Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Boken du lærte aller mest av

NYTT TEMA
Politeia

Politeia
04.12.03 12:07
Boktips???
Hvilken bok har du lært aller, aller mest av? Da tenker jeg på kunnskaper og viten som du har sittet igjen med etter å ha kavet deg gjennom verket/bindet/boken/leksikonet.

Vennligst svar.
Jeg er et sykt menneske... Jeg er et ondt menneske. Et frastøtende menneske er jeg.

”Gudene skaper seg om på alle slags måter og ligner fremmede menn når de vandrer fra by til by.”

Homer
Odysseen, 17, 485-486

"If pimps and thieves were invariably sentenced, all decent people would get
to thinking they themselves were constantly innocent . . . that's what must be
avoided above all. Otherwise, everything would be just a joke."
- Albert Camus, "The Fall"
Monsanto

Monsanto
04.12.03 12:42
António Lobo Antunes: "Carlos Gardels død". Jeg lærte om skam og ensomhet og et ungt menneskes lidelser når det ikke blir elsket av sine foreldre.

"Dette er reisen til Kina, gutt, det er klart du skal til Kina, bare synd det vil ta adskillige måneder å komme dit."
Ulrich2

Ulrich2
04.12.03 13:58
"Dannelse: alt det du må vite" av Dietrich Schwanitz, er en bok som man kan lære mye av, og som dessuten spenner vidt. Alt fra litteraturhistorie, kunst, musikk, filosofi, vitenskapshistorie etc. Er fin og oversiktelig, men siden den bare er på rundt 500 sider er det begrenset hvor mye som er med innen hvert felt.

In cerevisia veritas
ambivalens

ambivalens
04.12.03 14:56
Dette kan jeg umulig svare deg på. Allikevel gjør jeg det - så var det altså ikke umulig.

Om jeg må velge en eneste bok som har lært meg mest, tror jeg at jeg velger Brødrene Karamasov av Dostojevskij. Eller kanskje Steppeulven av Hesse. Eller muligens Mysterier av Hamsun.

Om du tenker på "praktisk" kunnskap, så har jeg absolutt ingen kandidater. Jeg kan ikke fordra praktisk kunnskap. Om logikk anses for praktisk å være, så sier jeg i alle fall "Tractatus Logico-Philosophicus" av Wittgenstein. Fascinerende hvordan jeg påstår ikke å ha noen kandidater, for så å nevne en umiddelbart.

Politeia

Politeia
04.12.03 16:25
Jeg takker. Det er elskverdig. Det jeg opprinnelig mente og var ute etter, var kunnskapsverk med stor K. Det vil si, bøker utgitt av forlaget selv, som for eksempel Aschehoug og Gyldendal, eller hvorfor ikke Pax Forlag.

Nøkkelord:
Faglitteratur. Det være seg språk, litteratur, historie, geografi, demonolgi, angelogi, mytologi, religion, filosofi, filologi, eksatologi ("læren om verdens undergang"). Med mer.

Atter en gang: Mange tusen takk for ordentlige svar!

Mvh. Harjawaldar
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jeg er et sykt menneske... Jeg er et ondt menneske. Et frastøtende menneske er jeg.

”Gudene skaper seg om på alle slags måter og ligner fremmede menn når de vandrer fra by til by.”

Homer
Odysseen, 17, 485-486

«En historiker er for det første en mann, som selv ikke var til stede.»

"Vi lærer av historien at vi slett ikke lærer av historien."
Monsanto

Monsanto
04.12.03 16:35
O sykeste, ondeste og mest frastøtende -
"Læren om verdens undergang" - da mener De muligens eskatlogi? Vi er av og til noen petimetere her i dette forumet. Tør jeg spørre hvor De vil med en "oppramsing" av kunnskapsverker på denne måten? Det må da være enklere (og sikrere) å kontakte Norges forlag direkte?

"Dette er reisen til Kina, gutt, det er klart du skal til Kina, bare synd det vil ta adskillige måneder å komme dit."
Politeia

Politeia
29.12.03 23:58
Monsanto skrev (feil):

Vi er av og til noen "petimetere" her i dette forumet.

Ikke ta det ille opp,- men nå er det atter en gang min tur til å virke pedantisk!

Se her:

Du skrev "eskatlogi", som øyeblikkelig fanger min oppmerksomhet og mine argusøyne!

La meg rette deg:

"Eskatologi", (teologisk sett) læren om de siste ting (Kristi gjenkomst, dommedag osv.

La meg gjøre et lang innlegg kort: Du manglet en "o" da du skulle skrive eskatologi.

No effence in that! We're friends, ay?
Politeia

Politeia
30.12.03 00:00
Jeg fikk med ett en eskatologisk følelse av overhengende fare...
Monsanto

Monsanto
30.12.03 08:22
Sannelig! Du har rett - skal man være petimeter, lønner det seg å rette riktig. Jeg skal straks gå og åpne pulsårene med en sløv smørekniv. Forøvrig vil jeg stadig hevde at denne higen etter kunnskapsverker er av underordnet betydning. Stor litteratur er mer verdifullt, etter min mening.

Politeia

Politeia
30.12.03 20:14
Rett nok. Faktisk var jeg å kjøpte
18. Brødrene Karamasov I
ISBN 82-560-0855-5
19. Brødrene Karamasov II
ISBN 82-560-0856-3
20. Brødrene Karamasov III
ISBN 82-560-0857-1
Oversetter: Geir Kjetsaa

her forleden dag. Jeg er mektig imponert. F j o d o r M. D o s t o j e v s k i j vil bestendig være den romanskriveren jeg sitter aller, aller høyest.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg