Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

The Undying lands (Ringenes herre)

NYTT TEMA
moh88

moh88
03.12.03 23:13
Hva er The Undying lands? Jeg hører det bli nevnt i filmene og av en venn, men hva nå det fornoe?
LiquidDarkness

LiquidDarkness
03.12.03 23:30
Undying lands er et kontinent som ble 'fjernet' fra de dødeliges verden og som nå kun kan nås med Alvenes hvite skip. Dvs. bare alvene eller de de inviterer med seg kan nå dem.
Hysteria

Hysteria
04.12.03 21:31
"Undying Lands" er et tilnavn funnet på av menneskerasen på kontinentet Aman (hvor Valinor ligger). Kontinentet er nå fjernet fra verdenen, som følge av at de ble lurt til å forårsake Númenors undergang. Egentlig skulle bare alver få reise hit, men i Ringenes Herre blir Frodo og Bilbo de første dødelige som setter sine føtter her. De forblir forøvrig dødelige.

hysteria
cfossnes

cfossnes
04.12.03 23:12
At de ble lurt til å forårsake Numenors undergang er et litt sterkt uttrykk å bruke. Numenoreanernes hat mot Valaene og alvene var ikke noe som kom med Sauron, det hadde gradvis oppstått ettersom Numenors makt og velstand økte.

At Frodo og Bilbo får dra til Valinor kommer som en årsak av at de er ringbærere. De andre gjenlevende ringbærerne er alle alver (Elrond, Galadriel), samt Gandalf som er maia.

Likevel er det en aldri så liten ting jeg funderer litt over, hva med Cirdan? Han dro jo som kjent aldri til Valinor, men forble langs midgards kyster også da vanyaene, noldoene og deler av sindaene dro til Valinor. Men Cirdan har båret ildens ring før han gav den til Gandalf. Vil ikke også han dra over havet? Eller står det noe sted eksplisitt at han gjør det?

Not quite friends but not quite strangers
Hysteria

Hysteria
05.12.03 00:14
Kan ikke huske hva jeg evt har lest om hva Cirdan gjorde.

Klippet fra glyphweb/arda:

"Possibly awoke at Cuiviénen, probably sailed into the West with the last ship some time in the Fourth Age"

"He was still the master of the Grey Havens at the end of the third Age, when he saw the Ring-bearers' White Ship, that he had held in preparation over the long years, pass into the West."

hysteria
KittyCat

KittyCat
05.12.03 12:21
Jeg syntes jeg leste at når Aragorn til slutt døde, så ble Legolas lei av Midgard og bygde en båt og reiste vestover, sammen med han reiste også Gimli.

Men det står også i historien om Aragorn og Arwen at hun var dømt til å vandre i midgard til alt hun hadde fått var tapt fordi det fantes ingen skip som kunne ta henne med over havet. (eller noe sånt!)

Men hvorfor ble hun ikke bare med Legolas og Gimli? :-)
(det ville jo ødelagt historien men hun hadde jo en mulighet der da! )
cfossnes

cfossnes
05.12.03 15:46
Det som skjer mer Arwen er det samme som skjer med Luthien. Hun blir dødelig, og når Aragorn døde dro hun til Lothlorien og "oppgav ånden" der.

Legolas og Gimli dro over havet, ja, men og Sam dro over havet når han var blitt gammel (han hadde tross alt båret ringen en kort stund).

Alt dette står i tillegget til Ringenes herre.

Not quite friends but not quite strangers
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg