Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

I hvilken rekkefølge bør man lese Tolkiens bøker?

NYTT TEMA
Mollari

Mollari
15.12.03 15:27
Tenkte jeg skulle begynne å lese Tolkien når jeg er ferdig med den siste Dune-boken.

I hvilken rekkefølge bør man lese bøkene hans?
 PoseFant

PoseFant
15.12.03 15:28
hobbiten
ringenes herre
silmarillion
untold tales

---

/PF
99Luftballongs

99Luftballongs
15.12.03 15:29
synes du bør starte med hobitten, så ringenes herre, så silmarillon, så de andre greiene hvis du har lyst.
beloeng

beloeng
15.12.03 16:29
Jeg leste først Ringenes Herre, så Hobbiten. Synes det var en grei rekkefølge. Silmarillion eventuelt senere.
Mollari

Mollari
15.12.03 16:29
Takk!
tussi

tussi
16.12.03 11:04
Enig med Posefant.
Coolcool

Coolcool
18.12.03 09:07
Du bør først lese The Hobbit, så The Lord of the Rings.

Silmarrilion, History of Middle-Earth, Unfinished Tales, og de bøkene som ble gitt ut av sønnen til Tolkien, synes jeg ikke er noe særlig bra, men jeg tror du kan lese disse bøkene i tilfeldig (?) rekkefølge.
kjøtthue

kjøtthue
18.12.03 14:33
Du synes ikke Silmarillion er bra?
Den er skrevet i forskjellige stilarter, både som fjern gudelære, fakta og novelle. Om du ikke liker Silmarillion har du ikke lest hele.
Coolcool

Coolcool
18.12.03 19:19
kjøtthue skrev:
Du synes ikke Silmarillion er bra?
Den er skrevet i forskjellige stilarter, både som fjern gudelære, fakta og novelle. Om du ikke liker Silmarillion har du ikke lest hele.

Svar: Nei, jeg har lest hele, og jeg synes den er ganske så kjedelig på flere steder! Den har ikke spenningen som The Hobbit, og The Lord of the Rings har!

( Og jeg skrev "ikke noe SÆRLIG bra", jeg synes ikke det er den dårligste boken jeg har lest, for å si det sånn- men jeg synes heller ikke er så spesiellt bra!)

Og: Barnslig å si at jeg ikke har lest den fordi jeg sier jeg ikke liker den noe særlig- jeg har lest den .... for noen år siden ... jeg synes ikke den var spesiellt spennende, god, interesant, morsom, osv !

Og: Hvis jeg hadde sagt " Den ER ikke noe spesiellt bra" kunne du ha argumentert det, selvfølgelig, men det blir idiotisk å argumentere at "Du bør ikke synes den ikke er spesiellt bra"!
240turbo

240turbo
21.12.03 13:46
Slik er det å diskutere med fanatikere Coolcool. ;) Selv har jeg lest hobbiten og ringenes herre flere ganger, og tar dem alltid i den rekkefølgen. Silmarillion har jeg aldri lest.
-----------------------------------------------------------------
President, Norwegian White Trash Association.
sistemann

sistemann
21.12.03 19:07
Silmarillion, gjerne utenat, er pensum hvis du har tenkt å nærme deg hardbarka Tolkienfans. Hvis ikke kan du like godt drite i å lese den (men du hører neppe på meg etter å ha lest de to første). Boka er helt forskjellig fra LOTR og Hobbiten, og egentlig mest en suppe av overdrivelser og sentimentalt vrøvl. Det er begrenset hvor mye jeg gidder å høre om alvenes sukkersøte, intense og fortryllende kjærlighet og akk så hjerteskjærende historie.

Aebriol

Aebriol
21.12.03 19:18
Jeg likte absolutt ikke Silmarillion -og gadd heller ikke lese den ut. Kom vel sann ca halveis.
oyssles

oyssles
23.12.03 12:51
Aebriol skrev:
Jeg likte absolutt ikke Silmarillion -og gadd heller ikke lese den ut. Kom vel sann ca halveis.

Enig der!
Orka ca halve boka... Så ble det for mye
240turbo

240turbo
25.12.03 12:35
Det er akkurat den "fordommen" jeg har om boken og.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg