Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Fabler til besvær

NYTT TEMA
silenos

silenos
18.12.03 15:50
jeg har vært opptatt av fabler en stund, og etter hvert funnet ut at fabler ikke er noe som forekommer spesielt ofte. Fortiden skriver jeg en særoppgave om emnet, noe som blir både stort og omfattende. Det ser for øyeblikket ut som jeg trenger hjelp, stor hjelp.

Sånn som jeg oppfatter situasjonen i dag er det sparsommelig med informasjon både i bøker og på nett. Jeg har skrevet sånn passelig om både historie og æsop, men trenger en del mer.

Hvordan utbredelsen og hvordan den "moderne" fabel ser ut kan man bortimot bare finne ut gjennom kunnskap fra bøker (som jeg ikke har). så det er på dette punktet jeg trenger stor hjelp fra dere vitende der ute som kansje både er interessert i faber og vet mye om dem.

Aktuelle bøker og samlinger, for mitt vedkommende er "kaninene synger i mørket", flukten til watership" og "pancatantra". jeg har selvfølgelig lest gjennom og behandlet verkene, men det er mye og tungt. noen som har lest noe av dette og satt seg litt inn i det?

både hjelp og kommentarer på oggaven er ønskelig, ta kontakt pr. mail hvis du ønsker å bidra.

jeg vil legge til at denne oppgaven skal ut på nett så fort som mulig, siden stoff om dette er bortimot umlig å oppdrive. hennsikten er altså å gi et bidrag til fabelens eksitsens slik at den ikke kommer bort som mange andre gamle sjangre.

mvh. Silenos

silenos aka. silencer.!.!
Anubis

Anubis
18.12.03 16:03
Fabel kan jo være så mangt, da. Jeg vil tro at du kan finne mye stoff innen sci-fi-sjangeren.

Men ellers vil jeg varmt anbefale noen bøker som Den norske Bokklubben ga ut for mange herrens år siden. Det er snakk om "Østenfor sol", "Vestenfor måne" og "Stella Polaris" - alle redigert av Bing & Bringsværd. Dertil antologiene som André Bjerke sto for - fremdeles DnB: "Kaldt nedover ryggen", "Draugen, drømmen og dauingen" og en til som jeg ikke husker hva heter. Disse finner du sannsynligvis på biblioteket, og det fine med dem er at de ikke bare rommer fabler, historier og noveller, men også gir endel bakgrunnsstoff.

Jeg vil også nevne antologier og fagbøker at Anthony Masters og Gordon Wilson, på engelsk.

Studerer du folkeminnevitenskap (om det fremdeles fins)? Se etter bøkene som brukes i studiet.

Det er mulig jeg ikke traff der jeg skulle, men kanskje dette i det minste kan hjelpe deg videre.

silenos

silenos
18.12.03 17:28
takk for innlegget

All hjelp er god hjelp, jeg er på et nivå der jeg fremdeles trenger informajon på de fleste nivåer og punkter. Disse bøkene vil nok være til stor hjelp.

håper fortastt noen kan komme med mer "håndfaste" fakta rundt selve fabel sjangeren, da ikke hovedsakelig bare den episke delen jeg har hovedfokus på.

fortsatt hjelphjelp :)

mvh Silenos.

www.stuckinwork.com
Poke

Poke
18.12.03 19:33
Har lest "Flukten til Watership", som var en utrolig fascinerende bok, kunne tenkt meg å lest den om igjen...
Så faktisk filmen også...bra den også
Lovegood

Lovegood
18.12.03 21:05
Angående nevnte kaniner: har du sett på boka "Tales from Watership Down"? Den er gitt ut en stund etter selve boka, og det er noen uoppdagede, gode El Ahrairah fortellinger der som sikkert ikke fikk plass eller noe.

Kom hit hvor gresset er grønnere
Kom hit hvor salaten er skjønnere
Og en oppklort snute forteller
At det er frie kaniner det gjelder.
silenos

silenos
18.12.03 21:21
hey, bra med respons
Viste ikke om at "Flukten til watership" var filmatisert, må vel se den da.
Ser dessuten ut som at ejg må en tur på bibloteket i morgen å skaffe litt flere bøker.

men fremdeles hjelphjelp!
da mest anngående "kaninene som synger i mørket"
og fables historie, der er det mye vage fakta ute og går. hvis noen som har "ekte" informasjon om dette ville det ha vært fint!

mvh. Silenos

www.stuckinwork.com
svala

svala
19.12.03 08:16
Hei, jeg synes absolutt du må få med deg Vikram Seths "Dyriske fabler herfra og derfra", som er gjendiktet på norsk av Henning Hagerup. Her er det mange fine fabler.
Se forøvrig denne linken, kanskje det kan være til litt hjelp:
http://www.skoletorget.no/abb/nor/Eventyr/Aesop/omfab.htm
silenos

silenos
19.12.03 14:40
takk takk :)

mvh. Silenos

www.stuckinwork.com
Klikk for å gå tilbake til toppen