Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvem leser Wheel of Time her?

NYTT TEMA
Garion

Garion
08.12.03 23:01

Bare lurer på hvor mange som leser Robert Jordan og Wheel of Time serien?

Noen som er aktive på f.eks: dragonmount.com eller Theoryland.com?

----------------------------------------------------------------------------------------
The lunatic who believes that he is a poached egg is to be condemned solely on the ground that he is in a minority ....'
-Bertrand Russell-
deepdish

deepdish
08.12.03 23:04
Ikke jeg.
Aebriol

Aebriol
09.12.03 07:55
Tragisk serie.

Side 200: Noe skjer
Side 201-450: Kvinner tenker, holder armene i kryss over brystene
Side 451: Noe skjer
Side 452-800: Kvinner tenker over at menn er idioter, menn over at de ikke skjonner kvinner.

Hvis han hadde fortsatt som han gjorde i de forste bokene, hadde det vaert overlevbart, men de siste 4-5 bokene er jaevlig darlige.
Garion

Garion
09.12.03 11:19
Aebriol skrev:
Tragisk serie.

Side 200: Noe skjer
Side 201-450: Kvinner tenker, holder armene i kryss over brystene
Side 451: Noe skjer
Side 452-800: Kvinner tenker over at menn er idioter, menn over at de ikke skjonner kvinner.

Hvis han hadde fortsatt som han gjorde i de forste bokene, hadde det vaert overlevbart, men de siste 4-5 bokene er jaevlig darlige.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Der er jeg definitivt ikke enig, synes serien er dritbra jeg!
Eneste boka som jeg var litt skuffet over var den siste, men jo mere jeg tenker over den boka jo mere tror jeg den var nødvendig for å samle trådene i serien.

Men men..det er jo lov å ha forskjellige meninger...selv om mange var skuffet over den siste boka tror jeg mange forandrer mening når serien en dag blir ferdig skrevet!
Tror nok RJ synes det er viktigere hvordan serien blir vurdert som helhet enn hvordan man vurderer enkeltbøker....

----------------------------------------------------------------------------------------
The lunatic who believes that he is a poached egg is to be condemned solely on the ground that he is in a minority ....'
-Bertrand Russell-
Ceur

Ceur
09.12.03 11:20
Jeg leste nummer en og to. Så tenkte jeg 'Herregud.' og leste ikke flere.
Men kommer til å måtte det snart, da. Broren min er fan, han tvinger.
Aebriol

Aebriol
09.12.03 14:12
Altsa, historien er bra. Den gar bare ikke framover.
Duden

Duden
09.12.03 15:31
Har lest alle i serien unntatt den siste (Crossroads Of Twilight?).

Syntes som mange andre at serien var best i starten. Nå synes jeg RJ drar den for langt dessverre. Han spinner litt for mange tråder synes jeg, til slutt så mister man interessen for den.

Vet ikke hvor mange bøker han har tenkt å skrive til før han gjør ferdig denne serien, har lest at det er 1 bok til et sted (men er usikker på om det stemmer).

The Dude

"...it's like technology against...horse!"
Garion

Garion
09.12.03 17:05

Det skal ivertfall skrives 2 bøker til i serien...om det blir nok til å avslutte serien vil tiden vise....I tillegg kommer nyutgivelsen av New spring som vel kommer i Januar tror jeg....

Har du prøvd noen av nettstedene jeg nevnte?
Opplevde ivertfall at disse løftet interessen min for serien til nye høyder!

Uansett så hvis du føler serien har dalt FØR CoT så blir vel ikke intrykket bedre av å lese den....tror uansett det blir langt mere "action" i neste boke om det er det som savnes.
Personlig synes jeg at de mange trådene som spinnes i boka er en av styrkene...det er bl.a det som gir grunnlag for et nettsted som Theoryland....

Jeg er så hektet at jeg MÅ følge serien til den er slutt...men er forsåvidt enig i at kritikken over at det skjer lite i de siste bøkene....uten at det som skrives er mindre dramatisk av den grunn...ivertfall når man er opptatt av å løse sporene og hintene som gis....

-Bertrand Russell-
cfossnes

cfossnes
09.12.03 22:15
Har lest alle ti, har begynt å lure på om jeg skal droppe ut når nr.11 kommer. Det virker som om Jordan har gått helt i stå etter bok 4. De tre første er sannsynligvis noe av det beste moderne fantasy som er produsert, men utover bok 7, 8, 9 og 10 er det skikkelig ille!! Spesielt bok 9 var fæl!!

Not quite friends but not quite strangers
Narvi

Narvi
09.12.03 22:55
Har lest/har hele serien ja...men jeg orker snart ikke mer. Crossroads skjedde det jo INGENTING i...skuffa. Hadde ihvertfall håpet på litt progresjon med Mat, som forøvrig er min favoritt i serien.

Uansett, vil så absolutt anbefale at du sjekker ut to andre serier som vil sette WoT litt i perspektiv hva kvalitetsfantasy angår...

Henholdsvis:
-George R.R. Martin's "A Song of Ice and Fire"
-Steven Erikson's "A Tale of the Malazan Book of the Fallen"

...begge disse går Jordan en ekstremt høy gang. Bare et lite tips...

And all who would walk the fields
when the Boar of Summer strides
in drum-beat hooves,
and the Iron Forest converges
to its fated, inevitable clash - all,
all are as children, as children once more.
Garion

Garion
09.12.03 23:37
Narvi skrev:

.....Uansett, vil så absolutt anbefale at du sjekker ut to andre serier som vil sette WoT litt i perspektiv hva kvalitetsfantasy angår...

Henholdsvis:
-George R.R. Martin's "A Song of Ice and Fire"
-Steven Erikson's "A Tale of the Malazan Book of the Fallen"

...begge disse går Jordan en ekstremt høy gang. Bare et lite tips...

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Det skal jeg gjøre så straks jeg har mulighet til det, blir imponert om det stemmer det du sier:)

Foreløpig må jeg lese meg gjennom hele WoT påny for å friske opp hukommelsen....skal prøve å finne nye ledetråder til hva Verin egentlig holder på med...

Med 2 bøker igjen i serien MÅ jo ting begynne å utvikle seg....om RJ klarer å slutte serien på 2 bøker til...noe jeg ikke er helt sikker på....
Hvis du har lest alle bøkerne til nå mistenker jeg at du kommer til lese den neste også:-) eller?

Fortsatt ingen som er aktive på de nevnte nettstedene?

-Bertrand Russell-
666joh

666joh
10.12.03 02:08
Narvi skrev:
"-George R.R. Martin's "A Song of Ice and Fire""

Meget bra saker. Kommers fantasy på sitt aller, aller beste. Utrolig hektende.
Narvi

Narvi
10.12.03 09:59
Skal selvsagt lese de kommende også...jeg MÅ finne ut hvem som drepte Asmodean! Raaah! Blir galen av alle de teoriene som ligger ut...Jordan har jo sagt at det er mulig å komme fremt til hvem morderen egentlig er utifra de foregående bøkene, men det finnes MANGE som hadde både motiv og mulighet:-P

...ikke tror jeg han blir ferdig på to bøker heller. Da må han ihvertfall skifte skrivestil fra den han benyttet i "Crossroads", for fortsetter han sånn blir serien på minst 20 bind...

Er ikke aktiv på nettstedene...

...og som sagt; les de to seriene. Personlig liker jeg A Tale of the Malazan Book of the Fallen best, rett og slett fordi den er mer orginal og har mer interessante karakterer enn A Song of Ice and Fire...men det må nevnes at det er få litterære figurer som er ondere enn de i Ice and Fire. De er rett og slett grusomme:-D

in drum-beat hooves,
Narvi

Narvi
10.12.03 10:02
Sant som det er sagt, men har du ikke lest "A Tale..." enda, så gjør det...liker den enda bedre:-D Jeg sier bare; Anomander Rake, Lord of Moons Spawn, Son of Darkness and Knight of High House Dark:-D

in drum-beat hooves,
Garion

Garion
10.12.03 21:30
Narvi skrev:

...jeg MÅ finne ut hvem som drepte Asmodean!....
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hehe..det var Graendal!:-)

Det er hun som er den mest sannsynlige kandidaten. eller hun er den som har minst poeng MOT at hun gjorde det...
Håper du fortsetter å lese WoT selv om jeg røpte morderen:=)

-Bertrand Russell-
Narvi

Narvi
10.12.03 22:42
Mist poeng mot? Det betyr jo nada...var Graendal i det hele tatt INNE i historien da han ble drept?

...så til det er offisielt tror jeg ikke noe på at hun er morderen...my money's on Slayer...
Garion

Garion
10.12.03 23:13
Narvi skrev:
Minst poeng mot? Det betyr jo nada...var Graendal i det hele tatt INNE i historien da han ble drept?
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tvert imot, det at hun har minst argumenter mot seg som alternativ til å ha drept Asmodean, er nettopp det viktigste.
Et viktig poenget er at RJ har uttalt at det skulle være tydelig(obvious) hvem som drepte Asmodean allerede på det tidspunktet han ble drept..eller senest 2 bøker etter. DET er viktig argument MOT Slayer som morderen fordi hans egenskaper ikke blir tydelige før Winters Heart. Dermed var det overhode ikke sannsynlig at han skulle være synderen da Asmodean ble drept.
Så hvis man ser bort fra Slayer på det tidspunktet er det bare Graendal som har anledning til å ha gjort det.

Det eneste usikkerhetsmomentet jeg ser er at RJ kan ha uttalt dette kunne for å føre folk på villspor....men føler ikke at det er spesielt sannsynlig...

Men..ellers er ikke Slayer en dårlig kandidat..men på min liste stiller han bak Graendal....

Hmmmm...kanskje denne tråden burde merkes med SPOILER!!:-)

-Bertrand Russell-
Aebriol

Aebriol
11.12.03 01:51
Malazan book of the fallen er sinnsykt bra. Mye bedre enn Martin, etter min mening. Martin er bra han og, men kommer ikke opp mot de beste syntes jeg.

Hvis jeg far lov til a anbefale noen boker (utenom Malazan serien, som er utrolig god):
Orson Scott Card - Ender's Game (ikke fantasy, men kanskje den beste fiction boken jeg har lest ). Er noen fortsettelsesboker som er verdt a lese a, men kan ikke male seg med Ender's Game.
Guy Gavriel Kay - Tigana. Beste enkelthistorien i fantasy jeg har lest (ikke serie).
Guy Gavriel Kay - Lions of Al - Rassan. En sinnsykt god bok ogsa.
David Gemmell - Midnight Falcon. Eller 'Jerusalem Man'. Beste fantasy forfatter jeg vet om, har skrevet haugevis av kvalitetsboker hvis du liker stilen hans.
Glen Cook - The Black Company serien. Sinnsykt morsom serie hvis man har litt svart humor.
Aebriol

Aebriol
11.12.03 01:53
Det mest geniale i hele Malazan serien er ideen med houses, holds, og ascendents. Utrolig genialt.
Aebriol

Aebriol
11.12.03 02:15
Angaende Asmodean:

Det var slayer pga at det er 'obvious' fordi han er Shai-Tans vilje - og det var hans vilje at Asm skulle daue. Alt annet mener jeg er a lage ting for innviklet !
Narvi

Narvi
11.12.03 08:59
Tullball...Aebriol har poenget...hør på ham, mannen er glup:-D
Narvi

Narvi
11.12.03 11:16
...Forresten; skikker på at du ikke blander Slayer og Shai'dar Haran nå?
Garion

Garion
11.12.03 13:02
Narvi skrev:

Jepp, helt sikker:)

Problemet med Slayer er flere, det største er som nevnt at det ikke er sannsynlig at han kunne ha gjort det før Winter Heart.

1: det er først i WH vi får vite at Slayer har spesielle evner, man kunne teoretisk sett ha tenkt seg til disse tidligere...men da får man et problem med RJ-obvious-uttalelse

2: Ingen vurderte seriøst Slayer som kandidat før ETTER WH...da kan vel ikke si at det skulle være obvious....

3: vi har en PoV fra Slayer i WH der han røper at det var veldig spesielt for ham å ha drept to Aes Sedai i Tear fordi han ikke får sjangsen til å drepe AS særlig ofte....burde ikke da drapet på Asmodean rangere mye høyere enn et parr helt vanlige AS???? Asmodean er tross alt Forsaken.

4: Asmodean gjenkjennte sin drapsmann. vi vet ikke om han ville ha gjennkjent Slayer. Faktisk så anntyder Slayers tanker i WH at han IKKE har møtt alle av the forsaken. Og dette var tross alt lenge etter drapet.

Tror jeg har fått med meg de viktigste poengene mot Slayer her....kan jo også nevne at det er en hvis usikkerhet rundt det faktum at Asmodean tilsynelatende ble drept med OP.
Hvis Asmodean ble drept med OP så kan ikke Slayer være morderen for han kan ikke bruke OP.

Jeg annser som sagt Slayer som en god kandidat, problem relaterer seg til at det ikke var sannsynlig slik RJ antyder før WH.
Så om man velger Slayer eller Graendal som sin kandidat til mordet relaterer seg vel mest til hvor stor vekt man legger på RJ gjentatte uttalelser om at det burde være tydelig ved hjelp av de første 5-7 bøkerne....
Mange har tror at Lanfear kan ha vært morderen, teoretisk sett kunne hun det...men å si at det skulle være sannsynlig er jo helt på jordet!

-Bertrand Russell-
Terry21

Terry21
11.12.03 13:25
Jeg har lest de første åtte bøkene.
Bok1 er den suverent beste.
Jeg synes at etter Lord of Chaos og utover har bøkene dabbet av.
Veldig lite fremdrift og de første 300 sidene er for å gjenta noe i forrige bok.

Men jeg kan ikke stoppe nå uten å vite hva som skjer til slutt.
Til det har jeg brukt for mye tid på boken til å gjøre.
Håper noen har fortalt RJ om problemene.

Er Slayer onkelen til Rand?
Garion

Garion
11.12.03 14:32
Terry21 skrev:

...Er Slayer onkelen til Rand?...
------------------------------------------------------------------------

Jepp.
Slayer= Isam/Luc
Luc= bror til Tigraine
Tigraine= moren til Rand.

-Bertrand Russell-
Aebriol

Aebriol
11.12.03 14:48
Err ,,, !

Det er godt mulig at jeg blander navn her na :) Lenge siden jeg tenkte over det.

Jeg mener han typen som i innledningen av en av bokene tar med seg Demandred (tror jeg det var) til en audiens med djevelen.

Mmmm, jeg leste faktisk hele serien - syntes den var bra opp til bok 6, og idiotisk etterpa. Men sta som jeg er plukker jeg dem opp og leser dem en kveld hos en kamerat som kjoper dem, for a se om det er noe mer som skjer. Har ikke kjopt dem etter 7'ern dessverre.
Terry21

Terry21
11.12.03 15:34
Garion skrev:
Terry21 skrev:

...Er Slayer onkelen til Rand?...
------------------------------------------------------------------------

Jepp.
Slayer= Isam/Luc
Luc= bror til Tigraine
Tigraine= moren til Rand.

Hvem er Isam igjen?
Lans fetter?
Garion

Garion
11.12.03 16:42

Aebriol skrev:

...Jeg mener han typen som i innledningen av en av bokene tar med seg Demandred (tror jeg det var) til en audiens med djevelen.

Tror det var Shaidar Haran.....er det han du mener drepte Asmodean?

Prøv de nevnte nettstedene, ivertfall for meg økte disse lesegleden betraktelig!
Har MASSE mer eller mindre sannsynlige teorier over det meste som er nevnt i hele serien.

For hvem,hva, hvor sjekk wotfaq:
http://www.sit.wisc.edu/~jsdougan/wotfaq/0_admin/0.01_intro.html

anbefales:=)

-Bertrand Russell-
Garion

Garion
11.12.03 16:45
Terry21 skrev

Hvem er Isam igjen?
Lans fetter?
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

rett igjen:)

sjekk wheel of time faq linken over, der er bla Slayer forklart i detalj, veldig oversiktelig og greit!

-Bertrand Russell-
Narvi

Narvi
11.12.03 17:53
Garion skrev:
Narvi skrev:

Jepp, helt sikker:)

-Denne posten var egentlig til Aebriol da;-)

Problemet med Slayer er flere, det største er som nevnt at det ikke er sannsynlig at han kunne ha gjort det før Winter Heart.

1: det er først i WH vi får vite at Slayer har spesielle evner, man kunne teoretisk sett ha tenkt seg til disse tidligere...men da får man et problem med RJ-obvious-uttalelse

-Selvsagt er det opplagt at mannen har spesielle evner...han kan jo hoppe mellom the waking world, og den drømmeverdenen uten noe problem som helst. Burde ikke være noe problem for mannen å ta med seg Asmodeans lik inn der...

2: Ingen vurderte seriøst Slayer som kandidat før ETTER WH...da kan vel ikke si at det skulle være obvious....

-Jeg vurderte ham helt siden Asmodean ble drept...mye fordi han kan dukke opp hvorsomhelst/nårsomhelst.

3: vi har en PoV fra Slayer i WH der han røper at det var veldig spesielt for ham å ha drept to Aes Sedai i Tear fordi han ikke får sjangsen til å drepe AS særlig ofte....burde ikke da drapet på Asmodean rangere mye høyere enn et parr helt vanlige AS???? Asmodean er tross alt Forsaken.

-godt poeng, men irrelevant...han kunne bare ha fått beskjed om å drepe "den mannen", uten å ha fått vite HVEM han egentlig var...

4: Asmodean gjenkjennte sin drapsmann. vi vet ikke om han ville ha gjennkjent Slayer. Faktisk så anntyder Slayers tanker i WH at han IKKE har møtt alle av the forsaken. Og dette var tross alt lenge etter drapet.

Kommer an på...hadde han drept ham som Luc så ville jo Asmodean så definitivt kjent ham igjen...på den annen side er vel Slayer kanskje bare Luc inne i drømmeverdenen? ...I forget, snart to år siden jeg leste serien sammenhengende.

Tror jeg har fått med meg de viktigste poengene mot Slayer her....kan jo også nevne at det er en hvis usikkerhet rundt det faktum at Asmodean tilsynelatende ble drept med OP.
Hvis Asmodean ble drept med OP så kan ikke Slayer være morderen for han kan ikke bruke OP.

-"Hvis" ja...men vi vet INGENTING om hvordan han ble drept...han ble drept fort, men det kunne like gjerne vært en kniv i øyet som OP...

Jeg annser som sagt Slayer som en god kandidat, problem relaterer seg til at det ikke var sannsynlig slik RJ antyder før WH.
Så om man velger Slayer eller Graendal som sin kandidat til mordet relaterer seg vel mest til hvor stor vekt man legger på RJ gjentatte uttalelser om at det burde være tydelig ved hjelp av de første 5-7 bøkerne....
Mange har tror at Lanfear kan ha vært morderen, teoretisk sett kunne hun det...men å si at det skulle være sannsynlig er jo helt på jordet!
Klikk for å gå tilbake til toppen