Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Menneskenes liv & historie av Carl Grimberg VS.

NYTT TEMA
Politeia

Politeia
04.12.03 22:28
Menneskenes liv og historie av Carl Grimberg (tredje utgave):

"Det verk som her presenteres for norske lesere, er en beretning om menneskenes liv og historie fra de eldste tider til vårt hundreår. Tanken om å skape et slikt verk vaktes hos den unge Carl Grimberg mens han fulgte professor Ludvig Stavenows inspirerende forelesninger. Han fikk der åpnet øynene for den historiske sammenheng, sier han selv, og han bestemte seg for "om tid og krefter tillot tilstrekkelig omfattende forberedelser" en gang "å gjøre en større almenhet delaktig i sitt utsyn over menneskehetens vandring fremover".

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg har alle bindene i Carl Grimbergs veldige verk "Menneskenes liv og historie" og tenker på om jeg skal lese dem alle sammen, fra perm til perm, fra bind til bind. Er det ikke 20 bind i serien - eller er det 30? Det spiller forsåvidt liten rolle.

Det som virkelig betyr noe,- er om det finnes noen historieverk som overgår Grimberg i dramatisk, billedrik og spennende historiefortelling. Jeg mener å si: Bøker eller verk som rett og slett er bedre enn Grimberg. Jeg forstår at dette er et vanskelig spørsmål, men det trenger et svar. Mange svar.

1) Hva anbefaler dere av historieverk?

2) Hvilke verk innen historie er verdt å lese?

Nevn både forfatterens og bokens navn, er dere snill...

Jeg håper på svar så raskt det lar seg gjøre.

Mange takk!

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg er et sykt menneske... Jeg er et ondt menneske. Et frastøtende menneske er jeg.

”Gudene skaper seg om på alle slags måter og ligner fremmede menn når de vandrer fra by til by.”

Homer
Odysseen, 17, 485-486

”Overmennesket forkynner jeg eder. Mennesket er noe som må overvinnes. […]
Overmennesket er jordens mål og mening. Måtte I ha en vilje som sa: la overmennesket bli jordens mening og vårt mål!

”Mennesket er en line --- spent mellom dyret og overmennesket: en line over en avgrunn. […]

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg