja, "Lamb to the slaughter" er en klasiker! :)

Monsanto
03.12.03 08:28
Si meg, er det ikke "kortnovelle" du har som tråd? En kortnovelle må jo nødvendigvis være en _kort_ novelle; Dahl skrev ikke veldig mange slike. "The wonderful story of Henry Sugar", f.eks., må vel snarere sies å være en lang novelle. Noen av mine korte favoritter: Historiene om Claudes hund er makabre og herlige, særlig "Rottefangeren". "Taste" er herlig. Og den korteste (og kanskje mørkeste) av dem alle: "Among the ruins", om en liten gruppe overlevende etter en krig. Den tror jeg dessverre ikke er å finne andre steder enn i antologien "Østenfor sol". Helt enig, forresten - Dahl var stor!

"Dette er reisen til Kina, gutt, det er klart du skal til Kina, bare synd det vil ta adskillige måneder å komme dit."
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg