Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Fra Veien til Jerusalem av Jan Guillou

NYTT TEMA
Politeia

Politeia
05.12.03 14:47
“Sverdfestet var utformet slik at de forgylte parerstengene dannet et kors, og over tverrliggeren i korset var det preget en tekst som ikke kunne misforstås: IN HOCO SIGNO VINCES, i dette tegnet skal du seire, det vil si, utelukkende i dette tegnet kan man seire, innså Arn straks.”

Er boken å anbefale for en historisk interessert, eller er det kun litterær nytelse man kan finne i den?

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jeg er et sykt menneske... Jeg er et ondt menneske. Et frastøtende menneske er jeg.

”Gudene skaper seg om på alle slags måter og ligner fremmede menn når de vandrer fra by til by.”

Homer
Odysseen, 17, 485-486

”Overmennesket forkynner jeg eder. Mennesket er noe som må overvinnes. […]
Overmennesket er jordens mål og mening. Måtte I ha en vilje som sa: la overmennesket bli jordens
Trogg

Trogg
05.12.03 15:03
En av de aller beste bøkene jeg har lest. Det gjelder alle 4 bøkene i serien..
undef

undef
07.12.03 19:17
Jeg synes Veien til Jerusalem var veldig interessant, og den var nok også den beste i serien. I bok nummer to har serien forandret seg og Arn har blitt en slags supermann, en 1100-tallets Carl Hamilton. Forsåvidt også artig, men nå begynner serien å bli litt vanskeligere å tro på.

Serien taper seg for hver bok, men er lesverdig til og med nummer tre. Bok nummer fire er så dårlig at man bare ønsker hovedpersonen skal dø fort sånn at elendigheten tar slutt (bok nummer fire handler heller ikke om Arn, men om barnebarnet).

Aebriol

Aebriol
09.12.03 13:07
er helt enig med Undef. Les de første 2, så stopp.
redefinator

redefinator
13.12.03 17:21
Jeg kjedet meg ikke når jeg leste alle de fire bøkene. Veien til Jerusalem er best.
Helt 100% historisk korrekt er vel bøkene ikke. Jeg er kanskje ikke helt enig med Guillou om at menneskene hadde mange utpregede sosialdemokratiske holdninger i middelalderen... :-)

Redefinator
tussi

tussi
16.12.03 11:03
Jeg synes bøkene er bra, og du bør jo lese alle tre, så kan du stoppe, for "Arven etter Arn" er ikke noe å skryte av og handler jo heller ikke om Arn, så de tre første er jo egentlig skrevet som en trilogi. Men de er absolutt verd å lese synes jeg
camarat

camarat
23.12.03 00:53
De er veldig bra, og alle fire fortjener å bli lest.

- camarat -
"You're a liar and a thief"
Politeia

Politeia
23.12.03 11:31
Vel og bra. Jeg skal visselig lese dem så fort jeg har mulighet.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg