Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Mannen som elsket Yngve- Tore Renberg

NYTT TEMA
Crunk

Crunk
03.12.03 19:57
Noen som har lest den? Ganske så ålreit, Tore skriver rett så bra, nesten så man noen ganger glemmer at det ikke handler om stort annet en det vanlige oppvekstromaner litt for ofte gjør. Forelskelse. Og forelskelse er jo tross alt forelskelse, selvom man forelsker seg i samme kjønn. I tillegg er det sikkert en fordel å ha vokst opp i Stavanger, eller eventuelt avtjent verneplikten der, så man kjenner seg litt bedre igjen. Jeg ble sittende med kartbok, og ble naturlig nok hengende litt etter på referanser. Uansett anbefales den.
Monsanto

Monsanto
04.12.03 09:55
Takk for tipset, jeg skal se å få tak i den! Får jeg gjøre et forsøk på å drive folkeopplysning her? Tidsskriftet "Vinduet" har en nettutgave. Her er bl.a."Mannen som elsket Yngve" anmeldt, og det er gjort på vanlig Vinduet-vis når anmelderen ikke liker den: En nitid analyse av boken og dens forskjellige innfallsvinkler – den "dekonstrueres". Setninger, stemninger, ideer, ordbruk settes opp mot hverandre for å trekke konklusjoner om bokens "verdi". Det ender selvsagt med en sur og negativ omtale. Det er som om det er gått sport i det – "Vi tar'n!". Jeg for min del vil hevde at Crunks anmeldelse er mye mer verdifull, på en 100-del av plassen!

"Dette er reisen til Kina, gutt, det er klart du skal til Kina, bare synd det vil ta adskillige måneder å komme dit."
doit

doit
04.12.03 12:11
Boken var ok, men egentlig litt for lang. Mangler litt framdrift, synes jeg. Det desiderte høydepunktet er de siste 35-40. De er knallbra!
Crunk

Crunk
04.12.03 15:18
Takk for respons. Jeg leser sjelden litteraturkritikk. Men leser bøker som jeg tror passer meg, eller som jeg for anbefalt av tenkende (!) kamerater eller venner. Kritikere virker for ofte for pretensiøse og for opptatt av; indre dialog og evig søken etter elementer som kan analyseres, så de endelig får bruk for fremmedordene de lærte på grunnfagene på Lit.Vit. Jeg for min del er interessert i bøker jeg kan relatere til, bli glad eller trist av, som gir meg en latter eller som er skrevet på en måte som gjør meg målløs.

Doit: Synes ikke boka var langdryg. Den tasset avgårde i et fint høsttempo, et tempo som gjorde tiden i vinduet med en toddy og tid til å se på søte jenter og gamle damer uten hunder flott!
doit

doit
04.12.03 15:26
Joda, "tasser avgårde" er nok en riktig beskrivelse, men boken har en fin start, men flater litt fort ut, før den tar seg skikkelig opp på slutten.

Jeg koser meg nå med Halvbroren for andre gang, og synes den er, om mulig, enda bedre nå.
Monsanto

Monsanto
04.12.03 15:46
Du skal ikke kimse av indre dialog, gitt. Mye bra å hente der. Når du likte Renberg, burde du kanskje prøve deg på Jim Harrison? Hans "Gjengjeldelse og andre historier" er en ganske dyp sak, med masse indre dialog og samtidig handling og "action". Prøv deg på ham, du, han skriver historier om menn på en overbevisende måte! (Det var forresten hans novelle som lå til grunn for filmen "Legender om fallet" med Brad Pitt. Den finnes i boken, og er MYE bedre enn filmen)

"Dette er reisen til Kina, gutt, det er klart du skal til Kina, bare synd det vil ta adskillige måneder å komme dit."
Crunk

Crunk
04.12.03 16:51
Takk for tips. Idag har jeg lånt følgende på biblioteket; "Dorian Gray", "Nedenom og hjem", samt at jeg knabbet med et eksemplar av "Døde menn går på ski" som dolektyre av en venn. Jeg får ta de først, når jeg tenker meg om begynte jeg også på "Forfengelighetens fyrverkeri" igår.. Men hvis det er noveller, så kan man jo ta en og annen annenhver dag. Har du lest noen av titlene over her?

Ikke så ille med indre dialog, er vel mer en litt intern greie jeg har med kamerater, såvel tenkende som de uten tankevirksomhet, om norsk film, indre dialog, mening med livet osv.
harmony

harmony
04.12.03 16:56
Monsanto skrev:
"Det ender selvsagt med en sur og negativ omtale."

Eg blei sur og negativ av å lese utdraga frå boka i anmeldelsen.
Monsanto

Monsanto
04.12.03 17:07
Bare "forfengelighetens fyrverkeri" Wolfe er jo Wolfe, og har sin stil. Jeg vil si at den fungerte bra som ren iunderholdning, men heller ikke mer. Kjør en Harrison innimellom, du!

Monsanto

Monsanto
04.12.03 17:12
Jasså, harmony, hvorfor det? Hvis du er regelmessig Vinduetleser som meg, vet du jo at anmelderne er eksperter innen dekonstruksjon? Tilogmed Mattis Øybøs og Hanne Ørstaviks bøker har de jo klart å fremstille som stillestående og overfladiske der i gården, komplett med sitater og det hele. Selv forsto jeg f.eks.ikke hvor rik Ørstaviks bok var før jeg fikk somlet meg til å lese den selv (Øybø hadde jeg lest på forhånd). Slik er det: Vi reagerer forskjellig!

Crunk

Crunk
04.12.03 20:39
Skal se om jeg får lånt meg litt Harrison, så jeg får noen avbrekk. Wolfe har ikke fanget meg helt enda.
harmony

harmony
05.12.03 02:36
Monsanto skrev:
"Jasså, harmony, hvorfor det?"

Det var først og fremst det totalet fråveret av språkleg eleganse som plaga meg, trur eg.
Monsanto

Monsanto
05.12.03 07:52
Hva er "språklig eleganse"? Det er ganske enkelt å få en bok til å fremstå som klønete og uelegant ved å bruke løsrevne sitater - se Vinduets anmeldelse av "Uke 43", f.eks. Hanne Ørstavik fører ikke akkurat noe blomstrende metaforspråk, men det er (for meg, i alle fall) svært vakkert og mollstemt. Jeg kommer såvisst til å gjøre et forsøk på "Mannen som elsket Yngve", om ikke annet for å gjøre meg opp en mening om den. Jeg regner med at du har lest den, forresten, siden du har en såpass negativ oppfatning av den?
Olemann

Olemann
10.01.04 22:09
Bra bok!
Anbefales absolutt. Den er sannsynlig, selv om det nok ikke er en sann historie.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg